اگر قصد شروع به کار ساخت زیور آلات دارید و نمی‌دانید به چه ابزاری نیازمند هستید؟ نگران نباشید. البته ابزار مورد نیاز با توجه به آن‌چه که خواهید ساخت بستگی دارد. تعداد بسیار زیادی از ابزارها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای کار خود بهره ببرید. اما برخی از آن‌ها برای این کار بسیار ضروری هستند. اگر برای ساخت جواهرآلات زینتی با سیم و مفتول‌ کار می‌کنید، بهتر است این ابزار را تهیه کنید. 

دم باریک نوک صاف

دم باریک یکی از ابزار اصلی شما در کار ساخت جواهرآلات زینتی خواهد بود. دم باریک نوک صاف در باز کردن رینگ‌های فنری و پرداخت لبه انتهایی سیم‌ها و بسیاری از کارهای دیگر می‌تواند به شما کمک کند. اگر امکان آن فراهم است و بودجه کافی در اختیار دارید بهتر است یک جفت از آن را تهیه کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید مطمئن باشید که هیچ‌گونه انحنا یا موج اضافی به سیم و مفتول‌ها وارد نخواهید کرد.

دم‌باریک نوک گرد (خارجمع کن) 

این ابزار برای گرد کردن و حلقه کردن نوک سیم‌ها و مفتول‌ها بسیار کارا و مناسب و برای کار با سگک و رینگ‌های فنری و البته جمع کردن دهانه‌ی خارها، یکی از ملزومات اصلی به‌حساب می‌آید.

دم‌باریک با روکش چرم از جمله ابزار ضروری برای ساخت زیور آلات است.

دم‌باریک با روکش چرم

در هنگام پیچاندن و حلقه کردن سیم‌ها و مفتول‌ها برای ساخت زیور آلات ممکن است به این ابزار نیازمند باشید. استفاده از این وسایل برای ایجاد خم و‌ موج در سیم‌ها بسیار مفید است و هم‌چنین به کار شما سرعت خواهد بخشید. به‌گونه‌ای که می‌توان سیم را در دهانه این ابزار گذشته و آن را توسط دسته این ابزار سفت کرد. سپس سیم را به سمت بیرون بکشید. به این طریق سیم و مفتول پیچانده و به شکل حلقه‌ای در می‌آید. البته باید با توجه به نوع کار و یا سلیقه شما می‌توان هر دو لبه یا یک لبه آن را روکش کنید.

سیم‌چین

 اگر دو سیم‌چین با کیفیت بخرید مطمئن باشید که هزینه خرید آن جبران خواهد شد. کارهای زیادی با سیم و مفتول وجود دارد که این ابزار قادر به انجام آن به‌نحو سریع و مناسبی خواهد بود. به‌طور مثال این ابزار در بریدن سیم‌های با قطر بالا بسیار موثر خواهد بود. می‌توان گفت که سیم‌چین یکی از ضروری‌ترین و پرکاربرد‌ترین ابزار در ساخت زیور آلات خواهد بود.

ناخن‌گیر

 اگر در ساخت زیور آلات از سیم‌ها و مفتول‌های نازک و باریک استفاده می‌کنید، جهت برش دادن آن‌ها از ناخن‌گیر استفاده کنید. به دلیل قیمت پایین و به‌صرفه بودن، حتی در صورت خراب شدن و از بین رفتن لبه‌ی ناخن‌‌گیر می‌توان به سرعت و با هزینه‌ی کم، اقدام به تعویض و جایگزینی آن نمود. از مزایای استفاده از این ابزار در برش سیم‌ها و مفتول‌ها دقت زیاد آن در امر برش است.

افراد مبتدی برای شروع باید از مواد ارزان‌تر و کم کیفیت‌تر برای ساخت زیور آلات اولیه استفاده کنید.

مواد قابل استفاده تمرینی

اگر این اولین بار شما است که می‌خواهید زیور آلات بسازید، پیشنهاد می‌‌شود از مواد ارزان‌تر و کم کیفیت‌تر برای ساخت زیور آلات اولیه استفاده کنید. به‌طور مثال اگر شما قرار است قطعه‌ای را با طلا یا نقره بسازید، ابتدا آن را توسط یک سیم مفتولی مسی بسازید، سپس در صورت مطمئن شدن از نتیجه اقدام به ساخت نمونه اصلی آن با جنس مورد نظر کنید.

خط کش 

مهم‌‍‌ترین و پایه‌ای‌ترین ابزار در ساخت زیور آلات خط‍ کش است. خط کش یک وسیله‌ی عمومی و دقیق است که باید طبق استاندارد باشد. برای راحت‌‌تر بودن کار با آن و واضح‌تر بودن اعداد و ارقام بهتر است از  خط کش نقشه‌کشی در کارهای خود استفاده کنید.

نکات دیگر

بیشتر اوقات می‌توانید وسایل و طرح‌هایی که در طراحی خود به‌کار می‌برید را در اطراف خود بیابید و یاد بگیرید چگونه از آن‌ها استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید از یک بشقاب یا لوازم دیگر آشپزخانه برای دایره کردن سیم‌ها و یا این‌که به‌جای استفاده از استوانه مرغک برای دایره کردن یا فنری کردن مفتول‌ها از هر چیز استوانه دیگر مثل چوب بیسبال استفاده کنید.
با بالاتر رفتن تجربه می‌توانید ابزار جدید‌ترین برای ساخت زیور آلات پیدا کنید. بهتر است به اطراف خود نگاه کنید استفاده از هر چیزی به‌عنوان یک ابزار به قدرت تجسم و توانایی شما بستگی دارد و تنها چیزی که قدرت و توانایی شما را بالاتر می‌برد، تمرین و ممارست خواهد بود. بنابراین از شکست  و کار اشتباه نترسید و خجالت نکشید، این‌ها قسمتی از یادگیری هستند.

منبع : Craftsy