دندان‌ها نه‌تنها در جویدن و درست صحبت کردن نقش اساسی دارند، بلکه می‌توانند چهره‌ی شما را زیبا یا زشت کنند. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد و بی‌توجهی به آن می‌تواند پیامد‌های جبران‌نشدنی به همراه داشته باشد. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا با نکاتی در مورد بهداشت دهان و دندان آشنا شوید که با رعایت آن‌ها کمتر به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد.


رژیم سفید‌کننده‌ی دندان بگیرید

اگر چای و قهوه زیاد می‌نوشید یا سیگار می‌کشید، انتظار دندان‌های سالم و سفید نداشته باشید. مواد غذایی دیگری که روی سلامت و رنگ دندان تاثیر زیادی دارند شامل نوشابه، سس و آبمیوه‌های تیره رنگ می باشند. خلاصه این‌که تمام مواد غذایی تیره رنگ روی رنگ دندان‌ها تاثیر می‌گذارند پس یادتان باشد حتما پس از مصرف این نوع مواد غذایی مسواک بزنید. البته می‌توانید از روش‌های طبیعی هم استفاده و یک سیب میل کنید. 


مسواک‌تان را مرتب تعویض کنید

مسواک یا سر مسواک برقی باید هر دو تا سه ماه یک بار تعویض شود، وگرنه با مسواک زدن فقط باکتری وارد دهان‌تان خواهید کرد. در ضمن از نگاه یک دندانپزشک، زاویه‌ی درست برای مسواک زدن 45 درجه است و باید به آرامی و با استفاده از حرکت چرخشی این کار را انجام دهید. مسواک را مثل مداد بگیرید تا زیادی فشار وارد نکنید.


مهم‌ترین دلیل بوی بد دهان به دلیل باکتری‌های جمع شده روی زبان است.

زبان‌تان را تمیز کنید

با استفاده از یک تمیزکننده‌ی زبان هر روز صبح زبان‌تان را تمیز کنید تا نفسی تازه داشته باشید. یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان باکتری‌هایی هستند که روی زبان جمع می‌شوند. استفاده از تمیزکننده‌ی زبان از مسواک زدن زبان موثرتر است. 


مواد غذایی ترد مصرف کنید

مواد غذایی که سفت و ترد هستند دندان‌ها را تمیز می‌کنند. تقریبا همه در مورد سیب می‌دانند که به مسواک طبیعت معروف است اما دیگر مواد غذایی که برای تمیز کردن دندان‌ها مفید هستند شامل هویج خام، کرفس و پاپ‌کرن می‌شوند. برای این‌که نتیجه‌ی بهتری بگیرید این مواد غذایی را آخر هر وعده‌ی غذایی میل کنید.


سرکه‌ی سیب غرغره کنید

این کار را صبح‌ها انجام دهید و سپس مسواک بزنید. سرکه لکه‌ها را از بین می‌برد، دندان‌ها را سفید می‌کند و باکتری‌های داخل دهان و روی لثه‌ها را می‌کشد. 


هفته‌ای یک بار با جوش شیرین مسواک بزنید

مسواک زدن با جوش شیرین لکه‌ها را از بین می‌برد و دندان‌ها را سفید می‌کند. مثل خمیردندان از جوش شیرین استفاده کنید. نمک هم می‌تواند به‌عنوان خمیردندان استفاده شود اما حواس‌تان باشد که قورتش ندهید. اگر حس کردید لثه‌های‌تان خشک شده‌اند مسواک زدن با نمک می‌تواند راه حل خوبی باشد. 


برای از بین بردن بوی بد دهان از شوینده دهان بدون الکل استفاده کنید.

نفسی تازه کنید

کف دست خود را لیس بزنید و قبل از این‌که خشک شود آن را بو کنید، اگر بوی بدی می‌داد خوش‌بوکننده‌ی دهان تهیه کنید. اگر از شوینده‌ی دهان استفاده می‌کنید مطمئن شوید بدون الکل باشد. الکل بافت‌ دهان را خشک می‌کند و باعث می‌شود در برابر باکتری‌ها آسیب‌پذیر شود. 


با چشمان بسته نخ دندان بکشید

اگر یاد بگیرید چطور بدون استفاده از آینه نخ دندان بکشید قادر خواهید بود داخل خودرو، پشت میز، روی تخت و قبل از قرارهای مهم این کار را انجام دهید. پس چند بسته نخ دندان بخرید تا همیشه داخل خودرو، کشوی میز، کیف پول و کیف دستی نخ دندان داشته باشید. 


قبل و بعد از خواب مسواک بزنید

مهم‌ترین زمان برای مسواک زدن قبل و بعد از خواب است. این به این دلیل است که آب دهان که با میکروب‌ها مبارزه می‌کند هنگام خواب خشک می‌شود و این بهترین زمان برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها است. پس بهتر است قبل و بعد از خواب حتما مسواک بزنیم تا از خراب شدن دندان‌ها جلوگیری کنیم و نیازی به دندانپزشک پیدا نکنیم.


منبع : Rd