سبک زندگی و شغل تا حد زیادی روی احتمال ابتلا به واریس و دیگر بیماری‌های عروقی تاثیرگذار است. بخش بزرگی از زندگی افراد صرف کار کردن می‌شود و بعضی شغل‌ها به بروز مشکلاتی مثل سنگینی، درد و کوفتکی پاها و واریس رگ‌های عنکبوتی منجر می‌شوند. تقریبا همه می‌دانند تمام روز پشت میز نشستن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، اما در بعضی مشاغل فرد مجبور است تمام روز روی پاهایش بایستد یا راه برود. تحقیقات نشان می‌دهد این گونه شغل‌ها احتمال ابتلا به واریس را افزایش می‌دهند. این مشاغل بیشتر مختص خانم‌ها هستند تا آقایان و یکی از دلایل رواج بیشتر واریس میان خانم‌ها همین است. خانم‌ها هم‌چنین به‌خاطر تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خطر واریس قرار دارند. بیایید با هم مشاغلی که احتمال بروز واریس را بیشتر می‌کنند را بررسی کنیم. 


پرستاری

پرستاران مجبورند ساعت‌ها سرپا بایستند و راه بروند و این کار رگ‌های پا برای رساندن خون به قلب را مشکل‌تر می‌کند. به همین دلیل رگ‌ها به مرور زمان ضعیف می‌شوند و آسیب می‌بینند و در نتیجه، خون در آن‌ها جمع می‌شود و این به بروز واریس منجر می‌شود. 


آرایشگری

آرایشگران حرفه‌ای که در سالن زیبایی کار می‌کنند بیشتر روز را سرپا هستند. برخلاف پرستار، آرایشگر اکثر زمان کارش را سرجایش ایستاده است و گاهی اوقات چند ساعت روی موها و صورت مشتری کار می‌کند. ثابت ماندن در حالت ایستاده نه‌تنها پاها را خسته می‌کند، بلکه باعث می‌شود گردش خون در پاها دچار مشکل شود. 


مهمانداران هواپیما فضای زیادی برای راه رفتن ندارند و بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند.

مهماندارای هواپیما

علاوه بر این‌که ساعت‌ها سرپا می‌ایستند، مهمانداران هواپیما فضای زیادی برای راه رفتن ندارند و در زمان استراحت هم نمی‌توانند فعالیت زیادی داشته باشند. کش آمدن، ورزش کردن و حتی بالا نگه داشتن پاها برای آن‌ها تقریبا غیرممکن است. تمام این موارد چرخش خون در پاها را مختل می‌کنند و به واریس منجر می‌شوند. 


صندوقداری

تمام روز ایستادن پشت صندوق یا کامپیوتر فشار زیادی به پاها وارد می‌کند. کسانی که در سوپرمارکت‌ یا داروخانه کار می‌کنند، معمولا مجبورند برای مدتی طولانی در فضایی کم بایستند و فرصتی برای راه رفتن یا کش آمدن ندارند. 


کارکنان رستوران

گارسن‌ها و دیگر کارکنان رستوران‌ها برای سفارش گرفتن و آماده کردن غذای مشتریان دائم سرپا هستند. البته آن‌ها بیشتر روز در حال راه رفتن هستند واریس، بیشتر کسانی که در آشپزخانه کار می‌کنند را تهدید می‌کند. کارکنان آشپزخانه بیشتر روز را در فضایی کم و شلوغ ایستاده‌اند و فعالیت زیادی ندارند. به همین دلیل کار رگ‌های پا برای رساندن خون به قلب مشکل می‌شود و در معرض خطر واریس قرار می‌گیرند. 


منبع : Veininnovations