کسانی که برای تغییر ظاهر بینی‌شان سراغ جراحی زیبای بینی می‌روند، ممکن است با تغییراتی در صدای‌شان نیز مواجه شوند. البته طبق تحقیقاتی که توسط دکتر کامران خزائنی و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده، این تغییرات در توانایی‌های گفتاری فرد اختلالی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، محققین عقیده دارند کسانی که به صورت حرفه‌ای از صدای‌شان استفاده می‌کنند، باید از امکان بروز این تغییرات آگاه باشند. 

محققین صدای 27 نفر با میانگین سنی 24 سال را قبل از جراحی زیبایی بینی بررسی کردند که 22 نفر آن‌ها خانم و 5 نفرشان آقا بودند. لازم به ذکر است که 22٪ بیماران از صدای‌شان به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کردند. پس از جراحی زیبایی بینی، بیماران به یک پرسش‌نامه در خصوص تغییرات صدای‌شان پس از جراحی پاسخ دادند. به‌علاوه، صدای ضبط شده‌ی افراد قبل و پس از جراحی زیبایی بینی با هم مقایسه شد. نتایح بررسی‌ها نشان می‌دهد با این‌که در بعضی موارد کیفیت صدا کاهش می‌یابد، این تغییر در زندگی روزمره و توانایی‌های گفتاری افراد تاثیر چندانی نمی‌گذارد. 

بررسی صدای افراد قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی هم‌چنین نشان داد که میزان «تودماغی» بودن صدای افراد کمی بیشتر شده است. اما این‌که محققین متوجه این تغییر شده‌اند دلیل نمی‌شود، تودماغی حرف زدن افراد در زندگی روزمره هم قابل تشخیص باشد. 


تغییرات ناشی از باریک شدن حفره‌های بینی

یک تحلیل آکوستیک از صداهای افراد نشان داد که فرکانس و دامنه‌ی بعضی صداها در بیماران تغییر کرده است و این، به باریک شدن حفره‌های بینی پس از جراحی مربوط می‌شود. تغییراتی که در سطح حفره‌های بینی ایجاد می‌شود ممکن است جریان هوا را دچار مشکل کند و صدا بیشتر به دیواره‌های حفره‌های بینی جذب شود. پیشرفت در شیوه‌های جراحی و بهبود نتایج آن، باعث شده افراد زیادی در ایران و کشورهای دیگر سراغ جراحی زیبایی بینی بروند. افزایش تعداد کسانی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند باعث شده، محققان به تاثیرات این جراحی روی جنبه‌های مختلف افراد توجه بیشتری داشته باشند. به گفته‌ی دکتر خزائنی «اخیرا بیماران بیشتری در خصوص تاثیر جراحی زیبایی بینی روی صدای‌شان از ما سوال می‌پرسند.» 

بر اساس نتایج این تحقیقات، پاسخ این سوال این است که پس از جراحی زیبایی بینی ممکن است تغییراتی در صدای افراد ایجاد شود، اما این تغییرات فاحش نخواهند بود. البته خود بیمار تا حدی متوجه این تغییرات می‌شود، اما زندگی روزمره و توانایی گفتاری افراد تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. البته کسانی که از صدای‌شان به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از جراحی زیبایی بینی با جراح پلاستیک مشورت کنند و به‌دنبال روش‌هایی باشند تا صدای‌شان کمترین میزان تغییر را داشته باشد. 


منبع : Sciencedaily