شما هم از آن دسته افراد هستید که مدام برای نرفتن نزد دندانپزشک بهانه می‌آورید؟ ناراحت نباشید چون تنها نیستید. نیمی از بزرگسالان آمریکا در خصوص مراجعه به دندانپزشک اضطراب دارند و یک سوم از آن‌ها، در کل به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. اما سالی دو بار مراجعه به دندانپزشک ضروری است و فواید زیادی دارد. مشکلات دهان و دندان ممکن است به بیماری قلبی، سکته، عفونت و حتی بعضی سرطان‌ها منجر شوند. خوشبختانه فناوری‌های نوین، داروهای جدید و تعلیماتی که دندانپزشکان می‌بینند، درد دندانپزشکی را کاهش داده‌اند. این‌ها مراحلی هستند که با طی کردن آن‌ها، می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید و تقریبا دردی احساس نکنید.


دندانپزشکی مورد اعتماد پیدا کنید

بیشتر دندانپزشکانی که از سال دو هزار میلادی مدرک پزشکی‌شان را گرفته‌اند، در خصوص روابط عمومی و کنترل اضطراب بیماران آموزش دیده‌اند. اما اضطراب انواع مختلف دارد و پیدا کردن دندانپزشکی که اضطراب شما را درک کند، اهمیت زیادی دارد. هر کس از چیزی متفاوت وحشت دارد؛ بعضی‌ها از درد می‌ترسند، بعضی‌ها از بو و بعضی‌ها هم از صدا. باید دندانپزشکی پیدا کنید که ترس‌های شما را درک کند.

چطور باید بفهمید که دندانپزشک مورد نظر برای شما مناسب است؟ خیلی ساده، تلفن بزنید و سوال کنید و از سوال‌پیچ کردن منشی هم خجالت نکشید. طرز جواب دادن منشی به سوالات، نشان دهنده‌ی طرز برخورد آن‌ها با ترس‌های بیماران است.


اگر از اول تمام ترس‌های‌تان را برای دندانپزشک شرح دهید، او بهتر می‌تواند روی برطرف کردن آن‌ها کار کند.

صادق باشید

در هر نوع رابطه، صداقت بهترین سیاست است. اگر از اول تمام ترس‌های‌تان را برای دندانپزشک شرح دهید، او بهتر می‌تواند روی برطرف کردن آن‌ها کار کند. هر کاری می‌کنید، خودتان برای تسکین درد اقدام نکنید. خیلی از بیماران سعی می‌کنند با مصرف دارو قبل از مراجعه به مطب، اضطراب‌شان را کاهش دهند. آن‌ها معمولا زاناکس یا والیوم مصرف می‌کنند که اشتباه بزرگی است. بهتر است مشکلات‌تان را برای دندانپزشک شرح دهید تا تحت تاثیر دارو به مطب او بروید.


از فناوری‌های جدید استفاده کنید

از اولین باری که به دندانپزشکی رفته‌اید، روش‌های تسکین درد پیشرفت زیادی کرده‌اند. امروزه می‌توانید بین دارو‌های مختلف مثل نیتروس اکسایدها، مسکن‌ها و بی‌‌حس‌کننده‌ها انتخاب کنید. بعضی دندانپزشکان از دستگاهی استفاده می‌کنند که در آن از لیرز و آب بهره گرفته می‌شود. این دستگاه گرما و لرزه ندارد و فشاری به دندان‌ها وارد نمی‌کند؛ در نتیجه برای کسانی که از صدا و لرزه‌ی دریل وحشت دارند ایده‌آل است. از سوزن وحشت دارید؟ با کرم لیدوکائین قسمت مورد نظر از لثه را بی‌حس کنید. برای جراحی‌های جدی‌تر، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از لوازم نوک تیز داروی بی‌حس‌کننده را زیر لثه تزریق کند.

یک نوع مسکن نیز وجود دارد که پایه‌ی آن فلفل است و بدون بی‌حس کردن، درد را از بین می‌برد. هم‌چنین یک برس پلاسما نیز موجود است که از طریق واکنش‌های شیمیایی، پوسیدگی را از بین می‌برد. حتما قبل از وقت گرفتن، در مورد استفاده از دستگاه‌ها و داروهای جدید از دندانپزشک یا منشی او سوال کنید.


منبع : Webmd