آیا می‌دانید آمریکایی‌ها سالانه 60 میلیون دلار خرج رژیم غذایی، غذاهای رژیمی و روش‌های کاهش وزن می‌کنند؟ صنعت رژیم غذایی این روزها بسیار گسترده شده و ما هم آن‌قدر جمله‌ی «چاق هستی» را شنیده‌ایم که فکر رژیم غذایی و تناسب اندام از ذهن‌مان خارج نمی‌شود. بیایید اول افکار منفی مربوط به غذا و بدن‌های‌مان را تغییر دهیم. در این مطلب به جملاتی بر می‌خورید که احتمالا با خودتان تکرار کرده‌اید و برای‌تان آشنا هستند. بیایید این مسئله را بیشتر بررسی کنیم و راه‌ حلی برای از بین بردن افکار منفی در خصوص غذا و کاهش وزن پیدا کنیم.


می‌دانم باید چه بخورم، اما نمی‌توانم

خیلی از افراد می‌گویند که بیشتر از یک متخصص تغذیه در خصوص رژیم غذایی اطلاعات دارند و می‌دانند باید چه بخورند، اما نمی‌توانند این کار را انجام دهند. چه کسی می‌داند که چطور غذا بخورد، چه بخورد و کی بخورد؟ والدین‌مان در خصوص این مسئله چیزی به ما یاد نداده‌اند. حتی نیمی از آن‌ها رابطه‌ی خوبی با غذا ندارند. غذا خوردن اهدافی غیر از تامین کردن انرژی بدن نیز دارد. این اهداف لذت بردن و سرگرمی هستند. روی ذهن، بدن و روحیه تاثیر می‌گذارد. هیچ چیز در این دنیا به‌تنهایی کار نمی‌کند و تمام اتم‌ها روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. 


در روزهای خوب غذای خوب می‌خورم  و در روزهای بد، غذای بد

از کی غذا معیار قضاوت شده است؟ چرا غذایی که می‌خوریم تعین می‌کند یک روز بد خواهیم داشت یا یک روز خوب؟ چرا رفتن روی ترازو روی روحیه‌ی ما تاثیر بد می‌گذارد؟ بهتر است این طرز فکر را دور بیاندازید چون هیچ فایده‌ای ندارد و تمام تلاش‌های‌تان برای داشتن سبک زندگی بهتر را از بین می‌برد. یادتان باشد غذای بد و غذای خوب وجود ندارد، درست مثل بچه‌ها که بعضی وقت‌ها بد رفتاری می‌کنند، بعضی غذاها هم در بعضی شرایط مضر هستند. شاید برچسب نزدن به غذاها کار مشکلی باشد، اما باید این کار را انجام دهید. 


برای کاهش وزن و رژیم غذایی موفق باید تفکرتان را تغییر دهید تا رویکردتان تغییر کند.

دوستم هر چه می‌خورد چاق نمی‌شود اما من با نفس کشیدن هم چاق می‌شوم

این حرف بسیار رایج است. چه کسی این جمله تا به حال نگفته یا نشنیده؟ انگشت نما کردن، سرزنش کردن، حسودی، رقابت و متنفر بودن از خود به‌خاطر گرسنه بودن، همه‌ی این‌ها افکار منفی هستند. آیا این روش ناراحت‌کننده‌ای برای زندگی کردن نیست؟ روش دیگری هم برای زندگی کردن وجود دارد و اگر بتوانید رویکردتان را تغییر دهید، زندگی‌تان برای همیشه عوض می‌شود. تا به حال شنیده‌اید که باید به خودتان اهمیت بدهید و خودتان را دوست داشته باشید؟ این می‌تواند کلید موفقیت‌تان باشد. به‌جای این‌که مضطرب باشید لبخند بزنید. هر وقت افکار منفی وارد ذهن‌تان می‌شوند، راهی برای بیرون کردن آن‌ها پیدا کنید. 


