دینام یکی از قطعات اصلی خودرو محسوب می‌شود و خراب شدن آن، به مشکلات جدی منجر می‌شود. دینام معمولا مرحله به مرحله خراب می‌شود و علائم خاص خود را دارد. از آن‌جایی که دینام برق مورد نیاز خودرو را تامین می‌کند، باید همیشه بهترین کیفیت و عملکرد را داشته باشد. ما راهنمایی را برای‌تان فراهم کرده‌ایم که دفعه‌ی بعدی که برای خرید دینام به فروشگاه لوازم یدکی رفتید، اطلاعات کافی در خصوص این قطعه‌ی مهم خودرو داشته باشید. 


کاربرد دینام

دینام انرژی مکانیکی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. یک میل لنگ که به موتور متصل است، دینام را به حرکت در می‌آورد. دینام جلوی موتور قرار دارد و 13.5 تا 14.8 ولت برق تولید می‌کند. بیشتر قسمت‌های برقی خودرو، انرژی مورد نیازشان را از دینام تامین می‌کنند. دینام باتری خودرو را نیز شارژ می‌کند. یک تنظیم کننده‌ی ولتاژ بین دینام و باتری وجود دارد که از زیادی شارژ شدن باتری جلوگیری می‌کند. در خودروهای جدید، رگولاتور و دینام یکی‌اند اما در خودروهای قدیمی‌تر، این دو جدا از هم هستند. 


آشنایی با ترمینال‌های دینام

دینام چند ترمینال مختلف دارد که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می‌شوند:

  • ترمینال S: این ترمینال ولتاژ باتری را اندازه‌گیری می‌کند. 
  • ترمینال IG: این ترمینال ولتاژ رگولاتور را تغییر می‌دهد. 
  • ترمینال L: این ترمینال مدار متصل به لامپ هشدار سیستم شارژکننده را قطع می‌کند. 
  • ترمینال B: این ترمینال خروجی دینام و به باتری متصل است. 
  • ترمینال F: از این ترمینال فقط برای امتحان کردن دینام استفاده می‌شود. 

یکی از نشانه‌های بارز خرابی دینام، روشن شدن چراغ GEN یا ALT خودرو است.

چطور بفهمیم دینام ایراد دارد

دینام پس از مدتی استفاده فرسوده می‌شود و از کار می‌افتد. یکی از نشانه‌های بارز خرابی دینام، روشن شدن چراغ GEN یا ALT خودرو است. اما علاوه بر این، از نشانه‌های دیگری هم می‌توان به خرابی دینام پی برد. اگر با نشانه‌های زیر مواجه شدید، احتمالا باید به فروشگاه لوازم یدکی بروید و یک دینام جدید خریداری کنید: 
  • کم نور بودن چراغ‌ها: اگر دینام مشکلی داشته باشد ممکن است جریان برق خودرو را دچار اختلال کند و قطعات که برقشان را از دینام تامین می‌کنند، ولتاژ زیاد یا کم دریافت می‌کنند. زیاد و کم شدن نور چراغ‌های جلو، می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی دینام باشد. 
  • صداهای عجیب: یک تسمه، میل لنگ و دینام را به هم متصل می‌کند. اگر این تسمه شل یا فرسوده شود، هنگام چرخیدن صداهای نامعمول می‌دهد. 
  • خالی شدن باتری: اگر باتری‌تان بیش از حد معمول دشارژ می‌شود، این می‌تواند ناشی از مشکلات دینام باشد. این مشکل هم‌چنین می‌تواند از سیم‌کشی خودرو باشد. در بدترین حالت، دینام نمی‌تواند باتری را شارژ کند و باتری خالی می‌شود. 
  • مشکلات موتور: خراب بودن دینام ممکن است به کم شدن شتاب خودرو، ریپ زدن و درست استارت نخوردن منجر شود. 

سوالات رایج

  • ساده‌ترین روش برای این‌که بفهمیم دینام درست کار می‌کند یا نه چیست؟ خودرو را روشن کنید و با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال یا ابزار مشابه، ولتاژ خروجی دینام را بررسی کنید. اگر ولتاژ 12 یا کمتر از آن باشد، دینام دچار مشکل شده است. اما اگر ولتاژ بین 13.5 تا 14.8 باشد، دینام مشکلی ندارد و ایراد جای دیگری است. 
  • خودمان می‌توانیم دینام را نصب کنیم؟ اگر در تعمیر خودرو تجربه‌ی زیادی دارید، باز کردن و نصب کردن دینام خیلی هم سخت نیست. البته نصب کردن دینام برای خودروهای مختلف، متفاوت است.

منبع : Buyautoparts