واریس باعث می‌شود که رگ‌های خونی ورم‌کرده و روی پاها یا هر جای دیگر پایین‌تنه نمایان شوند. این رگ‌های خونی ممکن است در اثر بارداری و فشاری که در این دوران به رگ‌های پا وارد می‌شود بروز کنند. باید توجه داشته باشید که رگ‌های عنکبوتی از رگ‌های واریسی کوچک‌تر هستند، ورم ندارند و معمولا در اثر بارداری به‌وجود نمی‌آیند. با این‌که ظاهر خیلی بدی دارند، رگ‌های واریسی که در اثر بارداری نمایان می‌شوند معمولا خطری ندارند و فقط یکی از سختی‌های دیگر مادر شدن هستند. 


دلیل بروز واریس در دوران بارداری

میزان خون اضافی که بدن در طول دوران بارداری تولید می‌کند، برای زنده ماندن و رشد جنین ضروری است. البته این میزان خون اضافی فشار زیادی روی رگ‌ها، مخصوصا رگ‌های پا که باید برای رساندن خون به قلب بر نیروی جاذبه غلبه کنند، وارد می‌کند؛ اگر  فشاری که وزن جنین روی رگ‌های پایین‌تنه و اثر شل کننده هورمون پروژسترون را هم به آن اضافه کنید، دیگر چیزی برای ابتلا به واریس کم نخواهید داشت. 


نکاتی که باید بدانید

حتما از کاری که واریس با ظاهر پاهای‌تان کرده خوش‌‌تان نمی‌آید و شاید رگ‌های واریسی خارش یا درد هم داشته باشند، اما احتمال این‌که شما یا جنین را در معرض خطر قرار دهند بسیار کم است. در بیشتر موارد اگر قبل از بارداری به واریس مبتلا نشده باشید، چند ماه پس از وضع حمل تمام رگ‌های واریسی ناپدید می‌شوند. البته اگر دوباره باردار شوید احتمالا رگ‌های واریسی هم نمایان می‌شوند. مثل دیگر مشکلات مربوط به بارداری، واریس ناشی از بارداری هم ارثی است و اگر مادرتان در طول دوران بارداری به واریس مبتلا شده باشد، به احتمال زیاد شما هم همین مشکل را خواهید داشت. در موارد نادر رگ‌های واریسی دچار گرفتگی می‌شوند پس بهتر است پزشک‌تان را در جریان بیماری خود قرار دهید. 


برای پیش‌گیری از واریس هروقت نشسته‌اید پاها را بالا بگیرید تا خون جریان پیدا کند.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید

علم پیش‌گیری از واریس هنوز کامل نیست، اما رعایت این نکات کمک زیادی خواهد کرد:

  • خون را به جریان بیاندازید: هر وقت می‌توانید بنشینید و پاها را بالا نگه دارید. وقتی ایستاده‌اید یکی از پاها را روی سطحی کمی بلند‌تر از زمین قرار دهید و پاها را عوض کنید. سعی کنید مچ پاهای‌تان را زیاد کش دهید و وقتی می‌نشینید پاها را روی هم نیاندازید. 
  • فعالیت کنید: ورزش کردن یکی از راه‌های اصلی پیش‌گیری از واریس است. هر روز پیاده‌روی کنید یا انواع دیگر ورزش‌های سبک که خون را به گردش می‌اندازند را انجام دهید. 
  • لباس راحت بپوشید: سعی کنید همیشه لباس‌های راحت بپوشید. از لباس‌زیر، کمربند و کفش‌های تنگ دوری کنید. 
  • جوراب واریس بپوشید: این تنها لباس تنگی است که می‌تواند برای‌تان مفید باشد. جوراب‌های واریس باعث می‌شوند فشار خون به سمت بالا بیشتر شود و فشار روی رگ‌های پا کاهش یابد. 
  • وزن‌تان را کنترل کنید: فقط تا جایی که پزشک‌تان توصیه کرده وزن اضافه کنید. اضافه وزن فقط فشار را روی رگ‌ها بیشتر می‌کند. 
  • روی سمت چپ بخوابید: با این کار فشار روی رگ‌های اصلی کاهش می‌یابد و چرخش خون بهتر می‌شود. 
  • به بدن‌تان فشار وارد نکنید: بلند کردن وسایل سنگین یا فشار آوردن به خود هنگام مدفوع کردن می‌تواند به بیشتر شدن ورم رگ‌ها منجر شود. 
  • به اندازه‌ی کافی ویتامین مصرف کنید: یک رژیم غذایی بارداری متعادل، سلامت رگ‌ها را حفظ می‌کند. سعی کنید مواد غذایی سرشار از ویتامین C میل کنید؛ این ویتامین به ترمیم بافت‌ها و سالم ماندن رگ‌ها کمک می‌کند. 
اگر پس از وضع حمل رگ‌های واریسی ناپدید نشدند، می‌توانید با جراحی یا روش‌های درمانی دیگر مشکل‌تان را حل کنید. 


منبع : Whattoexpect