جعبه فرمان یکی از بخش‌های اصلی سیستم فرمان خودروهای قدیمی و سنگین است. اگر خودروی‌تان به یک جعبه فرمان جدید نیاز داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر آن را تعویض کنید. متاسفانه جعبه فرمان جزو لوازم یدکی گران محسوب می‌شود و دستمزد تعمیرکار برای نصب آن هم زیاد است. اما قبل از این‌که به فروشگاه لوازم یدکی و سپس به تعمیرگاه بروید، بهتر است اطلاعاتی اولیه در خصوص جعبه فرمان کسب کنید.


جعبه فرمان چیست

جعبه فرمان بخش خیلی مهمی از سیستم فرمان خودرو است که حرکت فرمان را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. محور جعبه فرمان به میله فرمان متصل است و جعبه فرمان حرکت‌هایی که راننده به فرمان می‌دهد را اول به چرخ‌دنده‌ها، و سپس به چرخ‌ها منتقل می‌کنند تا در مسیر مورد نظر حرکت کنند. با پیشرفت‌های صنعت تولید خودرو، در خودروهای جدید دیگر از جعبه فرمان استفاده نمی‌شود اما این قطعه، در بسیاری از خودروهای قدیمی و سنگین وجود دارد. در واقع زمانی که وزن خودرو زیاد باشد، وجود جعبه فرمان ضروری می‌شود. 


دلایل نیاز به یک جعبه فرمان جدید

دو نشانه‌ی اصلی وجود دارند که به شما می‌گویند به یک جعبه فرمان جدید نیاز دارید. اول نشتی دادن جعبه فرمان است؛ نشتی جعبه فرمان معمولا از روی شاتون یا محور ورودی آن مشخص می‌شود. به زبان ساده نشتی یا از بالای جعبه فرمان، یا از پایین آن بروز می‌کند و معمولا وقتی فرمان را می‌چرخانید تشدید می‌شود. نشانه‌ی بعدی صدا دادن جعبه فرمان هنگام چرخاندن فرمان است. اگر در مورد این نشانه‌ها مطمئن نیستید، بهتر است خودروی‌تان را به یک تعمیرکار نشان دهید. 


سوالات رایج

  • همراه جعبه فرمان باید لوازم یدکی دیگری هم تهیه کرد؟ اگر می‌خواهید خودرو را تعمیر کنید، جعبه فرمان تنها لوازم یدکی است که باید خریداری کنید. اما اگر می‌خواهید عملکرد فرمان را بهتر کنید، شاید به یک پمپ فرمان هم نیاز داشته باشید. 
  • چطور در هزینه‌های خرید جعبه فرمان صرفه‌جویی کنم؟ برای این کار بهتر است خودتان جعبه فرمان را از فروشگاه لوازم یدکی خریداری کنید و این کار را به تعمیرکار نسپارید. اما تمام مشخصات جعبه فرمان مورد نیاز را از او بگیرید. دقت کنید که به هر حال باید هزینه‌های تعویض جعبه فرمان را به تعمیرکار بپردازید، پس رابطه‌ی‌تان را با او به هم نزنید. 


منبع : Buyautoparts