در رابطه با مقابله با چالش‌های زیست محیطی و پیدا کردن راه‌های سریع‌تر برای حمل و نقل، این حوزه شاهد پروژه‌ها و چشم‌اندازهای نوآورانه در عرصه‌ی حمل و نقل عمومی بود. از طرح ‌هایپرلوپ ایلان ماسک توسط شرکت بیگ در ایالت متحده‌ی عربی گرفته تا اتوبوس‌های بدون راننده و قایق‌های ورزشی که با انرژی انسان حرکت می‌کنند، قصد داریم تا با هم نگاهی به 10 پروژه‌ی برتر حمل و نقل عمومی از نگاه مجله‌ی Designboom بپردازیم. با ما همراه باشید.

هایپرلوپ ساخت شرکت‌های BIG، ARUP، AECOM

در ماه نوامبر، گروه بیارک انگلیس جزئیات بیشتری در خصوص سیستم‌های حمل و نقل هایپرلوپ منتشر کرد، که می‌تواند مسیر بین شهرهای دبی و ابوظبی را فقط در 12 دقیقه طی کند. مسیری که هم اکنون پیمودنش با قطار یک ساعت طول می‌کشد و با اتوبوس عمومی به بیش از 2 ساعت زمان نیاز است. طبق گفته‌های تیم طراحی، این طرح براساس یک مطالعه در خصوص چگونگی ادغام یک شبکه‌ی حمل و نقل شهری و  بین شهری با زیرساخت‌های موجود صورت گرفته است. نشر این خبر همزمان با اعلام معامله‌ی بزرگ بین هایپرلوپ و سازمان حمل و نقل و جاده‌ای دبی بود.
هایپرلوپ یک سیستم حمل و نقل با سرعت بسیار بالا است که ایلان ماسک کارآفرین آن را پیشنهاد داده است و در این سیستم لوله‌های کم فشار که در آن‌ها کپسول‌های تحت فشار بر روی یک لایه‌ی هوا سوار است، توسط موتورهای القایی خطی و کمپرسور هوا به جلو رانده می‌شوند. تکنولوژی هایپرلوپ یک طرح انحصاری نیست و شرکت Space X و سایر شرکت‌ها نیز تشویق شدند تا این ایده‌ها را گرفته و آن‌ها را توسعه‌ی بیشتری دهند. به این منظور، چندین شرکت تشکیل شده است و ده‌ها تیم رهبری از دانشجویان از رشته‌های مختلف علمی در حال کار برای پیشبرد این فناوری هستند.

هایپرلوپ وستون ویلیامسون

پیشنهاد وستون ویلیامسون، برای مراکز شهری بزرگ تجاری با مسیرهای بین آن‌ها و پیشنهاد یک طرح هایپرلوپ بین آدلاید، ملبورن، کانبرا، سیدنی و بریزبن بود. به طور بالقوه با اجرای این طرح، مسیر ریلی یک‌ و نیم روزه، بین ملبورن و بریزبون به 90 دقیقه خواهد رسید! این طرح، انقلابی در حمل و نقل ایجاد می‌کند و باعث تقویت اقتصاد این کشور می‌شود و بر تغییرات آب و هوایی تاثیر مثبت می‌گذارد.

حمل و نقل و ماشین کابلی هوایی ساخت دیویس برودی و مارکز بارفیلد در شیکاگو

ماشین کابلی هوایی ساخت دیویس برودی و مارکز بارفیلد در شیکاگو

از طرح‌های اولیه‌ی حمل و نقل برای یک شبکه از ماشین‌های کابلی در مرکز شهر شیکاگو  پرده برداری شد. «اسکای لاین شیکاگو» که توسط شرکت‌های معماری دیویس برودی باند و مارکز بارفیلد طراحی شده، یکی از جاذبه‌های توریستی است که اسکله‌ی دریایی، کنار دریاچه‌ی شیکاگو و خط ساحلی را با پایین شهر شیگاکو متصل می‌کند. این پروژه مورد حمایت رهبران کسب و کار محلی لورنس گلر، رئیس و مدیر عامل شرکای سرمایه‌ی گلر و لو ریزین، بنیانگذار «برادوی» در شیکاگو قرار گرفت. این سیستم که به منظور نمایش میراث غنی معماری این شهر طراحی شد، ایستگاه‌هایی نزدیک به پارک هزاره و خیابان میشیگان خواهد داشت و بازدیدکنندگان را تشویق به کاوش در شهر بدون استفاده از خودرو می‌کند.

قایق ورزشی کارلو راتی که با انرژی انسان حرکت می‌کند

کارلو راتی آسوسیاتی در ماه نوامبر پروژه‌ی ورزشی دریایی را در پاریس رونمایی کرد، یک قایق منحصر به فرد که از انرژی انسان برای حرکت در رودخانه سن استفاده می‌کند. این طرح که به‌عنوان یک ابتکار عمل مشترک توسعه یافته، پاسخ پیشنهادی به تقاضای مردم محلی در مورد زیرساخت‌های شهری و حمل و نقل عمومی است. این قایق 20 متری که ظرفیت 45 نفر را دارد یک «وسیله‌ی تناسب اندام» است و مجموعه‌ی متمایزی از تجهیزات تناسب اندام ATRIS‌ را به نمایش گذاشته که از انرژی تولید شده در طول جلسات تمرین و استفاده کرده و در نهایت انرژی مورد نیاز این قایق کروز را تامین می‌کند. علاوه بر این، علاقه‌مندان به تناسب اندام می‌توانند اطلاعات در خصوص انرژی خود و شرایط فضای باز را از طریق یک صفحه نمایش واقعی که اطلاعات در زمان واقعی را نشان می‌دهد پیگیری کنند.

