جراحی زیبایی بینی یکی از انواع پیچیده و خشن جراحی پلاستیک است. به همین دلیل، دوران نقاهت آن باید جدی گرفته شود. شرایط شما در دوران نقاهت و نتیجه‌ی جراحی به این بستگی دارد که تا چه حد به توصیه‌های جراح پلاستیک گوش کنید، توصیه‌هایی که شامل نکاتی در خصوص رسیدگی به پوست نیز می‌شوند. اما رسیدگی به پوست فقط یک جنبه از دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی است. بهتر است اول نگاهی کلی به این مسئله داشته باشیم. 


دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی

دوران نقاهت هر بیمار پس از جراحی زیبایی بینی متفاوت است، اما تمام بیماران در دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی، یک سری اثرات جانبی را تجربه می‌کنند. جراح پلاستیک تمام تلاشش را می‌کند تا اثرات جانبی به حداقل برسند، اما یک سری مشکلات اجتناب‌ناپذیر هستند. برای مثال ورم یا حالت تهوع از رایج‌ترین مشکلات در دوران نقاهت جراحی زیبایی پلاستیک به شمار می‌آیند. هم‌چنین ممکن است احساس کنید بینی‌تان همیشه پر است. 

جراحان پلاستیک به بیماران توصیه‌هایی می‌کنند و داروهایی مثل آرنیکا را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند تا اثرات جانبی کاهش یابند. این توصیه‌ها شامل نکاتی در مورد رژیم غذایی و فعالیت‌های روزانه نیز هستند. برای مثال باید از فین کردن خودداری و به جای آن، از پماد یا داروهای باز کننده‌ی بینی استفاده کنید. بهتر است تا چند روز پس از جراحی زیبایی بینی، سرتان را بالا نگه دارید و پس از آن هم، تا جایی که ممکن است از حرکت دادن آن خودداری کنید. احتمالا پس از 10 روز قادر خواهید بود به محل کارتان باز گردید اما تا چند ماه، نمی‌توانید فعالیت‌های فیزیکی شدید انجام دهید. ورم صورت دو هفته پس از جراحی تا حد زیادی کاهش می‌یابد، اما خوابیدن کامل ورم صورت ممکن است تا یک سال طول بکشد. 


در دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی، رسیدگی به پوست و انتخاب محصولات آرایشی اهمیت زیادی دارد.

رسیدگی به پوست پس از جراحی زیبایی بینی

در دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی، رسیدگی به پوست و انتخاب محصولات آرایشی اهمیت زیادی دارد. اگر به خوبی به پوست‌تان رسیدگی کنید، زودتر بازیابی می‌شوید و نتایج بهتری از عمل جراحی می‌گیرید. جراحی زیبایی بینی نسبت به اعمال جراحی زیبایی مثل تزریق بوتاکس و لیزر کردن پوست، آسیب بیشتری به بدن می‌رساند. در نتیجه، فرایند رسیدگی به پوست نیز پیچیده‌تر می‌شود. 

بهتر است همیشه پوست را تمیز نگه دارید تا جوش نزند. تمیز کردن صورت به آرامی و با استفاده از دستمال مرطوب روش مناسبی خواهد بود. هم‌چنین استفاده از مرطوب‌کننده‌های ضد حساسیت نیز توصیه می‌شود. در چند هفته اول پس از جراحی، باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. بگذارید زخم‌ها خودشان خوب شوند و از کندن آن‌ها خودداری کنید چون ممکن است به عفونت منجر شود. نوشیدن آب هم تاثیر زیادی در سرعت بهبودی دارد؛ روزانه تقریبا 8 لیوان آب بنوشید تا پوست شفاف شده و مواد سمی از بدن‌تان خارج شوند. 


محصولاتی که برای رسیدگی به پوست باید استفاده کنید

هر جراح پلاستیک محصولات مورد علاقه‌ی خودش را دارد، اما یکی از برند‌های محصولات مراقبت از پوست که توسط اکثر جراحان پلاستیک توصیه می‌شود، برند Obagi است. استفاده از محصولات مراقبت از پوست باید یک ماه قبل از جراحی زیبایی بینی شروع شود و تا 10 روز قبل از آن ادامه داشته باشد و سپس، سه هفته پس از جراحی از سر گرفته شود. استفاده از کرم‌های Retin A و هیدروکینون پس از جراحی زیبایی، پوست را خشک می‌کند. این ممکن است در فصل‌های سرد به ترک خوردن پوست صورت و ایجاد عفونت منجر شود. هم‌چنینن نباید از محصولاتی مثل شوینده‌های صابونی و مرطوب‌کننده‌های بودار استفاده کنید.


آرایش کردن پس از جراحی زیبایی بینی

تقریبا تمام بیماران پس از جراحی زیبایی بینی دچار کبودی و ورم می‌شوند، اما با استفاده از لوازم آرایش و فونداسیون، می‌توان ورم و کبودی را تا حد زیادی پنهان کرد. این‌که از چه محصولات آرایشی استفاده کنید، به نوع و رنگ پوست‌تان بستگی دارد. اما معمولا بهتر است از لوازم آرایش با پایه‌ی مواد معدنی و فونداسیون‌هایی که پایه‌ی سبز دارند استفاده کنید، تا ورم و کبودی بهتر پنهان شود. سپس روی فونداسیون یک لایه پنکیک تیره‌تر بزنید تا تاثیر فونداسیون بیشتر شود. یادتان باشد هر شب قبل از خواب باید صورت‌تان را بشویید.


منبع : Drsamrizk