بیشتر زنان دوست ندارند که به متخصص زنان و زایمان رجوع کنند ولی اگر به سراغ متخصص زنان و زایمان بروند که بتواند به‌راحتی در مورد بیماری و مشکل خود صحبت کنند حداقل فایده این امر این است که از مراقبت‌های جامع برخوردار خواهند شد.
انجام تست‌ها و آزمایشات مربوط به بیماری‌های زنانه در زنان سالم نیز نقش حیاتی دارد چرا که با تشخیص اولیه و به‌موقع بیماری توسط مخصص زنان و زایمان به‌مراتب درمان راحت‌تر شده و بسیاری از مشکلات بهداشت و سلامت کنترل خواهد شد.
دکتر Evelyn Minaya متخصص زنان و زایمان، کارشناس برنامه "Sharecare " و مجری کانال" the Juice " به پنج مورد از تست‌های مربوط به تشخیص بیماری زنان و زایمان اشاره می‌کند که هر زنی طی معاینه و یا هنگام مراجعه به متخصص زنان و زایمان باید انجام دهد.

پاپ اسمیر (نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم)

از نظر متخصص زنان و زایمان معاینه لگن در تشخیص برخی بیماری‌های زنانه چندان ضرورتی ندارد ولی آزمایش پاپ اسمیر همیشه لازم و حیاتی است. در طی پاپ اسمیر، متخصص زنان و زایمان با وسیله مخصوص، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم یا واژن بیمار را به منظور بررسی تغییرات قبل از بدخیمی سلول‌ها برمی‌دارد. شایان ذکر است که این روش بسیار راحت و بدون درد است و از این طریق اولین نشانه‌های بیماری مانند HPV که ممکن است منجر به سرطان شود تشخیص داده می‌شود. به گفته دکتر Minaya، کالج متخصص زنان و زایمان در آمریکا به زنان بالای 30 سال و زنانی که HPV منفی دارند هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را توصیه‌ می‌کند. در مورد زنان کمتر از 30 سال (بالای 21 سال) که رابطه جنسی زیادی دارند توصیه می‌شود که سالی یک‌بارآزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

زنان باید به طور منظم و طبق برنامه‌ریزی متخصص زنان و زایمان آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

تست HPV ویروس پاپیلوم انسانی

در حال حاضرحدود 79 نفر در آمریکا مبتلا به انواع ویروس HPV هستند. ابتلا به حداقل یک نوع از ویروس HPV در بین زنان و مردانی که رابطه جنسی زیادی دارند کاملا طبیعی است.
دکتر Minaya معتقد است که HPV یا همان ویروس پاپیلوم انسانی عامل اکثر سرطان‌ها و سلول‌های پیش سرطانی دهانه رحمی است.
اکر فردی بالای 30 سال سن داشته و مبتلا به ویروس HPV باشد با کمک آزمایش HPV می‌توان نوع دقیق ویروس را تشخیص داد. HPV انواع مختلفی دارد، برخی انواع آن منجر به سرطان دهانه رحم و برخی زگیل تناسلی و برخی هیچ علائمی برای بیمار ندارند.
محققان با بررسی زنان کمتر از 30 سال به این نتیجه رسیدند که نمونه سرطان دهانه رحم دراین افراد تقریبا صفر است. تحقیقات حاکی از آن است که سیستم ایمنی بالای بدن زنان در این گروه سنی معمولا سلول‌های غیرطبیعی را نابود می‌کند.
بدن انسان قابلیت ویژه درمان و رهایی از ویروس را دارد. اگر با تشخیص متخصص زنان و زایمان مبتلا به ویروس HPV بودید، توصیه‌های متخصص زنان و زایمان را رعایت کنید و به طور منظم و طبق برنامه‌ریزی متخصص زنان و زایمان آزمایش پاپ اسمیرانجام دهید تا از سلامت خود کاملا مطمئن شوید.

