پیدا کردن دلیل جوش زدن پوست چندان دشوار نیست. علتش می‌تواند کار زیاد یا خوردن چند ماکارون پشت سر هم باشد. اما به نظر می‌رسد پوست مانند سامانه‌ی هشدار دهنده‌ی بدن عمل می‌کند و می‌تواند شما را از مشکلات بدن‌تان آگاه کند؛ وقتی درون بدن مشکلی به وجود می‌آید، بیرون آن نشانه‌هایی ظاهر می‌شوند.

لک‌های خیلی خشک
به گفته‌ی یک متخصص پوست و مو، این لک‌ها بیشتر در ماه‌‌های سرد و در دوران ضعف سیستم ایمنی بدن و از دست رفتن آب آن نمایان می‌شوند. اما اگر علائم دیگری مثل خستگی، یبوست و افزایش وزن هم دارید، ممکن است تیروئید شما کم کار باشد که با یک آزمایش خون قابل تشخیص است. طبق تحقیقات دانشگاه پزشکی مریلند، پوست خشک می تواند نشانه ی کمبود اسید چرب امگا 3 باشد. در این صورت باید غذاهای دارای امگا 3 مثل گردو، لوبیا سبز و گوشت چهارپایانی که از علف تغذیه کرده باشند میل کنید.

سرخی‌های دائمی
اگر دائما پوست تان سرخ می شود ممکن است مشکل از بیماری گل سرخ باشد. یک متخصص پوست و مو می‌گوید «هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نشده است، اما می‌دانیم عواملی وجود دارند که آن را تشدید می‌کنند». این عوامل متفاوت‌اند، اما هوای سرد، الکل، غذای تند و استرس از جمله‌ی آن‌ها هستند. در کنار اجتناب از این عوامل، متخصص پوست و مو شما ممکن است برای‌تان داروهایی تجویز کند تا ظاهر پوست‌تان بهتر شود و میزان این سرخی به حداقل برسد.

لک‌های تازه معمولا در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب نمایان می‌شوند.

لک ‌های تازه
لک‌های تازه معمولا در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب نمایان می‌شوند. این لک ‌ها در واقع ساز و کار پوست برای محافظت از خودش در مقابل آسیب‌های ناشی از آفتاب هستند. لک‌هایی که پس از آفتاب سوختگی نمایان می‌شوند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند. پس در صورت مشاهده‌ی لک بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر نشانه‌ای از سرطان پوست در شما وجود نداشته باشد، متخصص پوست یک رژیم روشن کننده پوست به شما می‌دهد که با نیازهای‌تان تناسب دارد.

جوش‌های شدید
معمولا در مواقع پر استرس مثل زمان تحویل کار، به هم زدن رابطه، کم خوابی یا قبل از عادت ماهانه جوش‌ها شدیدتر خود را نشان می‌دهند. متخصص پوست و مو می‌گوید «هورمون‌ها در نمایان شدن جوش‌های بزرگسالی نقش کلیدی بازی می‌کنند. این جوش‌ها معمولا ملتهب و آبدار هستند و بیشتر قسمت پایین صورت و گردن را درگیر می‌کنند».
اگر فکر می‌کنید جوش‌های‌تان به عادت ماهانه ربط دارند، متخصص پوست و مو می‌تواند قرصی برای‌تان تجویز کند که شدت جوش زدن را کاهش دهد. البته اگر جوش‌ها با دارو درمان نمی‌شوند و عادت ماهانه‌ی شما نامنظم شده است، شاهد رشد موهای زائد بودید و وزن‌تان اضافه شده، این علائم ممکن است نشانه‌ی بزرگ شدن تخمدان باشد.

با اضافه کردن غذاهای آهن دار مثل غذاهای دریایی و سبزیجات برگ‌دار تیره به رژیم غذایی رنگ‌پریدگی پوست درمان می‌شود.

رنگ‌پریدگی پوست
رنگ‌پریده همراه با کمبود انرژی و تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ی کم خونی باشد. این مشکل معمولا از کمبود آهن ناشی می‌شود که با مکمل‌های آهن و اضافه کردن غذاهای آهن دار مثل غذاهای دریایی و سبزیجات برگ‌دار تیره به رژیم غذایی درمان می‌شود. با این حال اگر ناگهان و بدون دلیل رنگ‌تان پرید، به دکتر مراجعه کنید تا مطمئن شوید خونریزی داخلی یا سرطان خون ندارید.

لک‌های سیاه
به گفته‌ی یک متخصص پوست و مو  «لک‌های سیاه روی گردن، زیر بغل و قسمت داخلی ران از بیماری ناشی می‌شوند که به آن خار سیاه می‌گویند. این بیماری باعث می‌شود پوست در مناطقی تیره‌تر و ضخیم‌تر شود و حالت مخملی داشته باشد». این بیماری ممکن است از مقاومت بدن به انسولین ناشی شود که پیش‌درامد دیابت نوع 2 است. اگر میزان گلوکز و انسولین شما غیرعادی باشد، با کنترل آن‌ها می‌توانید مشکل را حل کنید.

خارش بیش ‌از حد
دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث خارش پوست شوند. رایج‌ترین آن‌ها حساسیت به یک خوردنی، محیطی جدید یا دارو است. برای خلاص شدن از این شرایط، می‌توانید با تجویز پزشک قرص آنتی هیستامین بخورید. اما اگر خارش از بین نرفت، متخصص پوست و مو می‌تواند به دنبال دلایل پنهان‌تری مثل عفونت، نیش‌خوردگی یا بیماری‌های داخلی مثل دیابت، سرطان خون و یا بیماری‌های دیگر باشد.
منبع : Womenshealthmag