با استفاده از این راهنما می‌توانید فضای سبز خانه‌ی خود را مانند یک شخص حرفه‌ای مرتب کنید. مدت زمان لازم برای انجام مراحل این دستورالعمل برای فضای سبز به مساحت ملک و تعداد افراد فعال در این کار بستگی خواهد داشت. شدیدا توصیه می‌شود که سه تا چهار روز برای انجام این‌کار اختصاص دهید. این دستورالعمل مدیریت فضای سبز را یک نفر نیز می‌تواند انجام دهد، اما برای تسریع در کار و به پایان رسیدن آن در زمانی کمتر بهتر است از چند نفر کمک بگیرید. هیچ کدام این از این دستورالعمل‌ها مشکل نیستند هر چند انجام برخی از آن‌ها ممکن است شدیدا خطرناک بوده که رعایت اصول ایمنی توصیه می‌شود. در ادامه‌ی مطلب خلاصه‌ی این دستورالعمل مدیریت فضای سبز ارائه شده است.

وسایل لازم

  • شلوار بلند
  • عینک ایمنی
  • گوشی محافظ
  • چمن زن
  • کوتاه کننده‌ی علف
  • قیچی هرس
  • هرس کننده‌ی دستی
  • هرس کننده
  • بیل 
  • شن کش
  • چنگال فنری
  • چرخ دستی
  • خیش فلز
  • مالچ
  • لبه زن چمن
  • دستگاه برقی برگ جمع کن/ جارو دستی
  •  کیسه زباله
مطمئن شوید که میزان کافی کیسه زباله در انواع مختلف داشته باشید. تیغه‌های چمن زن و لبه زن باید در ابتدای هر فصل به خوبی تیز شوند. اگر امکان تیز کردن آن‌ها در منزل وجود ندارد بهتر است آن را به یک مرکز تخصصی و مرتبط با فضای سبز این کار ببرید که تیز کردن تیغه‌ها را در ازای یک مبلغ مناسب انجام می‌دهند.

حمع‌آوری برگ‌های افتاده و شاخه‌های شکسته‌ی درختان و بوته‌ها اولین مرحله مدیریت فضای سبز است.

جمع آوری

برگ‌های افتاده و شاخه‌های شکسته‌ی درختان و بوته‌ها را جمع کنید. از شن کش و دستگاه برقی جمع کننده‌ی برگ برای این کار استفاده کنید. شن کش را مانند یک جاروی دستی به کار ببرید و با حرکات سریع برگ‌های افتاده را با حرکات سریع جمع آوری کنید. در این مرحله از مدیریت فضای سبز فقط می‌خواهید برگ‌های افتاده را جمع کنید.
 شاخه‌های خشک یا شکسته درختان و بوته‌ها را کوتاه کنید در هنگام کوتاه کردن شاخه‌های خشک و مرده باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهیم:
  • تا جایی که می‌توانید شاخه‌ها را نزدیک به پایه‌ی شاخه کوتاه کنید.
  • شاخه را به صورت عمودی قطع کنید.
  • قسمت‌های دایره‌ای که در محل اتصال شاخه به درخت قرار دارند را قطع نکنید زیرا در این قسمت سلول‌های رشد گیاه مستقر هستند و در صورتی که به این قسمت آسیبی نرسد عمل ترمیم به سرعت و خیلی راحت انجام می‌گیرد. در قسمت زیرین شاخه نیز یک برش کوچک به اندازه‌ی یک اینچ بالاتر از جایی که می‌خواهید شاخه را قطع کنید ایجاد نمایید. این کار از افتادن پوسته‌ی شاخه‌ در محلی که آن را برش داده‌اید جلوگیری خواهد کرد.
برگ‌های جمع آوری شده را در کیسه‌های زباله بریزید. اگر امکان دارد این کیسه زباله‌ها برای چند روز جمع آوری نشوند بهتر است آن‌ها را در مکانی نگهداری کنید که از خیس شده یا پاره شدن آن‌ها جلوگیری شود.