معاینه سینه

طبق گفته دکتر Miyana هر کسی بهتر می‌تواند تغییرات بدنی خودش را احساس کند. بهتر است هر خانمی ماهی یک‌بار سینه خود را معاینه کرده و در صورت احساس هرگونه تغییراتی از قبیل توده به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. شاید بهتر باشد از همسر خود بخواهید تا وجود هرنوع تغییر غیرمعمول در سینه‌ی شما را به شما خاطر نشان کند. بنابراین به‌محض احساس هر تغییر جزئی بهتر است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای معاینه سینه در خانه بهتر است یک‌هفته بعد از دوره قاعدگی این‌کار را شروع کنید. سینه را به شکل دایره تصور کنید که نوکسینه مرکز دایره است سپس با حرکات کوچک دایره‌ای بافت سینه را با نوک انگشت خود کاملا لمس کنید. تمام سوابق خانوادگی را به متخصص زنان و زایمان کاملا شرح دهید و از او بخواهید که معاینه صحیح سینه را به شما آموزش دهد. بهتر است که خیلی زود به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و کار امروز را به فردا موکول نکنید. در آخرین مرحله متخصص زنان و زایمان شما معاینه پیشرفته سینه و چکاپ منظم را پیشنهاد خواهد داد.

تست ایدز یا HIV و غربالگری بیماری‌های رقابتی از جمله آزمایشات مهم از نظر متخصص زنان و زایمان است.

تست کامل ایدز و غربالگری بیماری رقابتی

تست ایدز یا HIV و غربالگری بیماری‌های رقابتی سالی یک‌بار کافی نیست چراکه ممکن است بعد از آخرین غربالگری با همان شریک جنسی برای یک دوره کوتاه رابطه داشته باشید و مبتلا به ویروس شوید درحالی‌که خودتان هرگز نمی‌دانید. بنابراین بهترین کار این است که از چیزی نترسید و به طور منظم تست ایدز و بیماری‌های رقابتی را انجام دهید.
دکتر Minay در این‌باره می‌گوید: "همه  بیمارانم را به تست غربالگری بیماری‌های جنسی که به راحتی منتقل می‌شوند تشویق می‌کنم از جمله غربالگری پیشرفته (تست بافتی از واژن)، تست کلادمیا و تست سوزاک.
اگر بیمار مبتلا به زخم باشد با برداشتن نمونه‌ای از بافت زخم، در غیر این‌صورت از طریق آزمایش خون DNA به بررسی بیماری‌های ویروسی می‌پردازیم. سومین مورد، آزمایش خون ایدز، سفیلیس و هپاتیت است. هیچ کس فکر نمی‌کند که روزی مبتلا به این بیماری‌ها باشد ولی باید بگویم که متاسفانه بسیاری از بیمارانی که به من مراجعه می‌کنند حتی در مناطق محروم مبتلا به انواع بیماری‌های رقابتی هستند. بنابراین تمام افرادی را که به من مراجعه می‌کنند به تست بیماری‌های رقابتی تشویق می‌کنم حتی دختر خودم که ازدواج کرده است. یک متخصص زنان و زایمان و پزشک باید به حفظ سلامتی بیمار کمک کند."

تست باروری

اگر در اواخر دهه 30 سالگی هستید و دغدغه بچه‌دار شدن در آینده را دارید با انجام تست باروری با اطمینان خاطر بچه‌دار شوید. دکتر Miyana معتقد است که متاسفانه بزرگ‌ترین تصور اشتباه امروزه این است که مردم برای تشخیص باروری خود به یک آزمایش خون ساده اکتفا می‌کنند. این روش صحیح نیست. متاسفانه برخی پزشکان در بررسی باروری بیشتر به خانم‌ها متمرکز می‌شوند. یک سوم از مسائل مربوط به باروری مربوط به زنان، یک سوم مردان و یک سوم به مسائل ناشناخته ربط دارد. زوج‌های معمولی قبل از انجام هر نوع تست پیشرفته وقتی تصمیم به باردارشدن می‌گیرند معمولا یک‌سال‌ و نیم طول می‌کشد تا به نتیجه برسند.

منبع : Glamour