آن‌قدر با زندگی مدرن خو گرفته‌ایم که گاهی اوقات کار استادانه‌ای که برای تولید بعضی ماشین‌ها و وسایل انجام شده است را فراموش می‌کنیم. آسانسور که تاریخ اختراعش هنوز به 150 سال نرسیده است، یکی از ماشین‌هایی است که با بالا و پایین کردن مردم در ساختمان‌ها زندگی ما را تغییر داده است. الیشا اوتیس اولین آسانسور را ساخت، اما تا به امروز همه چیز تغییر کرده است؛ ساختمان‌ها بلندتر شده‌اند و نیاز به حمل و نقل سریع روز به روز بیشتر می‌شود. 

از آن‌جایی کهآسانسور با فشار یک کلید خواسته‌ی ما را برآورده می‌کند، هیچ وقت فکر نمی‌کنیم که آسانسورها هم باید پیشرفت کنند و به روز شوند. با این حال، اگر با مجله ایرانگان همراه باشید و با لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین آسانسورهای جهان آشنا شوید، حتما نظرتان عوض می‌شود. 


برج استراتوسفر در لاس وگاس

برج استراتوسفر در لاس وگاس: هر آسانسور 1.5 میلیون دلار

این برج که 350 متر ارتفاع دارد یکی از بلندترین برج‌های آمریکا محسوب می‌شود و درخور آسانسوری برازنده این مقام است. آسانسور برج استراتوسفر که با سرعت 550 متر بر دقیقه حرکت می‌کند، در کمتر از یک دقیقه از سطح زمین به بالای برج می‌رسد. این برج که بین سال‌های 1994 تا 1996 ساخته شده، چهار آسانسور دارد که در هر ثانیه از سه طبقه عبور می‌کنند و در کمتر از 40 ثانیه از 108 طبقه می‌گذرد. هر آسانسور این برج ظرفیت جابه‌جایی 16 نفر دارد و در هر ساعت 20 بار برج را بالا و پایین می‌کند. لازم به ذکر است که این آسانسورها پنجمین آسانسور سریع جهان محسوب می‌شوند. 


برج تایپه در تایوان

برج تایپه در تایوان: هر آسانسور 2.4 میلیون دلار

آسانسورهای سریع‌السیر برج تایپه در تایوان، در کمتر از 39 ثانیه از طبقه‌ی اول به طبقه‌ی 101 این برج می‌روند و سرعتی بالغ بر 1010 متر بر دقیقه دارند. این برج که 510 متر ارتفاع دارد پس از برج خلیفه در دوبی، دومین برج بلند جهان محسوب می‌شود؛ اما آسانسورهای برج تایپه سریع‌ترین آسانسورهای جهان هستند. شاید تصور کنید سرعت این آسانسور ممکن است به انسان حالت تهوع بدهد، اما این آسانسور لوکس با بهره بردن از فناوری سرعت و راحتی را با هم ترکیب کرده است. 


برج سانشاین 60 در توکیو

برج سانشاین 60 در توکیو: هر آسانسور 3 میلیون دلار

این برج که 243 متر ارتفاع دارد در زمان ساخت خود یعنی سال 1978، بلندترین برج ژاپن محسوب می‌شد اما امروزه در این لیست هشتم است. در این ساختمان 40 آسانسور وجود دارد اما فقط یکی از آن‌ها با سرعت 600 متر بر دقیقه حرکت می‌کند و در یک چشم به هم زدن به طبقه‌ی شصتم برج میرسد. این آسانسور که محصول کارخانه‌ی میتسوبییشی است، هم‌اکنون چهارمین آسانسور سریع جهان است. 


برج یوکوهاما در ژاپن

برج یوکوهاما در ژاپن: هر آسانسور 4 میلیون دلار

برج یوکوهاما با 296 متر ارتفاع، بلندترین ساختمان ژاپن است. این برج که در سال 1993 تکمیل شد، علاوه بر دفاتر شرکت‌ها و اداره‌ها یک هتل پنج ستاره هم دارد. برای رسیدن به طبقه‌ی آخر این برج یعنی طبقه‌ی 73، 79 آسانسور سریع‌السیر تعبیه شده که با سرعت 750 متر بر دقیقه حرکت می‌کنند. این نوع آسانسور دومین آسانسور سریع جهان محسوب می‌شود. 


