سلامت دهان و دندان در کیفیت زندگی تاثیر زیادی دارد و لازمه‌ی حفظ آن، مراجعه مرتب به دندانپزشک است. اما معمولا وقتی به پیشگیری از بیماری و سلامت می‌اندیشیم، به دهان و دندان فکر نمی‌کنیم؛ در حالی که سلامت دهان و دندان برای سلامت کلی بدن ضروری است. لثه‌های بدرنگ، از دست دادن دندان‌ها در سنین پایین، بوی بد دهان و بیماری‌های وخیم‌تر می‌توانند مشکلات زیادی را برای ما به‌وجود آورند. همان‌طور که با پزشک عمومی در مورد نگرانی‌های‌تان صحبت می‌کنید، باید با دندانپزشک هم گفت و گو داشته باشید. البته از آن‌جایی که مراجعه به دندانپزشک مستلزم صرف زمان و هزینه است، باید سعی کنیم از هر بار مراجعه حداکثر استفاده را بکنیم. در ادامه سوالاتی که باید از دندانپزشک بپرسید و نکاتی که هنگام بردن کودکان به مطب باید مد نظر داشته باشید را آورده‌ایم. 


برای بهبود سلامت دهان و دندان چه کار کنم

شرایط دهان و دندان افراد متفاوت است و شاید نیاز باشد کاری بیش از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن انجام دهید. دندانپزشک می‌تواند این اطلاعات را به شما بدهد. او می‌تواند به شما بگوید نیاز دارید بیشتر مسواک بزنید، مسواک‌تان را عوض کنید، نخ دندان بکشید یا چند وقت یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید. از این‌که در مورد محصولات جدید بهداشت دهان و دندان از دندانپزشک سوال کنید، خجالت نکشید. 


در مورد محافظت بهتر دندان و رفع بوی بد دهان از دندانپزشک کمک بگیرید.

شما برای بهبود سلامت دهان و دندانم چه کار می‌کنید

فرقی نمی‌کند به محافظ دندان نیاز داشته باشید یا دارویی برای بوی بد دهان؛ در هر صورت دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند. اما یادتان باشد او توانایی خواندن ذهن‌تان را ندارد. برای این‌که دندانپزشک بتواند مناسب‌ترین درمان را به شما پیشنهاد کند، باید از مشکلات جزئی‌تان هم آگاهی داشته باشد. درد، ناراحتی یا چیزهای غیرعادی که تجربه می‌کنید را با دندانپزشک در میان بگذارید. او می‌تواند راه حل‌هایی به شما ارائه کند که کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشد و از بیماری‌هایی جدی‌تر جلوگیری کند.


وضعیت بهداشت دهان و دندان من چگونه است

می‌توانید از دندانپزشک بخواهید وضعیت بهداشت دهان و دندان‌تان را بررسی کند. او به‌دنبال پوسیدگی و خرابی، ساییدگی و دیگر مشکلات دهان و دندان خواهد گشت و اگر موردی وجود داشته باشد، به شما اطلاع خواهد داد. 


نباید موردی را به پزشک عمومی‌ام اطلاع دهم

بعضی بیماری‌ها از دهان آغاز می‌شوند. تغییراتی که در دهان ایجاد می‌شود ممکن است نشان دهنده‌ی دیگر مشکلات مثل کمبود ویتامین و پوکی استخوان باشند. هم‌چنین التهاب لثه می‌تواند یکی از علائم دیابت باشد. در صورت وجود چنین مشکلاتی، دندانپزشک می‌تواند شما را آگاه کند. 


نمی‌خواهید از پزشک عمومی‌ام چیزی بپرسید

دندانپزشک باید از تغییراتی که در وضعیت سلامتی شما رخ می‌دهد آگاه باشد. تغییراتی ناگهانی در دهان ممکن است ناشی از داروهایی که مصرف می‌کنید باشند یا به بیماری‌های دیگری مربوط شوند. 


هنگام مراجعه به دندانپزشک در مورد تغذیه درست و رشد دندان‌های کودک سوال بپرسید.

هنگام بردن کودکان به دندانپزشک این سوالات را بپرسید

  • در مورد تغذیه‌ی فرزندم چه توصیه‌هایی دارید؟
  • رشد دندان‌هایش چگونه است و اگر مشکلی وجود دارد، چه کار می‌توانم بکنم؟
  • چطور می‌توانم مطمئن شوم دندان‌های فرزندم تمیز هستند؟
  • در مورد نحوه‌ی مسواک زدن توصیه‌ای دارید؟
  • چطور می‌توانم فرزندم را برای اولین مراجعه به دندانپزشک آماده کنم؟

این سوالات را در مورد روش‌های درمانی بپرسید

  • باید انتظار چه اثرات جانبی را داشته باشم؟
  • از چه نوع بی‌حسی استفاده خواهد شد؟ موضعی یا کلی؟ چطور برای عمل آمده شوم و بعد از عمل، چه انتظاراتی باید داشته باشم؟ برای رفتن به خانه به کمک نیاز خواهم داشت؟
  • روش درمانی جایگزینی وجود دارد؟ نکات مثبت و منفی آن چیست؟
  • طول درمان چقدر است؟
  • به عمل‌های دیگری هم نیاز است؟ چند بار باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟
  • باید قبل و بعد از عمل عکس بگیرم؟


منبع : Besthealthmag