حتما این را می‌دانید که گربه‌ها و سگ‌ها به معاینات مرتب نیاز دارند. اما برنامه‌ریزی آن باید براساس وضعیت زندگی حیوانات خانگی باشد.

بچه‌گربه یا توله‌سگ: از بدو تولد تا یک سالگی

شما باید حیوانات خانگی را هر 3‌ یا 4 هفته یک‌بار و تا 16 هفتگی آن‌ها برای واکسیناسیون به دامپزشکی ببرید.
سگ‌ها برای هاری، بدرفتاری و دیگر بیماری‌ها داروی تزریقی دریافت می‌کنند. هم‌چنین برای محافظت در برابر مشکلات جسمی مانند سرفه‌ی سگی، آنفلونزا و بیماری بویایی واکسینه می‌شوند. 
گربه‌ها تحت آزمایش برای لوسمی گربه و ویروس نقص ایمنی قرار می‌گیرند. آن‌ها هم‌چنین واکسنی دریافت می‌کنند که چندین بیماری را پوشش می‌دهد.
در این مرحله، در صورت نیاز درمان پیشگیرانه از بیماری کرم بطنی (قلبی) و کک زدایی حیوانات خانگی شروع خواهد شد.
متخصص دامپزشکی توله سگ یا بچه گربه‌ی شما را به دقت معاینه می‌کند تا مطمئن شود که این نوع حیوانات خانگی به خوبی درحال رشد هستند و هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند. نوبت بعدی معاینه 6 ماه بعد است که شما برای عقیم‌ کردن حیوانات خانگی به دامپزشکی مراجعه می‌کنید.
در  دامپزشکی هم‌چنین چگونگی دفع ادرار و مدفوع حیوانات خانگی، آموزش و برقراری ارتباط آن‌ها را بررسی می‌شود.

کلینیک دامپزشکی براساس نشانه‌ها و ناراحتی‌های حیوانات خانگی، آزمایشات مختلف را تجویز می‌کند.

حیوانات خانگی بالغ: 1 تا 10‌ سال‌ ( به نوع و نژاد حیوانات خانگی بستگی دارد)

در طول این مرحله دامپزشک معاینات سالیانه را توصیه می‌کند. او سر تا پای حیوانات خانگی شما را بررسی می‌کند و برای تشخیص کرم بطنی یک نمونه خون از سگ شما می‌گیرد. این آزمایش معمولا برای گربه‌ها انجام نمی‌شود چون تشریح نتایج آن دشوار است. کلینیک دامپزشکی براساس نشانه‌ها و ناراحتی‌های حیوانات خانگی، آزمایشات دیگری را تجویز می‌کند.
واکسن هاری و تزریقات برای رفع بدرفتاری در طول معاینه سال اول انجام می‌شود، سپس هر 3 سال تکرار می‌شود. ممکن است سگ شما برای جلوگیری از بیماری نظیر سرفه سگی و گربه‌ها برای پیشگیری از لوسمی واکسن دریافت کنند.
یک نمونه‌ی کوچک از مدفوع حیوانات خانگی به دامپزشک کمک می‌کند تا وجود انگل‌های گوارشی را تشخیص دهد.

میانسالی: 7 تا  10 ‌سال و بیشتر

دامپزشکان برای حیوانات خانگی پیرتر دو مرتبه معاینه در سال را پیشنهاد می‌کنند. سگ یا گربه‌ی شما بعد از معاینه‌ی جسمی در دامپزشکی  واکسینه می‌شود و برای بررسی مشکلات احتمالی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. نمونه خون و ادرار به دامپزشک در بررسی وضعیت سلامتی کلیه‌ها، کبد و میزان هورمون‌های حیوانات خانگی کمک می‌کند.
در طول معاینه دامپزشکی هر تغییری که درحیوانات خانگی خود دیده‌اید بیان کنید مثلا اگر گربه شما بیش از حد آب می‌نوشد و سگ شما دیگر هیجانی برای پیاده‌روی روزانه ندارد. این موارد می‌تواند نشانه‌هایی بر ناراحتی کلیوی و آرتروز باشد.
سعی کنید برای این‌که حیوانات خانگی به ظرف مخصوص حمل عادت کنند، غذا و اسباب‌بازی حیوانات خانگی را به همراه داشته باشید.

منبع : Webmd