استارت یکی از قطعات اصلی خودرو است که اگر خراب شود، مشکلات اساسی ایجاد می‌کند. در گذشته به‌جای استارت از هندل‌های دستی برای روشن کردن خودرو استفاده می‌شد و برای اولین بار، در خودروهای کادیلاک از استارت استفاده شد. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، علاوه بر عملکرد و انواع استارت، در خصوص اشکالات و نشانه‌های خراب شدن آن نیز اطلاعاتی کسب خواهید کرد. با مجله ایرانگان همراه باشید تا بار بعد که برای خرید استارت به فروشگاه لوازم یدکی رفتید، اطلاعاتی اولیه در خصوص آن داشته باشید و از آن به‌عنوان راهنمایی برای خرید استارت استفاده کنید. 


کاربرد استارت

وظیفه‌ی استارت روشن کردن محفظه‌ی احتراق است. این قطعه انرژی الکتریکی را از باتری می‌گیرد و به انرژی مکانیکی تبدیل و موتور را روشن می‌کند. استارت معمولا زیر موتور، جایی که جعبه دنده و موتور درگیر می‌شوند، یا روی موتور قرار دارد. اکثر استارت‌ها یک سیم‌پیچ و یک موتور دارند. سیم‌پیچ معمولا روی خود استارت قرار دارد.


استارت چطور کار می‌کند

موتور استارت یک محفظه‌ی استیل یا آلومینیوم دارد که یک آرمیچر را در خود جای داده است و آرمیچر، با سیم سنگین مسی سیم‌پیچی شده است. محفظه‌ی آلومینیومی زغال‌هایی دارد که با آرمیچر در تماس هستند. وقتی راننده استارت می‌زند، جریان برق از باتری به سیم‌پیچ می‌رسد و آرمیچر به چرخش می‌افتد و یک چرخ‌دنده را نیز به چرخش در می‌آورد. این چرخ دنده، دنده‌ی استارت و فلایویل را درگیر می‌کند تا میل لنگ موتور به حرکت در بیاید. 


انواع استارت

در خودروهای متفاوت از انواع مختلف استارت استفاده شده است، فوق خودروها و خودروهای معمولی نیازهای متفاوتی دارند. خودروهای جدید استارت‌های ریموت دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان خودرو را قبل از سوار شدن روشن کرد. استار‌ت‌های ریموت معمولا در خودروهای دنده اتوماتیک استفاده می‌شوند. 


معمولا خراب شدن استارت ناشی از مشکلات مربوط به زغال یا چرخ دنده‌ی آن است.

دلایل خراب شدن استارت

معمولا خراب شدن استارت ناشی از مشکلات مربوط به زغال یا چرخ دنده‌ی آن است. چرخ‌دنده ممکن است گیر کند و نتواند نیروهای آرمیچر را منتقل کند. به این شکل با فلایویل درگیر نمی‌شود. زغال استارت هم پس از مدتی می‌سوزد و به این شکل، جریان برق داخل موتور دچار اختلال شود. کار نکردن استارت هم‌چنین ممکن است از شل شدن سیم‌های متصل به باتری باشد. 


نشانه‌های خراب شدن استارت

  • استارت نخوردن خودرو: در این حالت وقتی سوییچ را می‌چرخانیم، چراغ‌های داشبورد روشن می‌شوند اما خودرو استارت نمی‌خورد. 
  • صدای عجیب: اگر سوییچ را روشن می‌کنید، صدای تیک تیک از زیر کاپوت خودرو می‌آید، ممکن است برای استارت مشکلی پیش آمده باشد. اگر خودرو استارت بخورد و تا زمانی که سوییچ را رها کنید صدای تیک تیک بیاید، احتمالا استارت مشکلی ندارد و مشکل جای دیگر است. صدای گیر کردن که گاهی اوقات با صدای وز وز همراه است، می‌تواند نشانه‌ی مشکل در درگیر شدن چرخ دنده‌ی استارت و فلایویل باشد. 
  • کم شدن نور چراغ‌ها: اگر وقتی موتور روشن است چراغ‌ها درست کار می‌کنند و وقتی موتور را خاموش می‌کنید و سوییچ را باز می‌گذارید، نور چراغ‌ها کم می‌شود استارت مشکل دارد. 
  • دود: اگر استارت بسوزد از خود دود ساطع می‌کند. 

نکات مهم

  • استارت جدید باید ظرفیتی مشابه یا بیشتر از استارت قبلی داشته باشد. 
  • جای پیچ‌ها، چرخ‌دنده‌‌ها و اتصالات استارت‌ها باید یکی باشند. 
  • حتی اگر فقط یکی از قسمت‌های استارت خراب شده‌ است، بهتر است یک استارت نو تهیه کنید. 
  • اگر سیم‌های باتری متصل به استارت مشکل دارند، قبل از نصب استارت جدید مشکل آن‌ها را برطرف کنید. 


منبع : Buyautoparts