تصویری که بعد از شنیدن کلمه‌ی پزشک در ذهن اکثر ما نقش می‌بندد، یک زن یا مرد در روپوش سفید است که یک گوشی پزشکی در دست دارد و با لبخند وارد اتاق می‌شود. اما باید بدانیم که پزشک عمومی تنها یکی از تخصص‌های بیماری است که در حوزه‌ی پزشکی وجود دارد. در حقیقت برای هر عضو اصلی بدن یک پزشک متخصص وجود دارد.  لیست زیر تعدادی از این تخصص‌ها آمده است.

متخصص شنوایی‌سنجی

متخصص شنوایی‌سنجی، پزشکی است که در زمینه مشکلات شنوایی تخصص دارد، به‌ویژه ناشنوایی در کودکان. این پزشک با کودکان ناشنوا و لال کار می‌کند و به آن‌ها چکونگی برقراری ارتباط با دیگران را می‌آموزد. این پزشک اغلب در بیمارستان‌ها، مطب پزشک عمومی، کلینیک‌ها شنوایی‌سنجی و مدارس کار می‌کنند.

متخصص آلرژی

متخصص آلرژی با بیمارانی که به نوعی درگیر آلرژی هستند کار می‌کند. آلرژی‌هایی مثل آسم، تب و غیره. این پزشک در زمینه درمان این مشکلات و کمک به بیماران مبتلا به آلرژی آموزش دیده است.

تکنسین بیهوشی

متخصص بیهوشی به مطالعه و بررسی تاثیرات و واکنش‌های داروهای بیهوشی بر روی افراد مطالعه می‌کند وداروهای بیهوشی و بی‌حسی را به افرادی که درد دارند، تزریق می‌کند. این پزشک، بیماری‌هایی که نیاز به این داروهای بی‌حسی را شناسایی کرده و مقدار مناسب از دارو را در شرایط خاصی به بیماران می‌دهد.

متخصص قلب و عروق با بررسی سابقه خانوادگی و پزشکی فرد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را شناسایی کند.

کاردیولوژیست

متخصص کاردیولوژیست همان متخصص قلب و عروق است که در زمینه درمان بیماری‌ها و مشکلات قلبی تخصص دارد. این پزشک با بررسی سابقه خانوادگی و پزشکی فرد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را شناسایی کرده و برای جلوگیری از آن‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد.

دندانپزشک

دندانپزشک با دهان و دندان‌ها سروکار دارد، دندان‌ها و لثه‌ها را معاینه کرده و از بروز مکلات مختلفی جلوگیری و آن‌ها را شناسایی می‌کند. مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان و خونریزی لثه‌ها. معمولا افراد باید دوبار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند تا دندان‌های سالمی داشته باشند.

متخصص پوست و مو

متخصص پوست و مو، در زمینه پوست، ساختار، عملکرد و بیماری‌های مربوط به آن تخصص دارد. این پزشک بیماران را معاینه می‌کند و  عوامل خطری هم‌چون کارسینوم سلول بازال (که نشان‌دهنده سرطان پوست است) و یا خال‌هایی را که بعدا ممکن است در آینده سبب بروز مشکلات پوستی شوند را شناسایی و درمان کند.

متخصص غدد به بررسی میزان هورمون‌های بدن می‌پردازد تا بتواند هرگونه بیماری و مشکلی در غدد درون‌ریز بدن را شناسایی کند.

متخصص غدد

این پزشک در رابطه با بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سیستم غده‌های درون‌ریز بدن و غده‌های بدن تخصص دارند. متخصص غدد به بررسی میزان هورمون‌های بدن می‌پردازد تا بتواند هرگونه بیماری و مشکلی در غدد درون‌ریز بدن را شناسایی و یا از آن پیشگیری کند.

اپیدمیولوژیست

این پزشک در زمینه بیماری‌های بالقوه و احتمالی که ممکن است برای بخش اعظمی از جمعیت جهان ایجاد مشکل کنند تحقیق کرده و به دنبال کشق واکسن‌هایی برای اتمام این بیماری‌ها است. بیماری‌هایی مثل ایدز. 

ایمونولوژیست

این پزشک در زمینه‌ی شناخت دستگاه ایمنی بدن در ارگانیسم‌های مختلف از جمله انسان‌ها فعالیت دارد. آن‌ها سعی می‌کنند ضعف‌های دستگاه ایمنی را شناسایی کرده و راه مقابله با آن‌ها را پیدا کنند.

متخصص زنان و زایمان در زمینه مراقبت‌های پیش‌ از دوران بارداری و بارداری تخصص دارد.