هر کاری می‌کنم لاغر نمی‌شوم

این‌که به مطب متخصص تغذیه بروید و ببینید که هنوز با توجه به استاندارد تناسب اندام چاق هستید و دکتر به شما بگوید «از شما می‌خواهم رژیم غذایی سالم داشته باشید و حداقل 25 کیلوگرم وزن کم کنید، نفر بعد.» چه احساسی دارد؟ شما هم با خود می‌گویید که هر کاری می‌کنم فایده‌ای ندارد و از خودتان و دکتر و ترازو متنفر می‌شوید. بیایید یک چیز را مشخص کنیم، سلامت و وزن هم معنی نیستند. وزن فقط یکی از عوامل دخیل در سلامت بدن است و یادتان باشد زیادی وزن کم کردن به اندازه‌ی اضافه وزن، برای سلامتی مضر است. سلامت و خوشحالی از اعداد روی ترازو مهم‌ترند. اعتماد به نفس داشته باشید و از چیزی که هستید احساس رضایت کنید. بهترین دوست خودتان باشید. ترازو را فراموش کنید و روی تغذیه‌‌ی سالم و ورزش کردن متمرکز باشید. همه‌ی ما استعداد‌ها و نعمت‌هایی داریم که باید به‌خاطرشان خودمان را دوست داشته باشیم و احساس رضایت کنیم. 


من بیست کیلوگرم وزن کم کردم، اما دوباره برگشت

تا به‌ حال چند رژیم غذایی را امتحان کرده‌‌اید؟ شاید وقتش رسیده به‌دنبال یک ضد رژیم باشید. معمولا پس از این‌که افراد رژیم‌‌های سخت را کنار می‌گذارند، پرخوری می‌کنند و تمام وزنی که کم کرده‌اند را دوباره اضافه می‌کنند. بهتر است رژیم گرفتن را کنار بگذارید و سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. 


این ایده‌ که رژیم غذایی را از فردا تغییر دهیم و نه همین حالا، شروع تغذیه‌ی ناسالم و اضافه وزن است.

امشب تولدم است، از فردا رژیم را شروع می‌کنم

این جمله‌ی رایج سریع‌ترین راه برای شکست خوردن است. این ایده‌ که رژیم غذایی را از فردا تغییر دهیم و نه همین حالا، شروع تغذیه‌ی ناسالم و اضافه وزن است. مراقبت کردن از خود یک بازی نیست که شروع و پایان داشته باشد. داشتن تغذیه‌ی سالم، درست و غلط و بردن و باختن ندارد. غذا، ورزش و رسیدگی به خود باید با تصمیم خودمان باشند. در این کار تقلب وجود ندارد، فقط تصمیمات ما پیامد‌های‌شان هستند که اهمیت دارند. تقلب کردن در رژیم غذایی فقط به خودتان آسیب خواهد زد. 


ژن‌های خوب به خواهرم رسیده و ژن‌های بد به من

بدون شک ژنتیک روی سلامت، فیزیک و خلق و خوی ما موثر است. با این حال، می‌دانیم که ژن‌های ما تغییر ناپذیر نیستند. می‌توان بعضی ژن‌ها را با ایجاد تغییر در محیط زندگی و رفتار، تغییر داد. روی بدن‌تان کار کنید تا ژن‌های‌تان را شکل دهید. 


می‌توانم شبیه او باشم، اما نمی‌خوام مثل پرنده‌ها غذا بخورم

میوه، سبزیجات، گرانولا، آجیل، دانه‌های کامل و حتی شکلات تلخ برای بعضی‌ها غذای پرنده‌ها یا غذای رژیمی محسوب می شوند. خودمان روی این مواد غذایی برچسب زده‌ایم و آن‌ها را به مواد غذایی تبدیل کرده‌ایم که خیلی‌ها ازشان فراری هستند. اما اگر بتوان تمام مواد غذایی را در یک رژیم غذایی سالم جا داد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ناگهان تمام غذاها خوشمزه می‌شوند. با آگاهی داشتن از مواد مغذی غذاهایی که میل می‌کنید، می‌توانید غذاهایی که می‌خورید و میزان آن‌ها را با دقت انتخاب کنید و از انواع مواد غذایی و غذاها لذت ببرید.


منبع : Prevention