همه ما می‌دانید که گلودرد و خارش گلو، سرفه و عطسه همگی از علائم سرماخوردگی هستند و در مواردی گرفتگی بینی، و برخی دردهای عضلانی نیز می‌تواند در زمره این علائم باشد. اما چه زمانی باید از درمان خانگی دست برداشت و به پزشک مراجعه کرد؟
اگر علائم بیماری به صورت زیر باشد مراجعه به پزشک الزامی است:

مشکل بودن تنفس یا درد قفسه سینه

سرماخوردگی یا آنفولانزا نباید باعث نفس‌تنگی یا درد در قفسه سینه بشود. پس اگر این اتفاق افتاد، ممکن است این علائم نشانه بیماری جدی‌تری مثل بیماری قلبی، آسم یا ذات‌الریه باشد. در این صورت حتما با پزشک خود تماس گرفته و فورا به مطب او مراجعه کنید.

تب شما پایین نمی‌آید

اگر تب پایین نیاید ممکن است نشانه وجود عفونت دیگری در بدن باشد که نیاز به درمان دارد. در کل تب در بزرگسالان به معنای دمای بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت است.

نمی‌توانید چیزی بخورید

بدن برای عملکرد صحیح خود نیازمند مایعات است. اگر نمی‌توانید چیزی بنوشید و مرتب استفراغ می‌کنید، باید به مطب پزشک یا بیمارستان مراجعه کرده و سرم دریافت کنید.

در صورت داشتن گلودرد و مشکل بلعیدن غذا جهت اطمینان از وجود زخم یا عفونت در گلو فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر در هنگام قورت دادن و بلعیدن غذا مشکل دارید

البته این امر طبیعی است. باوجود این‌که گلودرد باعث می‌شود که غذا خوردن و بلعیدن با مشکل همراه باشد، اما اگر درد شدیدی دارید ممکن است علامت  وجود زخم یا عفونت در گلو باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر سرفه‌های شما قطع نمی‌شود و ادامه‌دار است

اگر سرفه‌ها تمام نمی‌شوند احتمالا نشانه‌ی وجود خلط پشت حلق (خلطی که از بینی به سمت گلو می‌رود) است. معمولا این مشکل را می‌توان با داروهای آنتی‌هیستامین درمان کرد. اما ممکن است مربوط به بیماری آسم یا  GERD ( بیماری ریفلاکس معده به مری) باشد. پزشک در این باره به شما پاسخ می‌گوید.
هم‌چنین سرفه‌ی طولانی‌مدت و شدید می‌تواند جزو علائم اصلی سیاه سرفه باشد، بیماری که در بسیاری از مناطق آمریکا شایع شده است. اگر سرفه شما بیش از 3-2 هفته ادامه داشت، ممکن است پزشک از شما آزمایش سیاه‌سرفه بگیرید.

حالت گرفتگی و احتقان و سردرد شما از بین نمی‌رود

سرماخوردگی و آلرژی که موجب جمع شدن خلط می‌شود، ممکن است منجر به بیماری سینوس شوند. اگر داروهای سرماخوردگی این حالات را برطرف نکرد حتما برای ادامه‌ی درمان به پزشک مراجعه کنید.

منبع : Webmd