بدنسازی طبیعی، که طی آن اندام شما از طریق انجام تمرینات ورزشی تغییر کرده و قدرت بدنی‌تان افزایش می‌یابد، ورزشی نشاط‌آور و رضایت‌بخش است. البته باید مد نظر داشته باشید تغییراتی که در بدن شما به‌وجود می‌آیند، هم می‌توانند مفید باشند و هم اثرات زیان‌باری نیز در دراز مدت داشته باشند. بدنسازی برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مفید است و اثرات آن تا سنین بزرگسالی باقی می‌مانند. با این حال، انجام بدنسازی در بلندمدت، به‌علت تحت فشار قرار دادن بیش از حد ماهیچه‌ها، شما را در معرض آسیب قرار داده و هم‌چنین سلامت سیستم قلبی را نیز تهدید می‌کند. 

افزایش حجم ماهیچه‌ها در بدنسازی

بدنسازی در بلندمدت، ترکیب بدنی شما را تغییر می‌دهد. با انجام حرکات مقاومتی، بدن شما قوی‌تر شده و تناسب اندام بیشتری خواهید داشت. این تغییرات نه تنها در کوتاه مدت برای سلامتی شما مفید است بلکه تأثیرات مثبت آن‌ها با بالا رفتن سن نیز هم‌راه‌تان خواهند بود. با بالا رفتن سن، قدرت بدنی نیز کاهش یافته و از حجم ماهیچه‌ها نیز کاسته می‌شود. از سن 50 سالگی به بعد  به‌طور متوسط 1 تا 1.5 درصد در سال، از حجم ماهیچه‌ها کاسته می‌شود. بعد از 70 سالگی، این کاهش به میزان سه درصد در هر سال می‌رسد. حفظ قدرت بدنی و حجم ماهیچه‌ای، به شما کمک می‌کند که استقلال بیشتری داشته و زندگی بهتری را تجربه نمایید. 

یکی مهم‌ترین آثار مثبت بدنسازی طبیعی، افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌هاست.

تأثیرات بدنسازی بر استخوان‌ها

یکی دیگر از آثار مثبت بدنسازی طبیعی، افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها است. انجام حرکات مقاومتی، باعث ایجاد یک عامل محرک می‌شود. این عامل محرک باعث می‌شود تراکم استخوانی بدن افزایش پیدا نماید. با انجام تمرینات ورزشی، وقتی استخوان‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند، بدن از طریق تقویت استخوان‌ها، خود را با شرایط جدید منطبق می‌سازد. با بالا رفتن سن، قدرت استخوان‌ها به ویژه در زنان کاهش می‌یابد که این وضعیت ممکن است به پوکی استخوان منجر شود. وقتی قدرت استخوان‌ها کاهش می‌یابد، دوام آن‌ها نیز کم شده و احتمال شکستگی در آن‌ها افزایش می‌یابد. بدنسازی باعث افزایش کافی تراکم استخوان‌ها شده و میزان تحلیل‌رفتگی آن‌ها را در سنین بزرگسالی کاهش می‌دهد. به این ترتیب، خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که در طی سالخوردگی، ورزش بدنسازی را ادامه می‌دهند، استخوان‌های بدن‌شان کمتر تحلیل پیدا کرده و حتی ممکن است استخوان‌های تحلیل‌ رفته مجددا بازسازی شوند. 

صدمات ناشی از فشار بیش از حد در بدنسازی

یکی از نقاط منفی بدنسازی، وارد آمدن فشار بیش از حد به بدن است. ورزش بدنسازی، به‌خصوص زمانی که وزنه‌های سنگین‌تری را بلند می‌کنید، مفاصل بدن را تحت فشار شدید قرار می‌دهد. برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی ناشی از فشار بیش‌ از حد، در هر حرکت، وزنه را به طرز صحیح بلند نموده و بدن خود را به نحو غیر اصولی تحت فشار قرار ندهید. هم‌چنین می‌توانید در هر روز، روی گروه خاصی از ماهیچه‌های بدن کار کرده و آن‌ها را تحت فشار قرار دهید. به این ترتیب، در هر جلسه تمرینی، ماهیچه‌هایی که تحت فشار قرار نمی‌گیرند، فرصت استراحت پیدا می‌کنند. 

از آنجا که بدنسازی فشار زیادی بر بدن وارد می‌کند، برای سلامت سیستم قلبی و عروقی یک خطر محسوب می‌شود.

اثرات بدنسازی بر سلامت قلب

از آنجا که بدنسازی فشار زیادی بر بدن وارد می‌کند، برای سلامت سیستم قلبی و عروقی یک خطر محسوب می‌شود. بلند کردن وزنه سنگین‌تر از نصف وزن بدن، برای قلب مخاطره‌آمیز است. این مطالعات، پارگی آئورت را با بلند کردن وزنه سنگین مرتبط می‌داند. آئورت سرخرگ بزرگی است که خون تصفیه شده قلب از آن خارج شده و به تمامی نقاط بدن منتقل می‌شود. بر پایه یافته‌های محققان،  از هر 31 نفری که دچار پارگی آئورت به علت بلند کردن وزنه سنگین شده بودند، 10 نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. توصیه محققان این است که قبل از بلند کردن هرگونه وزنه سنگین، حتما اسکن قلبی انجام دهید. اگر  برای بلند مدت قصد شرکت در دوره‌های بدنسازی را دارید، نسبت به تهیه گواهی سلامت قلبی از پزشک اقدام نمایید. هم‌چنین تعدادی حرکت هوازی را نیز در برنامه تمرینی خود بگنجانید. ورزش‌های هوازی هم‌چون دوندگی یا دوچرخه‌سواری، قلب را تقویت کرده و از آن در برابر مشکلات ناشی از  بدنسازی، محافظت می‌نمایند.

منبع : Iivestrong