سالن‌های آرایش برای کسانی که به دنبال موهایی لطیف، موج دار و بدون فر هستند خدمات وسوسه کننده‌ای دارند. ما با شیمیدان‌ها و آرایشگرها در مورد کارهای مفید و بدون ضرری که با این هدف می‌توانید انجام دهید صحبت کرده‌ایم. پس از خواندن این مطلب از نکاتی که قبل از انجام کراتینه مو باید بدانید آگاه خواهید شد.

کراتین موهای شما را صاف نمی‌کند
کراتینه مو پرطرفدار‌ترین راه حل برای صاف کردن مو است و گفته می‌شود موها را تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها صاف نگاه می‌دارد. اما کراتین را فراموش کنید. به گفته راندی شولر شیمیدان مواد آرایشی این کلمه «فقط تبلیغات تجاری است و هیچ‌کاری برای صاف کردن موهای شما انجام نمی‌دهد».

موادی وجود دارند که می‌توانند موهای شما را صاف کرده و تا هفته‌ها صاف نگه‌دارند
آمونیوم تیو گلیکولیک و سدیم هیدروکسید به صورت دائمی گره‌های موهای شما را باز می‌کنند. نرم کننده‌های سنتی و روش‌های ژاپنی صاف کردن مو به همین روش بافت مو را تغییر می‌دادند. اثر این روش تا زمانی که مو رشد کند باقی می‌ماند، اما ممکن است به مو آسیب بزند. بعضی مواد نرم کننده موها را به فرمالدئید آغشته می‌کنند؛ فرمالدئید موها را در حالت صاف نگه می‌دارد؛ به گونه‌ای که پس از شست و شو نیز نرم باقی می‌مانند. بافت طبیعی مو پس از 2 تا 5 ماه باز می‌گردد.

برای صاف کردن موها مراقب باشید که آرایشگر از محصول فاقد فرمالدئید استفاده کند.

مراقب وجود فرمالدئید در محصولات آرایشی باشید
از آن‌جایی که محصولات مورد استفاده در اغلب سالن‌های آرایش به تأیید وزارت بهداشت نیازی ندارند، اگر به دنبال محصولات بدون فرمالدئید هستید باید احتیاط کنید. از آرایشگر خود بپرسید محصولش فرمالدئید (موادی که به آزاد شدن فرمالدئید منجر می‌شوند) دارد یا نه. اگر جواب منفی بود از او بپرسید پس چه چیزی قرار است موها را صاف کند. یادتان باشد کراتین، پپتید و پروتئین‌های ابریشم جواب ‌های قابل قبولی نیستند. اگر قرار است محصولی موهای شما را برای هر مدتی صاف کند، باید ماده‌ای داشته باشد که موجب آزاد شدن فرمالدئید شود یا گره های مو را باز کند.

برای فرمالدئید جایگزین هم وجود دارد
خیلی از محصولات جدید نرم کننده ی مو سیکلیک اسید دارند که مو را در حالت صاف نگه می‌دارد. خبر خوب این است که این مواد 100 درصد بدون فرمالدئید هستند. اما خبر بد این است که به اندازه ی آن ماده ی سمی قوی نیستند. اثر آن‌ها معمولا بعد از 2 تا 3 ماه از بین می رود و این به اندازه ی فرمالدئید موها را صاف و نرم نمی کند. در واقع این مواد برای صاف کردن مو ساخته نشده‌اند.

مواد نرم کننده می‌توانند کلید یک اصلاح عالی باشند
تا به حال برای تان اتفاق افتاده که آرایشگری بخواهد نظرتان را در مورد یک مدل مو عوض کند؟ این موضوع به خاطر صورت‌تان نیست، بلکه به خاطر فر بودن موهای‌تان است. به همین دلیل است که بیشتر آرایشگرها قبل از اصلاح مو آن را صاف می‌کنند. اگر می‌خواهید موهای خود را کوتاه کنید به دنبال سالن زیبایی باشید که با هزینه‌ای کم قبل از کوتاه کردن مو آن را صاف کند.

متخصصین مو عقیده دارند که هر نوع شامپوی بدون سولفات می تواند به صاف کردن مو کمک کند.

می‌توانید شامپوی‌تان را عوض کنید، اما مجبور نیستید شامپوی آن‌ها را بخرید
بیشتر کارخانه‌هایی که محصولات نرم کننده‌ی مو تولید می‌کنند محصولات دیگری هم دارند که ادعا می‌کنند اثر ماده‌ی صاف کننده را طولانی‌تر می‌کنند. می‌توانید آن‌ها را نیز خریداری کنید، اما الزامی وجود ندارد. یک متخصص پوست و مو می‌گوید «هر نوع شامپوی بدون سولفات همان کار را می‌کند». از مواد حالت دهنده ی مو نیز دوری کنید. اسپری‌های مو معمولا پر از سولفات و نمک هستند که این، بازگشت فر مو را تسریع می کند.

در منزل هم می‌توانید به نتایج مشابهی برسید
فقط توقع نداشته باشید آثار آن یک ماه یا حتی یک هفته باقی بماند. یک متخصص پوست و مو می‌گوید «بیشتر مواقع وقتی در خانه این کار را انجام می‌دهید گره های مو باز نمی‌شوند. به مو آسیب نمی‌رسد و در نتیجه تأثیر چندانی هم به جا نمی‌ماند. اثر این کار تا حداکثر یک هفته باقی می‌ماند، اما نسبت به آرایشگاه، هزینه‌ی بسیار کمتری دارد.

بیش از سه بار در سال موهای خود را در آرایشگاه صاف نکنید
هر دفعه که این کار را انجام می‌دهید موهای‌تان شکننده‌تر می‌شود. اگر فر بودن مو زندگی‌تان را مختل نکرده، فقط وقتی واقعا به این کار نیاز دارید موهای‌تان را صاف کنید.
منبع : Allure