قدم گذاشتن در مطب متخصص غدد تناسلی شاید کمی سخت باشد چون این موضوع با احساسات و عواطف ما سر و کار دارد. اما وقتی ساعت بیولوژیکی شما جلو می‌افتد، متخصص غدد تناسلی بیش از هر پزشک دیگری می‌تواند به شما کمک کند. هنگام مراجعه به متخصص غدد تناسلی باید بیشترین استفاده را از این موقعیت ببرید. در این مطلب چند سوال مهم را آورده‌ایم که می‌توانید هنگام مراجعه اول خود به متخصص غدد تناسلی از او بپرسید. 


سابقه‌ی کاری و تحصیلات شما چیست

از متخصص غدد تناسلی در مورد سابقه‌ی کاری او در طبابت سوال کنید که شامل تحصیلات، مجوز و تجربه‌ی او می‌شود. اکثر متخصصین غدد تناسلی هفت سال تحصیل می‌کنند و پس از آن فوق تخصص می‌گیرند.

ممکن است متخصص غدد تناسلی شما در رشته‌ی زنان و زایمان نیز تخصص داشته باشد.


شانس باردار شدن من چقدر است

هر مورد نازایی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و برخی از فاکتورهای خطر روی احتمال بارداری پس از درمان تاثیر می‌گذارد. با متخصص غدد تناسلی بی‌پرده در مورد فاکتورهای خطری که برای شخص شما وجود دارد صحبت کنید. به همراه پزشک سابقه‌ی پزشکی و شخصی خود را بررسی کنید تا به درک روشن‌تری از احتمال باروری برسید.

در مورد سابقه‌ی پزشکی و جنسی خود صادق باشید چون این سوابق ممکن است یه یافتن علت عدم باروری کمک کند. قاعدگی‌های نامنظم یا دردناک و سابقه‌ی سقط جنین‌های مکرر نیز می‌تواند تاثیر منفی بر روی شانس موفقیت درمان باروری داشته باشد.


متخصص غدد تناسلی مسائل عدم باروری را از طریق تجویز چندین آزمایش خون برای زنان بررسی می‌کند.

چه نوع آزمایش بارداری برای من لازم است

برای زنان چندین آزمایش بارداری وجود دارد اما برای مردان آزمایش آنالیز اسپرم صورت می‌گیرد. متخصص غدد تناسلی مسائل عدم باروری شما و همسرتان را مورد آزمایش قرار می‌دهد. از هر دوی شما آزمایش‌های کامل جسمی گرفته می‌شود تا بیماری‌ها، مسائل ژنتیکی یا عفونت که ممکن است علت عدم باروری شما باشد مورد بررسی قرار گیرد.

متخصص غدد تناسلی از شما آزمایش خون می‌گیرد تا تعادل هورمون‌ها را مورد بررسی قرار دهد و اسپرم همسر شما نیز آنالیز می‌شود. آنالیز اسپرم بدین منظور صورت می‌گیرد تا اگر مشکلی در تعداد اسپرم‌ها یا شکل و حرکت آن‌ها وجود داشته باشد مشخص شود.


در ابتدا از چه روش‌های درمانی برای عدم باروری استفاده می‌کنید

نوع درمانی که متخصص غدد تناسلی برای شما در شروع در نظر می‌گیرد، کاملا به علت عدم باروری بستگی دارد. به احتمال زیاد متخصص غدد تناسلی در ابتدا غیر تهاجمی‌ترین و کم هزینه‌ترین روش را در پیش می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر مشکل عدم باروری شما با هورمون‌ها مرتبط باشد داروهای بارداری می‌تواند اولین گزینه‌ی درمانی باشد.


چه نوع روش‌های درمانی یا جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد

برخی از متخصصین غدد تناسلی و کلینیک‌های نازایی در روش‌های خاص درمان نازایی از قبیل تلقیح داخل رحمی (IUI) یا لقاح مصنوعی (IVF) تخصص دارند و برخی دیگر هم روش‌های درمانی خاصی را انجام نمی‌دهند.

به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است روش‌های جراحی مختلفی از قبیل باز کردن مجدد لوله‌های رحم، برگردان وازکتومی، همین طور تکنولوژی‌های کمک باروری مثل IVF، IUI، انتقال داخل لوله‌ای گامت، تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم یا انتقال زیگوت به داخل لوله‌ی فالوپ را انجام دهد.


برای درمان نازایی باید از متخصص غدد تناسلی در مورد میزان موفقیت روش درمانی و شانس بارداری سوال بپرسید.

شانس موفقیت کار با IVF چقدر است

کلینیک‌های تخصصی نازایی میزان موفقیت را با روش‌های مختلفی می‌سنجند. باید از متخصص غدد تناسلی در مورد میزان موفقیت روش درمانی شما برای بیماران قبلی او که هم سن شما بوده و مشکل شما را داشته‌اند سوال کنید. با این سوال می‌توانید انتظارات واقع بینانه‌تری از این روش درمان نازایی و شانس بارداری خود داشته باشید.


عوارض جانبی روش‌های درمانی نازایی چه هستند

باید در مورد انتظارات خود از درمان از جمله عوارض جانبی آن بی‌پرده با متخصص غدد تناسلی صحبت کنید. عوارض جانبی ممکن است به روش درمانی خاصی که برای شما تعیین شده بستگی داشته باشد. استفاده از هورمون احتمال تغییرات در خلق و خو، گر گرفتگی، افسردگی و سندروم تحریک بیش از تخمدان را بالا می‌برد. متخصص غدد تناسلی با دقت شما را زیر نظر می‌گیرد و ممکن است در صورت نیاز یک سیکل درمانی را قطع کند یا از IUI به IVF تغییر روش بدهد.


هزینه‌ی درمان نازایی چقدر است

متخصص غدد تناسلی هزینه‌ی روش درمانی را به شما خواهد گفت. بیمه هم ممکن است بخشی از هزینه‌ی درمان را بپردازد. اگر این طور نیست دنبال کلینیک‌هایی بروید که برای درمان نازایی با شرکت بیمه شما قرارداد دارند.


منبع : Attainfertility