بچه‌دار شدن مسئولیت سنگینی است و ناتوانی در بچه‌دار شدن برای خیلی‌ها نقص بزرگی محسوب می‌شود. توانایی بچه‌دار شدن مخصوصا برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد و ناتوانی در این امر باعث می‌شود احساس ضعف کنند و حتی دچار مشکلات روحی روانی شوند. ما با چند روانشناس معروف و معتبر در مورد کنار آمدن با مشکلات نازایی صحبت کرده‌ و نکاتی را برای شما فراهم کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید، راحت‌تر با این مشکل کنار بیایید. 


نازایی یک بحران است

نازایی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی باشد که در طول زندگی با آن مواجه می‌شوید. آگاهی از این مسئله، یکی از نکات کلیدی در کنار آمدن با مشکل نازایی است. ناراحت بودن و اضطراب داشتن، کاملا عادی است. خود را برای نازا بودن بازخواست نکنید و به‌دنبال راهکاری برای پذیرفتن شرایط خود باشید. مقابله با مشکل و پذیرفتن آن، یکی از عوامل مهم در کنار آمدن با نازایی است. 


خودتان را سرزنش نکنید

سعی کنید خودتان را سرزنش نکنید و به صدایی که در گوش‌تان حرفایی مثل «نباید زیاد صبر می‌کردم؛ این سزای سقط جنینی است که کرده‌ام؛ باید وزنم را کم می‌کردم و بیشتر به فکر سلامتم می‌بودم؛ نباید فکر می‌کردم هر وقت که بخواهم می‌توانم بچه‌دار شوم» می‌زند گوش ندهید. گیر افتادن بین افکار منفی فقط شرایط را بدتر می‌کند. به‌جای این‌که خودتان را سرزنش کنید، به فکر این باشید که چه‌طور باید این بحران را مدیریت کنید. وقتی افکار منفی به ذهن‌تان آمد به خودتان یادآوری کنید که نازایی تقصیر شما نیست. حتی اگر تصمیمات اشتباه شما منجر به این مشکل شده‌اند، بهتر است گذشته را فراموش و به آینده فکر کنید.


در شرایط نازایی از طریق هم‌فکری با شریک زندگی‌تان می‌توانید فشار روحی و روانی را کاهش دهید.

با شریک زندگی‌تان همکاری کنید

شما و شریک زندگی‌تان باید در این شرایط سخت از یکدیگر حمایت کنید. این به این‌معنی نیست که هر دو باید ناراحت باشید، بلکه به این معنی است که باید شرایط سخت شریک زندگی خود را درک کنید. اگر بتوانید از لحاظ عاطفی از یکدیگر حمایت کنید، قادر خواهید بود با این شرایط سخت کنار بیایید. هم‌فکری کنید و برای کم کردن فشار روحی و روانی راهکارهایی پیدا کنید. برای مثال اگر یکی از زوجین تحت درمان است، طرف دیگر رابطه باید در فرایند درمان همسرش را همراهی کند. 


اطلاعات جمع کنید

تا جایی که می‌توانید در مورد مشکلات نازایی مطالعه کنید. از آن‌جایی‌که روش‌های درمان نازایی به‌سرعت تغییر و پیشرفت می‌کنند، به روز نگه داشتن اطلاعات‌تان می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. باید از پیشرفت‌های دنیای پزشکی آگاه باشید، وگرنه ممکن است روش درمانی نامناسبی را انتخاب کنید. 


برای تلاش کردن محدودیت قائل شوید

بعضی زوجین تصمیم می‌گیرند خیلی برای بچه‌دار شدن تلاش نکنند، در حالی که بعضی‌ها زمان و هزینه‌ی خیلی زیادی صرف تلاش برای بچه‌دار شدن می‌کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید چه زمان باید دست از تلاش کردن بکشید، این تصمیمی است که خودتان باید بگیرید؛ اما اگر از ابتدا در مورد این‌که تا کی قرار است تلاش کنید، تصمیم بگیرید، بیشتر احساس می‌کنید کنترل زندگی‌تان را در دست دارید. با در نظر گرفتن احتمال بارداری شروع کنید و روش‌های مختلف درمانی را در نظر بگیرید. 