متخصص زنان و زایمان

این پزشک به بررسی مشکلات و بیماری‌های دستگاه تناسلی خانم‌ها می‌پردازد و از مواردی که ممکن است باعث ناباروری و نازایی شود، جلوگیری کرده و سعی در درمان آن‌ها دارند. معمولا خانم‌ها باید سالی یک‌بار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. هم‌چنین متخصص زنان و زایمان در زمینه مراقبت‌های پیش‌ از دوران بارداری و بارداری تخصص دارد. 

متخصص بیماری‌های عفونی

این پزشک اغلب در آزمایشگاه‌ها مشغول به کار و با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در تماس است. آن‌ها منبع این ارگانیسم‌ها را مورد مطالعه قرار داده و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های به‌وجود آمده در اثر این میکروب‌ها و باکتری‌ها را شناسایی می‌کنند.

متخصص داخلی

این پزشک سعی می‌کند تا بیماری‌ها را به روش‌های غیرجراحی و با استفاده از مواد بی‌حسی و مسکن‌ها  درمان کند. این پزشک در مراکز مختلفی مشغول به کار است و به دیگر پزشکان در زمینه یافتن بهترین شیوه درمانی هر یک از بیماران فعالیت دارد.

متخصص ژنتیک

این پزشک به شناسایی و درمان بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی می‌پردازد. آن‌ها در زمینه‌ی اختلالات وراثتی تخصص دارند و سعی می‌کنند از انتقال بیماری‌های موجود از طریق وراثت به نسل آینده جلوگیری کنند.

متخصص گوش و حلق و بینی کودکان را تحت جراحی گوش بالایی قرار می‌دهد و بزرگسالان برای بیماری‌های سینوسی به آن مراجعه می‌کنند.

متخصص گوش و حلق و بینی

همان‌طور که از اسم این پزشک متخصص هم برمی‌آید این پزشکان در زمینه‌ی گوش، حلق و بینی فعالیت دارند و گاهی بیماری‌های گوش مربوط به گردن یا سر را نیز درمان می‌کنند. معمولا متخصص گوش و حلق و بینی کودکان را تحت جراحی گوش بالایی قرار می‌دهد و بزرگسالان برای بیماری‌های سینوسی به آن مراجعه می‌کنند.

میکروبیولوژیست

میکروبیولوژیست‌ها درباره رشد باکتری‌های عفونت‌زا و ویروس‌ها و واکنش آن‌ها دربرخورد با بدن انسان مطالعه خواهند کرد تا تشخیص دهند که کدام‌ یک از آن‌ها برای بدن انسان مضر است و موجب بروز مشکلات پزشکی می‌شود. این پزشک به دنبال راهی برای ایمن‌سازی بدن در مقابل این بیماری‌ها است.

متخصص نوزادان

متخصص نوزادان از نوزادان تازه متولد شده مراقبت می‌کند و آن‌ها را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که برای شروع یک زندگی سالم آمادگی دارند. حوزه‌ی اصلی کار این پزشک درباره نوزادان نارس و یا بیمار است که نیازمند درمان سریع هستند ودر معرض خطر مرگ قرار دارند.

پزشک یا جراح مغز و اعصاب علائم بیماری‌های مغزی که باعث می‌شود بیمار از نظر فیزیکی و روانی در رنج و عذاب باشد را از بین ببرد.

جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب مسئول انجام جراحی‌ روی مغز و دیگر قسمت‌های بدن است تا بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی و ساختار مغزی را درمان کند. این پزشک تلاش می‌کند علائم بیماری‌های مغزی که باعث می‌شود بیمار از نظر فیزیکی و روانی در رنج و عذاب باشند را کاهش داده و یا از بین ببرد.

نورولوژیست

نورولوژیست‌ها با مغز انسان سر و کار دارند تا دلیل و درمان بیماری‌های مغزی از قبیل آلزایمر، پارکینسون، جنون و دیگر بیماری‌های مشابه را کشف کنند. این پزشک علاوه بر تحقیق درباره ساختار مغز، به مطالعه و بررسی سیستم عصبی بدن و بیماری‌های آن می‌پردازد.

ماما

این پزشک در زمینه مسائل مربوط به زایمان و مراقبت از نوزادان تخصص دارد. هم‌چنین برخی اقدامات درمانی مربوط به زنان را نیز انجام می‌دهند ازقبیل c-section ، هیسترکتومی و جراحی‌های برداشتن تومورهای رحمی.

انکولوژیست

حوزه‌ی تخصصی این پزشک درمان و جلوگیری از سرطان در بیمارانی است که در معرض خطر ابتلا هستند. آن‌ها اقدامات درمانی و آزمایشات تشخیصی مربوط به سرطان، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی را انجام می‌دهند تا سلول‌های سرطانی را در بدن نابود کنند و پس از درمان نیز بیماران را تحت نظر دارند.

