امروزه مردم خرید زیور آلات گران‌ قیمت را به‌عنوان یک سرمایه گذاری تلقی می‌کنند. مانند هر چیز دیگری زیور آلات نیز به منظورحفظ زیبایی و ارزش‌شان باید به خوبی نگهداری و تمیز شوند. بعضی افراد وسوسه می‌شوند تا کیت‌‌های تمیز کننده گران قیمت خریداری کنند، اما راه‌های ساده دیگری وجود دارد که در این مطلب به ده گزینه از آن اشاره خواهیم کرد. قبل از رفتن به جواهر فروشی و صرف هزینه برای تمیز کردن زیور آلات خود این ده روش را که با مواد شتسشو در حمام هستند امتحان کنید. 

نقره جات را با خمیر دندان و مسواک درخشنده کنید

نقره جات معمولا از نقره استرلینگ ساخته می‌شوند که سخت‌تر و بادوام‌تر از نقره خالص هستند. با گذشت زمان این نوع از نقره درخشندگی خود را از دست داده و سیاه می‌شوند. به منظور رفع این مشکل زیور آلات باید به طور منظم صیقل داده شوند. یکی از روش‌های متداول تمیز کردن نقره جات و به طور کلی زیور آلات استفاده از خمیر دندان است. کمی خمیر دندان به انگشت خود بزنید و سپس آن را به زیور آلات بمالید. حدود یک ساعت آن را کنار بگذارید و سپس با دستمال خمیر دندان را پاک کنید.

تمیز کردن الماس در منزل

جمع شده گرد و خاک در شیارهای زیور آلات بسیار متداول است. با وجود این‌که الماس مقاوم‌ترین و درخشتنده‌ترین فلز است، اما باز هم ذرات کوچک گرد و خاک می‌تواند ظاهر آن را کدر کند. جواهر فروشان توصیه می‌کنند که هر شش ماه یک‌بار زیور آلات الماس برای تمیز کاری پیش آن‌ها برده شود، با این حال می‌توانید این کار را نیز در منزل انجام دهید. کمی خمیر دندان روی مسواک بزنید. به آرامی الماس را با مسواک تمیز کنید. سپس  آب بکشید و خشک کنید. مسواک بافت نرمی دارد و هیچ گونه لکه‌ای روی زیور آلات باقی نمی‌گذارد.

زدن کمی پولیش ناخن درون بند زیور آلات حلقه سبز رنگ دور انگشتان و گردن را از بین می‌برد.

حلقه سبز رنگ دور انگشتان و گردن

یک تصور نادرست این است که حلقه سبز رنگ ایجاد شده دور انگشتان، گردن و یا کمر به علت واکنش آلرژیک بدن به زیور آلات است. اگرچه بعضی افراد به فلزاتی مانند نیکل و مس حساسیت دارند، اما  این حلقه سبز رنگ به دلیل انتقال فلز زیور آلات به پوست است. در نواحی که پوست بیش‌تر عرق می‌کند مانند گردن این مسئله بیش‌تر اتفاق می‌افتد. کمی پولیش ناخن را درون بند زیور آلات بزنید. پولیش ناخن به عنوان عایقی برای تماس فلز با پوست عمل می‌کند. 

از بین بردن خط و خش صفحه نمایش ساعت 

وجود خش روی صفحه نمایش ساعت وضوح و خوانایی آن را کاهش می‌دهد. از طرفی تعویض صفحه نمایش نیز پر هزینه است. شما می‌توانید با راهکاری ساده خط و خش صفحه نمایش ساعت را از بین ببرید. ابتدا کمی خمیر دندان روی شیشه ساعت بزنید و آن را چند دقیقه بمالید. سپس آن را با پارچه‌ای تمیز و خشک  پاک کنید.

تمیز کردن بند ساعت مچی

برای تمیز کردن بند ساعت مچی ابتدا کمی خمیر دندان را روی انگشت‌تان بزنید و به آرامی روی آن بمالید. سپس بند ساعت را آب بکشید و با دستمال پارچه‌ای تمیز خشک کنید. اگر ساعت شما ضد آب نیست دقت کنید که آب به داخل ساعت نفوذ نکند.

از پولیش ناخن می‌توانید در از بین بردن خش زیور آلات یا صفحه ساعت استفاده کنید.

خط و خش‌های شیشه ساعت را از بین ببرید

هیچ‌گاه یک ساعت ارزان قیمت قدیمی را با ساعت ارزان قیمت دیگر جایگزین نکنید. در صورتی که شیشه ساعت مچی‌تان دارای خط و خش است با یک روش ساده می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید. برای این کار مقداری پنبه را در پولیش ناخن فرو کنید و به آرامی روی صفحه نمایش بکشید. پولیش ناخن برای آب کردن مواد پلاستیکی روی ناخن طراحی شده است. به همین شکل می‌تواند از آن برای صاف کردن شیشه ساعت استفاده کرد.

با قرص تمیز کننده دندان مصنوعی الماس خود را درخشنده کنید

معیار سنجش یک الماس میزان درخشندگی و شفافیت آن است. کدر شدن الماس می‌تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. بنابراین لازم است به طور مداوم زیور آلات الماس خود را تمیز کنید. از قرص تمیز کننده دندان مصنوعی برای درخشندگی زیور آلات الماس استفاده کنید. قرص را در یک لیوان آب حل کنید و حدود دو دقیقه زیور آلات را داخل آن بگذارید. 

تمیز کردن زیور آلات با قرص ضد اسید

زیور آلات در صورتی که بیش از حد در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند تیره و کدر می‌شوند. هم‌چنین فلزات نرم بر روی پوست بدن تاثیر می‌گذارند. بنابراین هر از چند گاهی زیور آلات خود را مخصوصا زمان خواب در بیاورید. دو قرص ضد اسید را در یک لیوان آب حل کنید و زیور آلات تیره و کدر خود را به مدت دو دقیقه در آن قرار دهید. سپس زیور آلات را خشک کنید. حباب ایجاد شده از قرص ضد اسید باعث جرم زدایی از زیور آلات می‌شود. 

زیور آلات در صورتی که بیش از حد در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند تیره و کدر می‌شوند.

گردن‌بند شکسته خود را با نخ دندان تعمیر کنید

گردنبند جزء زیور آلات پر طرفدار و جذاب می‎‌باشد. یکی از مشکلات رایج گردن‌بند شکسته شدن زنجیر آن است. نخ دندان بسیار محکم و بادوام است و می‌تواند به عنوان بند گردنبند استفاده شود.

باز کردن گره زنجیر گردن‌بند 

اگر یک گردن‌بند نازک و ظریف دارید حتما با مشکل گره خوردن زنجیر آن مواجه شده‌اید. گاها باز کردن گره زنجیر گردن‌بند آن‌قدر غیر ممکن به نظر می‌رسد که فکر می‌کنید تنها راه حل قطع کردن آن است. اما با استفاده از روغن کودک می‌توانید به راحتی گره زنجیر را باز کنید. با یک پنبه روغن بچه را به محل گره بمالید. با یک سوزن به آرامی گره را از هم باز کنید. سپس زنجیر را با مایع ظرف شویی بشوید و خشک کنید.

منبع : Howstuffworks