تولیدکنندگان لوازم یدکی از مواد خام متنوعی استفاده می‌کنند که شامل فلزاتی مثل استیل، آلومینیوم، شیشه و فرآورده‌های نفتی مثل پلاستیک و پارچه‌های خاص می‌شود. اول این مواد خام از معادن یا اعماق زمین استخراج می‌شوند، سپس مواد خام در کارخانه‌ها به موادی تبدیل می‌شوند که کارخانه‌های تولید لوازم یدکی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و در نهایت، لوازم یدکی به کارخانه‌های تولید خودرو یا پخش‌کنندگان لوازم یدکی فروخته می‌شوند. 

سرهم کردن خودرو به لوازم زیادی نیاز دارد. علاوه بر قطعات اصلی مثل موتور و گیربکس، برای سر هم کردن  خودرو به قطعات داخل اتومبیل مثل داشبورد، سیستم تهویه، صندلی‌ها و سیم و کابل  نیز نیاز است. با گذر زمان، مواد خامی که برای تولید این قطعات استفاده می‌شود تغییر کرده است، اما مجموعه‌ قطعاتی که برای تولید خودرو نیاز است، تقریبا تغییری نکرده است. 


استیل

استیل، که از آهن ساخته می‌شود، بیش از هر ماده‌ی خام دیگری در صنعت تولید خودرو و لوازم یدکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریبا 80٪ وزن خودرو از استیل است. از این فلز برای ساخت بدنه و شاسی خودرو، لوله اگزوز و اتاق اگزوز استفاده می‌شود. پیشرفت فناوری به تولید انواع مختلف استیل با سختی‌های متفاوت منجر شده است و تولیدکنندگان خودرو و لوازم یدکی، از انواع آن بهره می‌برند.


پلاستیک

نفت و گاز مواد خامی هستند که پلاستیک از آن‌ها ساخته می‌شود. کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، فرآورده‌های نفتی را به پلاستیک تبدیل می‌کنند. پلاستیک از لحاظ میزان استفاده در تولید خودرو و لوازم یدکی، پس از استیل مقام دوم را دارد. در کل، 50٪ موادی که در تولید خودرو استفاده می‌شود از پلاستیک است. قسمت‌های زیادی از خودرو از پلاستیک ساخته می‌شوند که دستگیره‌ی در، دریچه‌های هوا، داشبورد و کیسه‌های هوا از جمله‌ی آن‌ها هستند. تنوع، دوام و وزن کم پلاستیک آن را به ماده‌ای ایده‌آل برای تولید لوازم یدکی تبدیل کرده است. 


آلومینیوم به دلیل وزن کم یکی از فلزات جایگزین آهن و استیل در صنعت تولید خودرو و لوازم یدکی است.

آلومینیوم

آلومینیوم به‌خاطر انعطاف‌پذیری و وزن کمی که دارد، به یکی از فلزات پراستفاده در صنعت تولید خودرو و لوازم یدکی تبدیل شده است. در سال 1970، فقط 2٪ از وزن خودروها از آلومینیوم بود اما امروزه این میزان به 15٪ رسیده است. آلومینیوم در بسیاری از لوازم یدکی اصلی، جایگزین آهن و استیل شده است. 


لاستیک

لاستیک یکی از مواد اصلی است که در تولید خودرو و لوازم یدکی به کار می‌رود و صنعت تولید خودرو، برای بقای صنعت تولید لاستیک ضروری است. چرخ‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو محسوب می‌شوند. علاوه بر چرخ‌ها، از لاستیک در تولید تسمه، مخازن و واشرهای موتور استفاده می‌شود. تقریبا 80٪ از میزان لاستیک که در دنیا تولید می‌شود، در صنعت تولید خودرو و لوازم یدکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


میزان مواد خامی که در صنعت تولید خودرو و لوازم یدکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریبا از هر صنعت دیگری بیشتر است. از آن‌جایی که فرایند خط تولید در کارخانه‌های تولید خودرو ریشه دارد، این صنعت همیشه در زمینه‌ی تولید انبوه نوآور بوده است و تطبیق‌پذیر بودن آن با انواع مواد خام، یکی از دلایل موفقیت صنعت تولید خودرو و لوازم یدکی است.


منبع : Investopedia