مربی مهد کودک نقش‌های زیادی دارد. او کسی است که ساعات طولانی را در مهد کودک با بچه‌ها سپری می‌کند و در انجام فعالیت‌ها و لحظات شادی و ناراحتی در کنار آن‌ها است. او در پیشبرد کار خود باید بتواند در موقعیت‌های مختلف واکنش مناسب نشان دهد و در نقش‌های مختلفی ظاهر شود. در این مطلب شما را با این نقش‌ها آشنا می‌کنیم.


سازمان دهنده

مربی مهد کودک پیش از آن‌که به آموزش بپردازد، باید توانایی سازماندهی داشته باشد و بداند برای هر درس چه چیزی را کجا، چه موقع و چگونه تدریس کند. او برای تمامی درس‌ها برنامه‌ریزی می‌کند و برنامه‌ی کاری هر روز را تنظیم می‌کند. از آن‌جایی که در مهد کودک بسیاری از درس‌ها به صورت عملی است، بخش‌هایی را در کلاس طراحی می‌کند که بچه‌های مهد کودک در یکی از آن بخش‌ها  به یاد گیری مهارت‌های مختلف می‌پردازند. او لوازم مورد نیاز را برای آماده‌سازی کلاس مشخص می‌کند؛ از نحوه‌ی چیدن نیمکت‌ها گرفته تا چیزهایی که روی تابلوی اعلانات و دیوار‌ها نصب می‌شود، همه و همه به عهده‌ی مربی مهد کودک است.


آموزگار

کار اصلی مربی مهد کودک آموزش‌ مهارت‌های لازم به بچه‌ها است که بتوانند هم در مهد کودک موفق باشند و هم برای کلاس اول مدرسه و پس از آن آماده شوند. اوست که تعیین می‌کند چه وقت به صورت کلاسی تدریس کند و چه وقت به صورت گروهی با بچه‌های مهد کودک کار کند. او باید با سبک‌های مختلف یادگیری آشنا باشد و سعی کند با هر دانش آموز با روش مناسب او کار کند. بخشی از نقش آموزگاری او کمک به بچه‌ها در تمرین مهارت‌ها و ارزیابی آموخته‌های‌شان است.


مربی مهد کودک قوانین و مقرراتی را برای کلاس خود تعیین می‌کند که همه موظف به رعایت آن‌ها هستند.

ناظم

یکی از مهارت‌هایی که بچه‌های مهد کودک باید یاد بگیرند نحوه‌ی همزیستی با دیگران است. مربی مهد کودک قوانین و مقرراتی را برای کلاس خود تعیین می‌کند که همه موظف به رعایت آن‌ها هستند و هم‌چنین مسئول بر قراری نظم در کلاس است تا بچه‌ها بتوانند یاد بگیرند. او از پیش تعیین می‌کند که نقض قوانین چه مجازاتی را در پی خواهد داشت و هم‌چنین پاداش رعایت آن‌ها چه خواهد بود.


معلم خصوصی

برخی اوقات بچه‌های مهد کودک علاوه بر کلاس نیاز به کمک بیشتری در خارج از وقت کلاس دارند. مربی مهد کودک باید بداند کدام یک از بچه‌ها ضعیف هستند و نیاز است که به صورت خصوصی با آن‌ها کار کند و برای آن‌ها وقت کلاس خصوصی تعیین کند.


مشاور

مهد کودک دوره‌ی سازگاری و تطبیق است. دانش آموزانی که پیش دبستانی رفته‌اند این را تشخیص می‌دهند که مهد کودک دوره‌ی متفاوتی است. در مهد کودک انتظارات از بچه‌ها بالاتر می‌رود. در این‌جا ناپختگی بچه‌ها با مسئولیت‌هایی که به عهده‌ی آن‌ها گذاشته شده در هم می‌آمیزد و مسائلی را پیش می‌آورد. مربی مهد کودک باید یار و غم‌خوار بچه‌ها باشد و در حل مشکلات عاطفی به آن‌ها کمک کند.


مربی مهد کودک باید بداند چه موقع کودکان را در آغوش بکشد و با یک جمله‌ی تشویقی آن‌ها را تشویق کند.

پرستار

بچه‌های کم سن و سال بسیار پر شور و نشاط هستند و نمی‌توانند آرام بنشینند. به همین دلیل در کلاس و همین طور محوطه‌ی بازی به راحتی آسیب می‌بینند. مربی مهد کودک باید بداند چه موقع کودکان را در آغوش بکشد و با یک جمله‌ی تشویقی آن‌ها را به ادامه‌ی بازی ترغیب کند و چه موقع آن‌ها را به درمانگاه ببرد.


مشوق

بچه‌های مهد کودک گاهی اوقات برای یادگیری هیجان زیادی دارند و گاهی اوقات علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند. مربی مهد کودک در کنار آموزش مهارت‌های مختلف به بچه‌ها آن‌ها را تشویق به انجام آن‌ مهارت‌ها می‌کند. بچه‌ها حس اعتماد به نفس بزرگسالان را به خوبی درک می‌کنند و یک جمله‌ی ساده از طرف معلم مثلا «تو می‌توانی این کار را انجام دهی» به آن‌ها قوت قلب می‌دهد و با شنیدن آن سعی می‌کنند آن را انجام دهند.


رابط

مربی مهد کودک رابط میان بزرگسالانی است که به هر صورت در مهد کودک مشغول خدمت هستند. او باید ربطه‌ای نزدیک با والدین هر یک از بچه‌های مهد کودک داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که هر چه والدین خود را بیشتر  در گیر آموزش فرزندان خود کنند، بچه‌ها موفق‌تر خواهند بود. مهد کودک برای والدین هم دوره‌ی سازگاری و تطابق است و اطلاع رسانی به آن‌ها کمک زیادی به فرزندان‌شان خواهد کرد.


منبع : Chron