حمل و نقل و پروژه روبوت موسسه AMS با همکاری دانشگاه MIT

پروژه روبوت موسسه AMS با همکاری دانشگاه MIT

در حالی که اولین نسل از خودروهای خودکار در جاده‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، آمستردام پایتخت هلند، آغازگر وسایل حمل و نقل عمومی کاملا خودکار در آب است و ROBOAT اولین و بزرگ‌ترین پروژه در این زمینه است. Robot اولین پروژه‌ی مقیاس بزرگ در جهان است که به بررسی و آزمودن مجموعه‌ی غنی از احتمالات برای سیستم‌های مستقل و خودگردان در آب می‌پردازد.
کارلو راتی، استاد دانشگاه MIT و محقق اصلی در برنامه‌ی Robot می‌گوید: «یک ناوگان قایق خودکار را تصور کنید که مردم و کالاها را جا به جا می‌کنند. هم‌چنین به زیرساخت‌های پویا و موقت شناور مانند پل‌ها دقت کنید که ظرف چند ساعت می‌توانند از هم جدا و دوباره به هم متصل شوند.»

اتوبوس شهری بدون راننده ساخت مرسدس بنز

اتوبوس آینده‌ی شرکت مرسدس بنز با راهنمای شهری، جذابیت اتوبوس شهری را به‌عنوان وسیله‌ی حمل و نقل عمومی افزایش می‌دهد. این طرح نه‌تنها برای مسافران، بلکه برای راننده‌ها و اپراتورهای اتوبوس هم کاربرد دارد. هر سه گروه، از این طراحی انقلابی و تکنولوژی پیشگام بهره می‌برند. این اتوبوس در خصوص سازگاری با محیط زیست، هم از لحاظ طراحی داخلی و خارجی و هم از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در آن که از روی خط اختصاصی خود حرکت کرده و با محیط اطراف در ارتباط است، رتبه‌ی اول را دارد.

اتوبوس بلند در چین ساخت Teb تکنولوژی

 اولین اتوبوس بسیار عریض و بلند در آگوست 2016 در استان هبی (Hebei) چین اولین آزمایش خود را انجام داد. این اتوبوس غول پیکر، 22 متر طول و نزدیک 8 متر عرض دارد و تقریبا 5 متر بالاتر از سقف خودروهای موجود در خیابان حرکت می‌کند. کاهش ترافیک و بالا بردن سرعت حمل و نقل، از مزایای این اتوبوس عظیم‌الجثه است. این اتوبوس، توانایی حمل 300 مسافر را دارد و دیگر وسایل نقلیه می‌توانند با امنیت کامل از زیر آن عبور کنند.

حمل و نقل و اتوبوس رقصنده ساخت جی.اس.سی «وجو پروجکتای» در لیتوانی

اتوبوس رقصنده ساخت جی.اس.سی «وجو پروجکتای» در لیتوانی

هدف از طراحی این اتوبوس، ایجاد نسل جدیدی از اتوبوس‌های شهری است. این اتوبوس نمادی از رویکرد رویایی به صنعت خودرو است که به‌دنبال ادغام مفاهیم اصلی در حوزه حمل و نقل عمومی و طراحی اتوبوس با مواد جدید و استفاده از انرژی باد است. هدف از ساخت اتوبوس رقصنده این است که حمل و نقل عمومی، بخش جدایی‌ناپذیر شهرهای لیتوانی باشد‌. به همین منظور سازندگان با ترکیبی از تکنولوژی، هنر، صنعت و جامعه در پی ارتقای محیط شهری هستند.

تراموای زیبا ساخت اورا ایتو و آلستوم

شاید ترامواها اکنون فناوری جدید محسوب نشوند، اما این تراموای شگفت‌انگیز با بقیه متفاوت است. طراحان این تراموا با شعار مورد ‌تایید ساکنان پاریس برای زیباسازی تمام خیابان‌های فرانسه، کارشان را آغاز کردند. این همکاری، باعث طراحی و ساخت یک تراموای بسیار ارگانیک و عقلانی شد. شکل این تراموا، طوری است که می‌تواند از شهرهای تاریخی که با زیرساخت‌های مدرن شهری احاطه شده، بگذرد.  این سیستم، برای حفظ این آثار از هیچ کابل و خطی استفاده نمی‌کند و توسط زمین، شارژ می‌شود.

مسیر درخشان دوچرخه سواری ساخت TPA Sp.z.o.o

دوچرخه سواری در لهستان به لطف سرمایه‌گذاری‌های این کشور در زیرساخت‌های دوچرخه سواری، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها شده است. در حال حاضر، به تازگی شاهد رونمایی مسیر دوچرخه‌ سواری در شمال هلند، نزدیک لیدزبارک وارمینسکی در منطقه‌ی مازوری بوده‌ایم که در شب روشن شده و نور آبی رنگ درخشانی از خود ساطع می‌کند و باعث افزایش ایمنی دوچرخه سواری می‌شود. این مسیر دوچرخه سواری جدید لهستانی که توسط شرکت مهندسی لهستانی TPA sp.z.o.o‌ساخته شده و از طرح مشابه‌ دیگری با نام مسیر دوچرخه سواری «ون گوگ» که توسط موسسه هلندی Roosegraarde ارائه شده بود الهام گرفته است، یک راه‌حل کامل برای استفاده از انرژی خورشیدی ارائه می‌کند.

منبع : Designboom