روانشناس عملکردهای قسمت‌های مختلف بدن را ارزیابی می‌کند تا مشکلات احتمالی را کشف کند.

روانشناس

روانشناس حالات روحی و روانی و احساسات و نیازهای روانی انسان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد. روانشناس عملکردهای قسمت‌های مختلف بدن را ارزیابی می‌کند تا ببیند تمامی قسمت‌ها درست کار می‌کند یا خیر و سعی می‌کند مشکلات احتمالی را کشف کرده و پیش از این‌که تبدیل به مشکلات حادی شوند آن‌ها را درمان کند.

جراح ارتوپدی

جراحان ارتوپدی به درمان هرگونه درد و ناراحتی مربوط به سیستم اسکلتی بدن از جمله شکستگی استخوان و آرتروز (ورم مفاصل) می‌پردازند. معمولا این پزشک در بخش اورژانش مشغول به کار است زیرا تصادفاتی که منجر به شکستگی استخوان می‌شود ناگهانی و بی‌خبر پیش می‌آیند و نیاز به درمان سریع دارند.

پزشک متخصص اطفال

حوزه فعالیت پزشک و متخصص اطفال در زمینه‌ی بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان است. از بیماری سرماخوردگی تا دیگر بیماری‌های سخت و شدید. محیط کار این پزشک بسیار زیبا و مطابق میل کودکان تزئین می‌شود و معمولا در مطب آن‌ها اسباب‌بازی‌ها و رنگ‌های زیادی وجود دارد.

متخصص بیماری‌های پا Podiatrist

این پزشک در زمینه مشکلات پاها و مچ‌ پا تخصص دارد. به آن‌ها پزشک متخصص پا نیز گفته می‌شود و بیماری‌هایی مثل قارچ پای ورزشکارن، پینه و اختلالات و مشکلات ناخن‌های پا و دیگر آسیب‌ها و صدمات پاها را درمان می‌کنند.

هدف اصلی پزشک و جراح پلاستیک تصحیح و اصلاح مشکلات ظاهری و فیزیکی است.

جراح پلاستیک

جراح پلاستیک برای بهبود و بهتر کردن شرایط فیزیکی بدن اقدام به انجام جراحی می‌کند و یا اگر بیماری از ظاهر بدن خود ناراضی باشد، جراح پلاستیک سعی می‌کند با جراحی آن عیب را تصحیح کند. هدف اصلی این پزشک تصحیح و اصلاح مشکلات ظاهری و فیزیکی است.

رادیولوژیست

رادیولوژیست‌ها مشکلات فیزیکی را از طریق اشعه ایکس و دیگر تکنولوژی‌های عکسبرداری مانند رادیولوژی تشخیص داده و شناسایی می‌کنند. با استفاده از این دستگاه‌های عکسبرداری پزشک می‌تواند درون بدن بیمار را مشاهده کرده و درصورت وجود سلول‌های خطرناک بیماری، مثل سلول‌های سرطانی، هرگونه شکستگی و دررفتگی در حوادث  آن‌ها را شناسایی کند.

متخصص روماتولوژی 

متخصص روماتولوژی نیز همانند متخصص آلرژی، آلرژی‌ها و اختلالات خودایمنی را تشخیص داده و درمان می‌کند. هم‌چنین این پزشک به درمان مشکلات مفاصل و بیماری‌هایی که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند، می‌پردازد. 

روانپزشک معمولا در جلساتی انفرادی با بیماران مشکلات و اختلالات رفتاری و ذهنی آن‌ها را حل می‌کند.

روانپزشک

روانپزشک اغلب مشغول تحقیق است و پروسه‌های ذهنی و رفتاری را مورد مطالعه قرار می‌دهد و کمتر در زمینه درمانی مداخله می‌کند. روانپزشک معمولا در جلساتی انفرادی با بیماران کار کرده و سعی می‌کند مشکلات و اختلالات رفتاری و ذهنی آن‌ها را حل کند.

جراحان 

جراحان اغلب در اتاق‌های عمل مشغول به فعالیت هستند و جراحی‌های مختلفی را در تمام نقاط بدن انجام می‌دهند. از این مجموعه‌های جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جراح عمومی
  • جراح مغز و اعصاب
  • جراح قلب و عروق
  • جراح گوش و حلق و بینی
  • جراح دهان

اورولوژیست

اورولوژیست در زمینه مشکلات مربوط به مجاری ادراری، از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری، تخصص دارد. هم‌چنین این پزشک در زمینه‌ی درمان و مطالعه درباره عفونت‌ها کلیوی، غدد آدرنال، مثانه و اندام تناسلی مردانه دارای تخصص است.

منبع : Udemy