موقعیت‌های کمی وجود دارند که از گیر افتادن در آسانسور بدتر باشند. در این مطلب تمام کارهایی که در صورت گیر افتادن در آسانسور برای فراری سریع باید انجام دهید را بازگو می کنیم. اما یادتان باشد، اگر در موقعیت مرگ و زندگی نیستید بهترین کار درخواست کمک و صبر کردن است، زیرا بیشتر تلاش‌هایی که برای فرار می کنید خطرناک هستند.

آرامش خود را حفظ کنید لحظه ای که متوجه می شوید
در آسانسور گیر ‌افتاده‌اید، هراسان شدن غیر قابل اجتناب به نظر می رسد. با این حال نباید اجازه دهید احساسات بر عقل تان حاکم شود و تا جایی که امکان دارد آرام بمانید. نفس عمیق بکشید و بدنتان را آرام کنید. اگر بدن تان آرام باشد هراسان شدن برای ذهن مشکل می شود. اگر در آسانسور تنها نیستید، هراسان شدن شما دیگران را هم مضطرب خواهد کرد. پس سعی کنید به دیگران نیز آرامش بدهید.

اگر چراغ‌ها خاموش شده‌اند، یک منبع روشنایی پیدا کنید
اگر آسانسور تاریک است می توانید از چراغ قوه ی جاکلیدی یا موبایل خود استفاده کنید. با این حال سعی کنید باتری دستگاه را هدر ندهید. با روشن شدنآسانسور از تعداد و وضعیت کسانی که به همراه شما در آن گیر افتاده اند آگاه خواهید شد.

زنگ اضطرار را فشار دهید
اگر داخل کابین آسانسور تاریک بود برای پیدا کردن این دکمه از چراغ قوه یا نور موبایل استفاده کنید. سپس دکمه را فشار دهید و درخواست کمک کنید. این دکمه به پرسنل تاسیسات ساختمان یا همسایه ها خبر می دهد آسانسور دچار مشکل شده است.

اگر پاسخی دریافت نکردید با تلفن درخواست کمک کنید
اگر از فشردن زنگ اضطرار پاسخی دریافت نکردید، تلفن خود را بررسی کنید و ببینید آنتن دارید یا نه. اگر آنتن دارید با یکی از ساکنین ساختمان یا 125 تماس بگیرید.

یکی از راحت ترین راهکار زمانیکه در آسانسور گیر افتاده اید زدن کلید باز شدن است.

کلید بازشدن در را امتحان کنید
این کلید گاهی اوقات گیر می کند، اما با چند بار فشار ممکن است در آسانسور باز شود. ممکن است خنده دار به نظر برسد اما در بیشتر موارد در آسانسور با فشار دادن همین کلید به راحتی باز می شود. می توانید کلید بسته شدن در آسانسور را نیز هم زمان امتحان کنید، چون آن هم ممکن است گیر کرده باشد. امتحان کردن دکمه ی طبقه پایین هم یکی دیگر از گزینه های شماست.

سعی کنید توجه کسانی که بیرون آسانسور هستند را جلب کنید
اگر زنگ اضطرار را فشار داده‌اید یا با تلفن درخواست کمک کرده‌اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، راه حل بعدی داد زدن و درخواست کمک است. می توانید با کفش یا کلید به در آسانسور ضربه بزنید. یادتان باشد فریاد زدن بیش از حد می تواند استرس زا باشد. بنابراین وقتی برای کمک فریاد می زنید، آرامش خود را حفظ کنید.

منتظر بمانید
اگر در موقعیت مرگ و زندگی نیستید، صبر داشته باشید. در بهترین حالت مردم به زودی متوجه می شوند آسانسور از کار افتاده است و خیلی سریع شما را نجات می دهند. اگر فریاد زدن کمکی به شما نکرد، بهتر است صبر کنید تا مردم متوجه خراب شدن آسانسور شوند و درخواست کمک کنند.

اگر موفق شده‌اید با آتش‌نشانی ارتباط برقرار کنید، به یاد داشته باشید که آن‌ها در راه هستند. پرت کردن حواس با صبحت کردن در چنین شرایطی دشوار است، اما سعی کنید با دیگران در مورد این که چه کار می کنند، کجا می روند و چند فرزند دارند صحبت کنید.

اگر تنها هستید، صبر کردن دشوار تر خواهد بود، ولی سعی کنید سر خود را به چیزی گرم کنید. اگر در این شرایط مجله یا کتابی داشته باشید آدم خوش شانسی تلقی می شوید. با بازی کردن با موبایل باتری آن را هدر ندهید. سعی کنید با فکر کردن به مسائل معمولی مثل کارهایی که آن روز کرده‌اید، سر خود را گرم کنید. تا رسیدن کمک صبر داشته باشید.
منبع : Wikihow