بیشتر ما فقط چند هفته در سال تعطیل هستیم. با این کمبود زمان، سپردن تمام برنامه‌ ریزی‌ها به فردی دیگر احساس خوبی به انسان می دهد. البته سفرهای آرام و مستقل همیشه ارزان‌تر هستند، اما اگر نمی‌خواهید کارهای خود را رها کنید و برای مدتی نامعلوم به سفر بروید، این نوع برنامه‌ریزی به درد شما نمی‌خورد.
در سال‌های اخیر تعداد تورهای گروهی افزایش یافته است. با توجه به سبک زندگی امروزی و علاقه ی مردم به مقاصدی که زمانی فقط مختص مسافران خاصی بودند، بازار تورهای گروهی به سرعت گسترش یافته است. با وجود تعداد زیاد تورهای گردشگری که صرفا به دنبال پول شما هستند، انتخاب کردن یک تور گردشگری خوب به اندازه‌ی برنامه‌ریزی برای سفر پیچیده شده است. فرض کنیم تمام بروشورها را بررسی و وب‌سایت‌ها را جست‌وجو کرده‌اید، اما چطور می‌خواهید از میان تبلیغاتی که همگی مسافران خندان و مناظری جذاب را نشان می‌دهند، بهترین تور گردشگری را انتخاب کنید؟

تورهای مشابه را مقایسه کنید
دلیلی ندارد یک تور 30 روزه با اتوبوس را با یک تور شهری و یک تور گروهی کوچک که از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می کند مقایسه کنید. قبل از هر چیز نوع توری که می خواهید را مشخص کنید.
اگر می‌خواهید از طریق یک آژانس مسافرتی تور گردشگری رزرو کنید قبل از انجام این کار تحقیق کنید. یکی از دلایل سر در آوردن مردم از تورهایی غیر از آنچه باب میل شان بوده این است که تور اشتباهی انتخاب کرده‌اند.
وقتی نوع تور را انتخاب کردید، تورهای مختلف را مقایسه کنید. اگر سه تور گردشگری مشابه با فعالیت‌های یکسان پیدا کردید که قیمت‌شان متفاوت بود، دلیل نمی‌شود ارزان‌ترین تور بهترین انتخاب باشد. تفاو‌ت‌های تورها روی قیمت تأثیر می‌گذارند. در یکی ممکن است داخل قطار روی تخت تاشو بخوابید و در دیگری فقط یکی صندلی داشته باشید.
تمام تورها راهنماهای محلی دارند یا یکی از آن‌ها فقط هزینه ی ورود به مکان‌های دیدنی را متقبل می شود. اگر به نظر شما چنین کاستی‌هایی ارزش پولی که صرفه‌جویی می‌کنید را دارد، تور ارزان تر را انتخاب کنید. اما اول خوب تحقیق کنید ببینید پولی که می‌دهید بابت چیست.

در انتخاب تورهای مسافرتی ارزان قیمت دقت کنید و امکانات آن را با دیگر تورها مقایسه کنید.

ارزان‌ترین تور همیشه بهترین تور نیست
تصور نکنید تورهایی که با عنوان «ارزان» تبلیغ می‌کنند باید بهتر از تورهای استاندارد باشند. این تورهای ارزان تر بیشتر مواقع هدف‌شان فقط جذب مشتری است. اگر بیشتر دقت کنید متوجه می‌شوید تورهای استاندارد خدمات مسافرتی بهتری ارائه می‌کنند.
اگر پول کم دارید تورهای ارزان تر می‌توانند مقدار زیادی از مخارج شما را کاهش دهند اما به یاد داشته باشید این تورها در حمل و نقل و اسکان بسیار ساده هستند، فعالیت‌های کمتری دارند و به مکان‌های دیدنی کمتری نیز می‌روند.
اگر نمی‌خواهید تعطیلات خود را در هتل استراحت کنید، ممکن است در این تورهای ارزان پول بیشتری نسبت به یک تور استاندارد خرج کنید، چون ممکن است قیمت تور به اندازه ی خدماتی که از آن کم شده است کاهش نیافته باشد.

سرویس‌های اضافی را رد کنید
اگر می‌خواهید پول کمتری خرج کنید، هزینه‌ی اسکان و حمل و نقل قبل و بعد از سفر را از طریق شرکت تور گردشگری پرداخت نکنید. همیشه اگر خودتان جای سکونت خود را رزرو کنید برای‌تان ارزان تر تمام می‌شود. برای حمل و نقل فرودگاه هم همین‌طور. اگر از طریق شرکت گردشگری تاکسی رزرو کنید هزینه‌ی تاکسی گران‌تر خواهد بود. البته اگر تاکسی را از قبل رزرو کنید، وقتی به فرودگاه می‌رسید خیال‌تان راحت است پس اگر فکر می‌کنید ارزش هزینه‌ای که می‌پردازید را دارد این کار را انجام دهید.

درصد گرفتن
درصد گرفتن در صنعت گردشگری رایج است. برای تور لیدرها، مخصوصا آن‌هایی که در کشورهای درحال توسعه کار می‌کنند، این درصد حقوق‌های ناچیزشان را کامل می‌کند. حتی برگزار کنندگان توری که می‌گویند قانون «بدون درصد» را رعایت می‌کنند، برای بعضی فعالیت‌های‌شان در طول سفر درصد می‌گیرند.
به طور کلی سعی کنید هیچ وقت با گروه خرید نکنید و اگر فکر می‌کنید خودتان می‌توانید جنسی را ارزان‌تر خریداری کنید، وارد فعالیت‌های گروهی اختیاری که تور لیدر ترتیب می‌دهد نشوید. اما اگر قیمت‌ها منطقی هستند دلیلی ندارد برای مقدار کمی پول، ساعت‌ها وقت خود را صرف گشتن مغازه‌ها بکنید.
منبع : Lonelyplanet