گرم‌تان است، عرق کرده‌اید و دنبال یک نوشیدنی خنک می‌گردید تا تشنگی خود را برطرف کنید. در چنین حالتی احتمالا هر مایعی دم دست‌‌تان باشد می‌نوشید، اما بهتر است کمی صبر کنید. نوشیدنی‌هایی وجود دارند که می‌توانند عطش شما را شدیدتر هم بکنند. بهتر است در روزهای گرم تابستان از این نوشیدنی ها دوری کنید. 


نوشابه

سهم زیادی از مراجعین به دندانپزشک و متخصص قلب و عروق را مصرف کنندگان حرفه ای نوشابه تشکیل می دهند؛ اما نوشابه علاوه بر این‌ها بدن را خشک هم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن نوشابه برای رفع تشنگی و کمبود آب بدن وضعیت را بدتر هم می‌کند و به کلیه‌ها صدمه می‌زند. با این‌که این تحقیقات روی موش‌ها انجام شده، محققین می‌گویند کسانی که تشنگی خود را با نوشابه برطرف می‌کنند در معرض خطر کمبود آب و نارسایی کلیوی هستند. اگر در روزهای گرم تابستان نوشیدنی‌های شیرین و گاز دار هوس می‌کنید، می‌توانید کمی آب گازدار به آبمیوه اضافه کنید و بنوشید. 


قهوه یا چای

زمانی تصور می‌شد مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار در خشک شدن بدن تاثیر زیادی دارد. اما امروزه مشخص شده کسانی که مرتب چای یا قهوه می‌نوشند مشکلی از این بابت نخواهند داشت. برای این افراد، نوشیدنی‌هایی مانند چای یا قهوه قسمتی از مایعات دریافتی روزانه‌ی بدن‌شان را تشکیل می‌دهند. اما اگر به نوشیدنی‌های کافئین دار عادت ندارید، یک روز گرم تابستانی برای امتحان کردن لاته اصلا مناسب نیست. کافئین روی کسانی که به مصرف آن عادت ندارند تاثیر بیشتری می‌گذارد و در روزهای گرم ممکن است برای‌شان مشکل‌ساز شود. اما کسانی هم که مرتب نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنند و این نوشیدنی‌ها منبع اصلی مایعات دریافتی بدن‌شان هستند باید روزانه مقداری آب هم بنوشند. 


منبع : Prevention