برج خلیفه در دوبی

برج خلیفه در دوبی: هر آسانسور 5 میلیون دلار

تعجبی ندارد که بلندترین آسانسور جهان برای بلندترین ساختمان جهان ساخته شده باشد. با این‌که آسانسور مرکزی این برج به طبقه‌ی آخر آن نمی‌رود، با سرعت 600 بر دقیقه تا طبقه‌ی 124 سفر می‌کند و سومین آسانسور سریع جهان محسوب می‌شود. برج خلیفه با 830 متر ارتفاع 57  آسانسور دارد که می‌توانند از 12 تا 14 نفر را حمل کنند و از فناوری استفاده می‌کنند که مصرف انرژی را تا 75٪ کاهش می‌دهد.


دروازه‌ی کمانی میسوری آمریکا

دروازه‌ی کمانی میسوری آمریکا: هر آسانسور 10 میلیون دلار

یکی از جاذبه‌های گردشگری میسوری یک دروازه‌ی کمانی است که در سال 1947 ساخته شده است و هنوز هم گردشگران را به خود جذب می‌کند. در سال 1968 روی این دروازه آسانسور نصب شد تا گردشگران ساده‌تر به بلند‌ترین نقطه‌ی آن، یعنی ارتفاع 192 متری برسند. هشت آسانسور تخم‌مرغ شکل در این دروزاه نصب شده است که چهار دقیقه طول می‌کشد به بالای آن برسند و در سه دقیقه هم مسیر برگشت را طی می‌کنند. 


Hammetschwand در سوییس

Hammetschwand در سوییس: هر آسانسور 14.8 میلیون دلار

بلندترین آسانسور بیرونی اروپا، خود یک جاذبه‌ی گردشگری است. این آسانسور که یک مسیر صخره‌ای را به ارتفاعات Hammetschwand  متصل می‌کند، سرعتی بالغ بر 160 متر بر دقیقه و 152 متر ارتفاع دارد. شرکت شیندلر این آسانسور را طراحی کرده است و بیشتر روی لذت بردن مسافران آسانسور از منظره و راحتی آن‌ها تمرکز داشته است. آسانسور Hammetschwand  در سال 1905 تکمیل شده و 550.000 دلار هزینه داشته است. 


آسانسور سانتا خوستا در پرتغال

آسانسور سانتا خوستا در پرتغال: 15 میلیون دلار

در خیابان سانتا خوستای لیسبون، یک جاذبه‌ی گردشگری وجود دارد که گردشگران سراسر جهان برای دیدنش به پرتغال سفر می‌کنند. آسانسور سانتا خوستا که به Carmo Lift هم شهرت دارد، تنها آسانسور عمودی باقی مانده در لیسبون است که در سال 1902 تکمیل شده و در ابتدا با یک موتور بخار کار می‌کرده است. این آسانسور نه سریع‌ترین است و نه بلند‌ترین، اما حتما لوکس‌ترین آسانسور جهان است. سبک معماری آن نئو گوتیک است و هر طبقه طراحی خاصی دارد. 


آسانسور آکوادوم در آلمان

آسانسور آکوادوم در آلمان: 17.4 میلیون

اگر گذرتان به برلین افتاد، رفتن به هتل رادیسون و سوار شدن بر آسانسور آکوادوم را فراموش نکنید. این آسانسور که در سال 2004 تکمیل شده، یکی از شگفت‌انگیزترین و گران‌قیمت‌ترین آسانسورهای جهان است. آکوادوم که آکواریوم استوانه‌ای شیشه‌ای با 25 متر ارتفاع است یک آسانسور شیشه‌ای هم دارد. این آکواریوم استوانه‌ای با محیطی بالغ بر 11 متر بزرگ‌ترین آکواریوم استوانه‌ای جهان محسوب می‌شود. 


آسانسور بی لانگ در چین

آسانسور بی لانگ در چین: 19 میلیون دلار

این آسانسور بلند‌ترین و سنگین‌ترین آسانسور، و سریع‌ترین آسانسور تفریجی جهان است و ظرفیت حمل 50 نفر را دارد. ساخت این آسانسور سه سال طول کشید و در سال 2002 کامل شد. این آسانسور که روی یکی از بلندترین صخره‌های منطقه‌ی Zhangjiajie ساخته شده است، در کمتر از دو دقیقه به قله‌ی آن می‌رسد و می‌توان گفت شگفت‌انگیزترین آسانسور شیشه‌ای جهان است. با سوار شدن در این آسانسور حال‌تان بد نمی‌شود اما اگر از ارتفاع می‌ترسید، بهتر است قبل از سوار شدن بر آن بیشتر فکر کنید.


منبع : Therichest