ورزش کردن به هر شکلی مفید است، اما برای کاهش وزن و لاغری، هیچ ورزشی به پای دویدن نمی‌رسد. دویدن یکی از بهینه‌ترین روش‌ها برای سوزاندن کالری است و اگر می‌دوید، به کارتان ادامه دهید. اما اگر نمی‌دوید و به‌دنبال لاغری و کاهش وزن هستید، این‌ها دلایلی هستند که با آگاهی از آن‌ها حتما دویدن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار خواهید داد. 


دویدن باعث می‌شود زمان استراحت هم کالری بسوزانید

ورزش‌های پرجنب‌وجوش مثل دویدن باعث می‌شوند پس از ورزش و هنگام استراحت هم کالری بسوزانید. این حتی در مقایسه با پیاده‌روی هم صدق می‌کند چون میزان مصرف انرژی پس از دویدن هم‌چنان بالا می‌ماند. در مقایسه‌ای که بین افرادی که می‌دویدند و افرادی که پیاده‌روی می‌کردند انجام شد، دونده‌ها تا 90٪ بیشتر کالری می‌سوزاندند و بیشتر لاغر می‌شدند. 


دویدن زمان کمی نیاز دارد

حتی اگر این گفته که یک کیلومتر دویدن و یک کیلومتر راه رفتن یک میزان کالری نیاز دارد صحیح باشد، با دویدن این کالری سریع‌تر مصرف می‌شود. مسافتی که در یک ساعت دویدن طی می‌کنید دو تا سه برابر از مسافتی که در یک ساعت راه رفتن طی خواهید کرد بیشتر است. البته ورزش‌های پرجنب‌و‌جوش و کوتاه مدت بیش از دویدن کالری می‌سوزانند، اما چون کوتاه هستند، مجموع کالری که سوزانده می‌شوند به اندازه‌ی کالری که در اثر دویدن مصرف می‌شود نخواهد بود.


اولین قانون ورزش کردن برای لاغر شدن و کاهش وزن این است که از ورزش کردن لذت ببرید.

دویدن راحت است

در حالی که در چند سال اخیر دستگاه‌ها و فناوری‌های زیادی برای ساده و جذاب کردن دویدن به بازار آمده است، برای دویدن به وسیله‌‌ی خاصی نیاز نیست. می‌توانید تقریبا همه جا بدوید و به جز کفش ورزشی، به تجهیزات دیگری نیاز نخواهید داشت. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که دویدن را به بهترین ورزش برای لاغری و کاهش وزن تبدیل می‌کند. دویدن ارزان و راحت است و موانع کمی بر سر راه هر روز دویدن وجود دارد. 


دویدن خلق و خو را بهتر می‌کند

اولین قانون ورزش کردن برای لاغر شدن و کاهش وزن این است که از ورزش کردن لذت ببرید؛ اگر این‌طور نباشد، به ورزش کردن ادامه نخواهید داد. خیلی از کسانی که می‌دوند عقیده دارند دویدن باعث می‌شود خلق و خوی‌شان بهتر شود و شادتر باشند، خوشبختانه تحقیقات علمی هم این مسئله را تائید می‌کند. دانشمندان رابطه‌ای بین ورزش کردن و تولید مواد شیمیایی مرفین مانندی در مغز کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد، این فقط اندورفین نیست که مسئول شادی ناگهانی و خوش خلق بودن است.


منبع : Prevention