تدریس خصوصی مشکلات خیلی از دانش‌آموزان را حل می‌کند و به‌همین دلیل است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که تدریس خصوصی می‌تواند نمره‌های‌ دانش‌آموزان را تا 1.5 نمره بهبود بخشد. والدین برای استخدام معلم خصوصی صف کشیده‌اند و حاضرند هزینه‌های زیادی صرف این خدمات کنند. حتی خانواده‌های متوسط که درآمد زیادی هم ندارند، سراغ معلم خصوصی می‌روند و حاضرند پول زیادی را برای بهبود وضعیت تحصیلی فرزندشان بپردازند. اگر شما هم می‌خواهید معلم خصوصی برای فرزندتان استخدام کنید، بهتر است از نکات مثبت و منفی آن آگاه شوید. 


نکات منفی

  • تدریس خصوصی گران است: بعضی خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های معلم خصوصی را ندارند. 
  • ممکن است به کودکان فشار بیاید: بهتر است پیشنهاد معلم خصوصی از طرف کودک باشد تا والدین. اگر کودکان تمایل به تدریس خصوصی نداشته باشند ممکن است با معلم همکاری نکنند. 
  • کودکان راحت‌ طلب می‌شوند: بعضی منتقدین عقیده دارند تدریس خصوصی کار کودک را راحت می‌کند و باعث می‌شود نتواند به مشکلاتش غلبه کند. این منتقدین می‌گویند کودکان باید یاد بگیریند چه‌طور در شرایط سخت از پس مشکلات‌شان بر بیایند. 
  • امنیت: بعضی والدین نگران این هستند که جای کودک‌شان پیش بزرگ‌سالی که نمی‌شناسندش چقدر امن است. بهتر است قبل از این‌که معلم خصوصی را استخدام کنید، به‌خوبی در موردش تحقیق کنید و از او بخواهید والدینی که قبلا با آن‌ها کار کرده است را به شما معرفی کند. 
  • از دست دادن زمان: اگر نتوانید معلم خصوصی پیدا کنید که به منزل‌تان بیاید، کودک‌تان زمان زیادی را در مسیر رفت و آمد به کلاس خصوصی از دست می‌دهد و ممکن است نتواند به فعالیت‌های دیگری مثل ورزش و بازی کردن برسد. 

معلم خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد؛ او با آسان کردن یکی از دروس، راه را برای یادگیری دیگر دروس هموار می‌کند.

نکات مثبت

  • معلم خصوصی همگام با سرعت یادگیری دانش‌آموز پیش می‌رود: این احتمالا مهم‌ترین دلیل استخدام معلم خصوصی است. اگر پدر و مادر هستید، حتما به یاد دارید که وقتی دانش‌آموز بودید در بعضی دروس مشکل داشتید و همیشه آرزو می‌کردید کسی کمک‌تان کند تا مفاهیمی مثل جبر و احتمال را بهتر متوجه شوید. معلم خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد؛ او با آسان کردن یکی از دروس، راه را برای یادگیری دیگر دروس هموار می‌کند. 
  • معلم خصوصی می‌تواند توجه لازم به دانش‌آموز را داشته باشد: اگر کودکی دارید که حافظه‌ی تصویری قوی دارد و بیشتر از نقشه، عکس و محرک‌های تصویری برای یادگیری استفاده می‌کند، یا ترجیح می‌دهد به‌جای خواندن در مورد یک فعالیت آن را انجام دهد، تدریس خصوصی می‌تواند در یادگیری او موثر باشد. کودکان هم مثل بزرگسالان شیوه‌های متفاوتی برای یادگیری دارند و معلم خصوصی می‌تواند کلاس درس را با توانایی‌های آن‌ها هماهنگ کند. معلم خصوصی می‌تواند کودک را از افتادن در چاله‌های سیستم آموزشی نجات و او را در مسیر یادگیری قرار دهد. 
  • معلم خصوصی می‌تواند روی موانع یادگیری کار کند: دیسلکسی، دیسپراکسیا، مشکلات بینایی و شنوایی می‌توانند موانعی بر سر راه یادگیری باشند. یک معلم خصوصی متخصص می‌تواند روش‌های مناسب را برای تدریس به کودکانی که از این‌‌گونه مشکلات رنج می‌برند به‌کار گیرد. 
  • معلم خصوصی علاوه بر دروس، روش خواندن را به دانش‌آموز یاد می‌دهد: روش خواندن شامل مدیریت زمان، خلاصه کردن، داشتن تمرکز هنگام خواندن و راهبردهایی برای متمرکز شدن روی معلم و کلاس می‌شود. 
  • تدریس خصوصی راحت است: اگر بتوانید معلم خصوصی پیدا کنید که به منزل‌تان بیاید، تا حد زیادی در وقت و انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.
  • معلم خصوصی از بهترین ابزار آموزشی استفاده می‌کند: اگر در انتخاب معلم خصوصی دقت کافی را به خرج داده باشید، او نه‌تنها روی کتاب‌های درسی کودک‌تان کار خواهد کرد، بلکه از کتاب‌های آموزشی و شیوه‌های تدریس دیگر هم بهره خواهد گرفت. 
  • دانش‌آموز با تدریس خصوصی می‌تواند برای خود اهداف آموزشی تعیین کند: درس خواندن فقط برای بهتر کردن نمرات مدرسه نیست. دانش‌آموز باید اهداف آموزشی داشته باشد که از دروس مدرسه فراتر روند. به این شکل اگر کودک شما بااستعداد باشد، می‌تواند توانایی‌های خود کشف کند و قدم‌های بزرگ‌تری در زمینه‌ی تحصیلی بردارد. 
  • با معلم خصوصی والدین مجبور نمی‌شوند در انجام تکالیف به بچه‌ها کمک کنند: مخصوصا اگر کودک در آستانه‌ی ورود به دوران نوجوانی باشد، کمک کردن به او در انجام تکالیف ممکن است برای والدین مشکل‌ساز شود. دروسی مانند ریاضی نیاز به تخصص دارند و هر فردی نمی‌تواند در این دروس به فرزندش کمک کند.


منبع : Tutorhub