همان‌طور که در بخش اول گفته شد، دشوارترین بخش جراحی پلاستیک ترس از عوامل ناشناخته است. غالبا مهم‌ترین مسئولیت یک تیم جراحی پلاستیک، این است که توقعات بیمار را در هر مرحله جراحی پلاستیک برآورده و اطمینان خاطر او را جلب کند. در این‌جا مواردی از باید‌ها و نباید‌های عمل جراحی پلاستیک را به شما معرفی می‌کنیم.


دست‌کم بعد از شش ماه نتیجه عمل را قضاوت کنید

همه ما دوست داریم از نتیجه‌ی جراحی پلاستیک رضایت کامل داشته باشیم، اما بهتر است در این امر عجله نکنید، کمی صبر به خرج دهید و زود قضاوت نکنید. مطمئنا بعد از گذشت دو هفته می‌توانید با دوستان‌تان قرار ملاقات بگذارید، اما نمایان شدن نتیجه‌ی نهایی دست کم به یک سال زمان نیاز دارد. به‌عنوان مثال، احتمالا خوابیدن ورم بعد از عمل چندین ماه به طول بینجامد. در واقع آگاهی‌ و دانش‌تان از عمل جراحی باید آن‌قدر بالا باشد که خیلی به ورم و نقایص جزئی توجه نکنید. فرآیند درمان خیلی هم پیچیده و بغرنج نیست، اما تا حدودی به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی بیمار هم بستگی دارد. به خود و جراح پلاستیک‌تان اعتماد کنید، همان جراحی که زمان زیادی را برای انتخاب‌اش اختصاص داده بودید. 


هزینه

مطمئنا یک سری فاکتور‌ها برای انتخاب جراح پلاستیک ایده‌آل وجود دارد، اما خیلی به‌دنبال شخصی نباشید که هزینه‌ی کمتری بابت جراحی از شما بگیرد. بیمارانی وجود دارند که علیرغم درآمد پایین، پول هنگفتی را هزینه می‌کنند تا نتیجه‌ی جراحی پلاستیک‌شان بهتر شود. میزان هزینه کردن برای یک جراحی پلاستیک به خود‌تان بستگی دارد، اما تلاش‌تان بر این باشد که عاقلانه سرمایه‌گذاری کنید. 


بعد از جراحی پلاستیک سعی کنید از افراد متخصص در زمینه جراحی نظر بگیرید و تحقیق کنید.

نظرات دوستان و افراد خانواده

چه بخواهید چه نخواهید، در طول فرآیند بازیابی دوستان و افراد خانواده نظرات‌شان را درباره‌ی نتیجه‌ی عمل جراحی به شما می گویند. ورم، عدم تناسب، تنگی و بی حس بودن اندام جراحی‌شده همگی علائم طبیعی در طی فرآیند بازیابی به حساب می‌آیند. به یاد داشته باشید، شخصی که برای جراحی انتخاب کرده‌اید، چه مرد چه زن حداقل یازده سال دوره رسمی دانشگاهی را گذارنده است. اگر می‌خواهید خیال‌تان از این موضوع راحت شود، وقتی را هم به تحقیق درباره‌ی  سوابق تحصیلی جراح اختصاص دهید. خیلی به نظرات دوستان و آشنایان توجه نکنید و بیشتر از افراد متخصص در این زمینه نظر بگیرید. 


هر روز خود را در آینه نگاه نکنید

بعد از عمل جراحی پلاستیک، فرآیند بازیابی مهم‌ترین قسمت زندگی روزانه‌تان تلقی می‌شود. هرروز از خواب برمی‌خیزید و در آینه به خود نگاه می‌کنید. خیلی با اندام جراحی شده ور نروید و به آن دست نزنید. تجربه نشان داده اگر هر روز در آینه نگاه موشکافانه و ریزبینانه‌ای به خود نکنید، کمتر دچار نگرانی و اضطراب می‌شوید. اگر هر روز به ارزیابی اندام جراحی شده بپردازید، به سختی می‌توانید متوجه هرگونه تغییر شوید. اگر هم قصد ارزیابی تغییرات بر روی اندام را دارید، هر ماه عکسی از خود بگیرید، آن‌ها را ارزیابی کرده و خیلی هم حساسیت به خرج ندهید. عمل جراحی به یک سفر تشبیه می‌شود نه رقابت و روند پیشرفت بازیابی بیماران متفاوت است. نتیجه‌ی نهایی یک شبه ظاهر نمی‌شود و در ابتدا به‌جای ظاهر بهتر، صورتی ورم کرده و کبود خواهید داشت. این فقط علائم روند درمان است و چیز غیر عادی نیست.


جراح پلاستیک قبل از انجام عمل عکسی از شما می‌اندازد تا بعد از جراحی تغییرات مربوط به همان نقطه را متوجه شوید.

عیب‌های قبلی را به جراحی اخیر نسبت ندهید

اغلب اوقات اتفاق می‌افتد که بیماران به مطب جراح مراجعه می‌کنند تا علت چین و چروک یا برخی تغییرات در سایر بخش‌های صورت را جویا شوند. در این مواقع جراح عکسی از شما می‌گیرد و آن را در کنار عکس‌های قبل از عمل قرار می‌دهد. مطمئنا بیمار متوجه می‌شود که نقص موجود به قبل از جراحی مربوط می‌شود. چرا که افراد تنها در دوره‌ی بازیابی به‌طور موشکافانه‌ به تمام زوایا و تغییرات چهره خود می‌نگرند و بعد قانع می‌شوند که این تغییرات از قبل در صورت وجود داشته است. به‌ همین منوال، حال که یک بخش از صورت به نظرتان غیر عادی می‌آید، ناخوداگاه توجه‌تان به سایر بخش‌های صورت نیز جلب می‌شود و تصور می‌کنید آن‌ها هم غیر طبیعی هستند. برای مثال، بیمارانی که عمل بازسازی و زیباسازی پلک را انجام می‌دهند، متوجه نواحی سیاه تری زیر چشم‌ها می‌شوند که قبلا وجود نداشته‌اند. راه‌حل این است که پلک پایین را جراحی کنید و به بهتر است قبل از انجام این کار، از  نظر تخصصی جراح پلاستیک درباره‌ی انجام چندین جراحی به‌طور هم زمان کمک بگیرید.


مصرف کردن بعضی داروها

قرص‌های ایبوپروفن و آسپرین عامل رقیق‌ساز خون هستند و باید از مصرف این دسته داروها پرهیز کنید. معمولا آسپرین بدون نسخه پزشک هم از داروخانه قابل خریداری است، از این رو قبل از مصرف این قرص حتما از جراح خود مشاوره بگیرید.

در پایان، آشکار است که داروی بیهوشی و مواد مخدر ترکیب خوبی محسوب نمی‌شود، بنابراین سه هفته قبل و بعد از جراحی پلاستیک از مصرف مواد مخدر پرهیز کنید. مصرف مواد مخدر توانایی بدن در انتقال اکسیژن را دچار اختلال می‌کند و در نتیجه، بر نحوه‌ی واکنش بدن‌تان به بیهوشی هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین، مصرف مواد مخدر جریان خون را در محل جراحی‌شده کاهش داده و روند طبیعی درمان را مختل می‌کند. اگر می‌خواهید بهترین روند بازیابی و بهترین نتیجه را پس از جراحی داشته باشید، اکنون زمان ترک مواد مخدر است.