بودجه و میزان هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید در انتخاب روش درمانی نازایی بسیار موثر است.

بودجه‌ی خود را تعیین کنید

لقاح آزمایشگاهی هزینه‌ی زیادی دارد و بیشتر خانم‌ها باید چند بار این عمل را انجام دهند تا باردار شوند. هزینه‌های زیاد بعضی روش‌های درمان نازایی، فشار زیادی به زوجین وارد می‌کند. برای کاهش فشار و اضطراب ناشی از هزینه‌های درمانی مشکل نازایی، یک برنامه‌ی اقتصادی برای خود در نظر بگیرید. روش‌هایی که بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد را شناسایی کنید و تمام مخارج را در این برنامه لحاظ کنید. سپس وضعیت مالی خود را بررسی کنید و ببینید توانایی پرداخت هزینه‌های کدام روش درمانی را دارید. 


از متخصصین و کسانی که مشکل نازایی دارند کمک بگیرید

جامعه معمولا غم ناشی از نازایی را درک نمی‌کند و کسانی که دچار این مشکل هستند، اغلب سعی می‌کنند ناراحتی و مشکلات خود را پنهان کنند و این فقط حس شرمندگی و گوشه‌گیری آن‌ها را بیشتر می‌کند. ارتباط داشتن با کسانی که مشکلات نازایی دارند به شما نشان می‌دهد نازایی مشکلی همه‌گیر است و در این دنیا تنها نیستید. اگر می‌خواهید با یک روانشناس صحبت کنید، روانشناسی پیدا کنید که داروهای نازایی را بشناسد. مشکلات نازایی بسیار پیچیده هستند و اگر روانشناس با مسائل دارویی آن آشنایی نداشته باشد، نمی‌تواند به‌خوبی به بیمارش کمک کند. 


از فعالیت‌های مربوط به کودکان دوری کنید

اگر بعضی مهمانی‌ها شما را آزار می‌دهند، اگر تمام اعضای خانواده‌ی‌تان در دو سال اخیر بچه‌دار شده‌اند و رفتن به خانه‌ی آن‌ها شما را آزار می‌دهد، از رفتن به چنین مکان‌هایی دوری کنید. اگر به تولد کودکی دعوت شدید، می‌توانید یک کادو برای او بفرستید تا کدورتی پیش نیاید. اما کادو را اینترنتی بخرید تا مجبور نشوید به اسباب‌بازی فروشی بروید.


روش‌های زیادی برای درمان نازایی وجود دارد ولی اگر واقع‌بین باشید می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید.

بین خوش‌بینی و واقع‌بینی تعادل برقرار کنید

برای گذراندن فرایند درمان نازایی باید خوش‌بین باشید، اما اگر تصورات رویایی داشته باشید، عدم موفقیت ضربه‌ی شدیدی به شما وارد خواهد کرد. با استفاده از فناوری و نظرات پزشکان، می‌توانید شانس باردار شدن‌تان را تخمین بزنید. تنوع روش‌های درمان نازایی باعث شده خیلی از زوجین سال‌ها برای بچه‌دار شدن تلاش کنند، اما یک سوم آن‌ها تلاش برای بچه‌دار شدن را رها می‌کنند و به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. اگر واقع‌بین باشید راحت‌تر می‌توانید تصمیم درست را بگیرید. 


با انجام فعالیت‌های دیگر سرتان را گرم کنید

اگر تحت درمان نازایی باشید مثل این می‌ماند یک شغل نیمه وقت دارید و انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌ی‌تان تاثیر زیادی در روحیه‌ی شما خواهد گذاشت. انجام این کار اصلا ساده نیست، مخصوصا وقتی باید هر روز برای آزمایشات مختلف به بیمارستان بروید؛ اما برای مثال، رفتن به سالن زیبایی و مانیکور و پدیکور کردن می‌تواند ذهن شما را از مشکلاتی که دارید منحرف کند.


منبع : Babycenter