فن قسمتی از رادیاتور است که وظیفه‌ی متعادل نگه داشتن دمای موتور را دارد. اگر فن درست کار نکند، موتور داغ می‌کند و در نهایت می‌سوزد. روی فن فشار زیادی وارد می‌شود و در نتیجه، پس از مدتی فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. در این مطلب نکاتی در خصوص انواع فن رادیاتور و طرز کار آن برای‌تان آورده‌ایم، که هنگامی که برای خرید فن به فروشگاه لوازم یدکی رفتید، اطلاعاتی اولیه در خصوص این قطعه از خودرو داشته باشید. 


کارکرد فن رادیاتور

فن دمای مایع رادیاتور را پایین می‌آورد. وقتی مایع رادیاتور از لوله‌های آن عبور می‌کند، فن به لوله‌ها باد می‌زند و باعث می‌شود دمای مایع داخل آن‌ها کاهش یابد. سپس مایع رادیاتور دوباره داخل موتور می‌رود و چرخه از اول تکرار می‌شود. طی این فرایند ساده، دمای موتور تنظیم می‌شود و داغ نمی‌کند. 


انواع فن رادیاتور

با گذر زمان، طرز کار فن رادیاتور نیز دستخوش تغییراتی شده است. با داشتن شناخت روی انواع فن رادیاتور، هنگام مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی، می‌توانید فن مناسب برای خودرو‌ی‌تان را پیدا کنید. 

فن‌های متصل به موتور: فن‌های منوئال، قدمی‌ترین نوع فن متصل به موتور محسوب می‌شوند. این نوع فن با استفاده از یک تسمه که به میل لنگ موتور متصل است کار می‌کند. با روشن شدن موتور، فن رادیاتور هم به کار می‌افتد. بعد‌ها، مکانیزم‌های کلاچی برای فن‌های متصل به موتور استفاده شدند. فن کلاچ‌ها را می‌توان به دو دسته حرارتی و غیر حرارتی تقسیم کرد. در  فنکلاچ‌های غیرحرارتی، فن از طریق کلاچ به یک پمپ آب متصل است. کلاچ باتوجه به سرعت موتور، فعال و غیرفعال می‌شود. در کلاچ‌های حرارتی یک فنر دو فلزی وجود دارد که مثل یک ترموستات عمل می‌کند. این فنر به یک شیر متصل است که جریان مایع رادیاتور از مخزنش را تنظیم می‌کند. وقتی دمای موتور بالا می‌رود، شیر باز و مایع رادیاتور وارد عمل می‌شود. 
  • فن‌های برقی: فن‌های برقی انرژی خود را از سیستم الکتریکی خودرو تامین می‌کنند و توسط حس‌گرهای حرارتی تنظیم می شوند. این فن‌ها معمولا نسبت به فن‌های متصل به موتور، کوچک‌تر هستند. فن‌های برقی معمولا جلو یا پشت رادیاتور متصل می‌شوند. فن‌هایی که پشت رادیاتور هستند، هوا را به سمت داخلی رادیاتور می‌کشند و فن‌هایی که جلوی رادیاتور قرار می‌گیرند، هوا را به سمت رادیاتور هول می‌دهند. معمولا به‌خاطر محدودیت فضا، فن را جلوی رادیاتور نصب می‌کنند. 

با گذر زمان، پره‌های فن رادیاتور خم می‌شوند یا می‌شکنند و به اندازه‌ی کافی لوله‌های رادیاتور را خنک نمی‌کنند.

مشکلات احتمالی فن رادیاتور

  • با گذر زمان، پره‌های فن رادیاتور خم می‌شوند یا می‌شکنند و به اندازه‌ی کافی لوله‌های رادیاتور را خنک نمی‌کنند. 
  • ممکن است به‌خاطر نشتی، میزان مایع رادیاتور کم شود. 
  • ممکن است حس‌گرهای حرارتی خراب شوند و رادیاتور را به موقع روشن و خاموش نکنند. 
  • اگر فن کلاچ خراب شود، فن به موقع روشن و خاموش نمی‌شود. 
  • در خصوص فن‌های برقی، ممکن است فیوز فن بسوزد یا سیم‌کشی آن دچار مشکل شود و در نتیجه، فن روشن نشود. 

علائم خرابی فن رادیاتور

  • داغ کردن موتور
  • روشن شدن چراغ موتور پشت فرمان
  • عملکرد بد سیستم تهویه

نکاتی ایمنی هنگام نصب کردن فن رادیاتور

  • قبل از تعویض یا تعمیر کردن فن، موتور خودرو را خاموش کنید.
  • بعضی صاحبان خودرو برای بهتر شدن ظاهر موتور، روکش فن را باز می‌کنند. این کار باعث می‌شود فن هوای بیشتری وارد رادیاتور کند و ممکن است به بروز مشکلاتی منجر شود. 
  • دقت کنید قطب‌های فن را برعکس نصب نکنید. اگر این اتفاق بیوفتد، پره‌های فن در مسیر مخالف می‌چرخند.


منبع : Buyautoparts