مالچ پاشی

اطراف بوته‌ها و گل‌ها را بکنید. با استفاده از بیل تخت چاله‌ای به عمق ده تا 15 سانتی‌متر در اطراف ساقه‌ی گل‌ها و بوته‌ها بکنید و با استفاده از شن‌کش چمن و زباله‌ها را از خاک جدا کرده و خاک را مخلوط کرده و زباله‌های جمع آوری شده همراه با چمن اضافی را در داخل کیسه‌ی زباله قرار دهید.
مساحت کلی چاله‌هایی که در اطراف ساقه گل‌ها و بوته‌ها کنده‌اید را محاسبه کنید تا مقدار مالچ لازم را برای آن تهیه کنید. دو و نیم متر مربع مالچ تقریبا برای 7 متر مربع چاله کافی خواهد بود. معمولا مالچ را می‌توان به صورت بسته‌ای یا از طریق گلخانه‌ها یا مراکز فعال در حوزه‌ی درختکاری تهیه کرد.

مالچ را در چاله‌ها پخش کنید. با استفاده از بیل گاری دستی را پر از مالچ کنید. بعد از این‌که مالچ موجود در گاری دستی را در محل مورد نظر خالی کردید با استفاده از شن کش یا دست مالچ را به اندازه‌ی مساوی با ضخامت 6 تا 8 سانتی‌متر در چاله‌هایی که کنده‌اید پخش کنید.

چمن محیط فضای سبز خانه‌ی خود را با ماشین چمن زن و همراه با عینک ایمنی و محافظ گوش کوتاه کنید.

لبه زنی

هنگام این کار از عینک ایمنی و محافظ گوش استفاده کنید. از ماشین لبه زن برای کوتاه کردن نوک چمن‌هایی که در لبه‌ها قرار گرفته‌اند استفاده کنید و توجه داشته باشید که باید حدود 2.5 سانتی‌متر از نوک چمن‌ها را کوتاه کنید و این ارتفاع را تا جایی که می‌توانید به سنگفرش نزدیک کنید. قرار دادن لبه زن به صورت چند بار متوالی روی یک منطقه باعث می‌شود که کار تمیزتری داشته باشید. برای جمع کردن چمن‌هایی که در لا به لای چمن کوتاه نشده گیر کرده‌اند یا آشغال‌هایی که در داخل چمن‌ها گیر افتاده‌اند، می‌توانید از دستگاه بادی جمع کن برگ استفاده کنید. لبه زنی باعث می‌شود فضای سبز مرتب و منظمی داشته باشید.

کوتاه کردن

چمن محیط فضای سبز خانه‌ی خود را با ماشین چمن زن کوتاه کنید. از عینک ایمنی و محافظ گوش استفاده کنید.
چندین مسیر در اطراف حیاط را با استفاده از ماشین چمن زن کوتاه کنید زیرا این مسیرها بعدا در هنگام دور زدن به کار شما خواهند آمد. مطمئن شوید که قطعه‌ی جمع کننده‌ی چمن روی ماشین چمن زنی به خوبی کار کند. این قسمت هر آن چه که از عمل چیدن به جا بماند را در خود جمع خواهد کرد. باید قبل از پر شدن کامل محفظه‌ی جمع کننده‌ی چمن آن را خالی کنید در غیر این صورت دیگر چمن‌های بریده شده را جمع نخواهد کرد.
قسمت مرکزی چمن فضای  سبز خود را کوتاه کنید. قسمت مرکزی فضای سبز را در ردیف‌های منظم کوتاه کنید. این کار را می‌توانید به صورت ردیفی یا شطرنجی یا هر الگویی که دوست دارید انجام دهید.

چیدن مرتب چمن

بهتر است هنگام انجام این مرحله از مدیرین فضای سبز  در داخل چمن بایستید و این کار را از راست به چپ انجام دهید. چیدن مرتب چمن‌ها به این روش باعث کاهش تمیزکاری در انتهای کار خواهد شد.

تمیزکاری

بعد از اتمام کار یک بار دیگر تمام گوشه‌های حیاط را وارسی کرده و قسمت‌هایی که جا گذاشته‌اید را کوتاه کنید و اگر زباله یا برگ و شاخه‌ای در جایی افتاده است آن را در کیسه‌ی زباله بریزید.

منبع : Instructables