مردانی که از گاینکومستیا یا بزرگ شدن سینه‌ها رنج می‌برند و در صدد درمان آن بر می‌آیند اغلب به امید تغییر شکل سینه‌های‌شان از شکل زنانه به صورت مردانه سراغ یک جراح پلاستیک می‌روند. از نظر این مردان تنها چاره‌ی تغییر شکل سینه‌ها و بازیابی اعتماد به نفس، جراحی است. اما آیا مشورت با جراح پلاستیک برای حل این مشکل کافی است؟ پزشک دیگری به نام متخصص غدد وجود دارد که می‌تواند به این بیماران کمک کند. در این مطلب به بررسی نقش متخصص غدد در درمان مشکل بزرگ شدن سینه‌ی مردان می‌پردازیم. 

قبل از مشاوره دانستن این نکته ضروری است که گاینکومتسیا بیماری است که علت آن عوامل فیزیولوژیکی و غیر فیزیولوژیکی و اغلب ترکیبی از این دو است. عمدتا، این بیماری با بر هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی و هورمونی که در بدن رخ می‌دهد مرتبط است به ویژه هنگامی که هورمون‌های استروژنی که به طور طبیعی در بدن وجود دارند در  مردان از میزان طبیعی بالاتر می‌روند، این مشکل به وجود می‌آید. اساسا، هورمون‌های استروژنی مسئول افزایش بافت سینه هستند. با این عدم تعادل هورمونی حتی مردانی که ورزش می‌کنند و رژیم غذایی سالم دارند نمی‌توانند جلوی بزرگ شدن سینه‌های خود را بگیرند. این مشکل به صورت طبیعی در مردان در دوران نوزادی، بلوغ و پیری به وجود می‌آید و هنگامی که تعادل هورمونی دوباره برقرار می‌شود به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. اما در برخی از موارد علت بزرگ شدن سینه‌ها مصرف برخی از داروها است. این مشکل در میان بدن سازان و ورزشکاران حرفه‌ای که پروهورمون و استروئید آنابولیک مصرف می‌کنند شایع است. این مواد شیمیایی که تحریک کننده و افزایش دهنده‌ی هورمون‌ها هستند، تعادل هورمون‌ها را به هم زده و باعث بزرگ شدن سینه‌های مردان می‌شوند. حتی کسانی که به علت اختلالاتی از جمله بزرگ شدن غده‌ی پروستات یا طاسی سر تحت درمان قرار می‌گیرند نیز به علت تزریق هورمون‌های اندروژنیک به بزرگ شدن سینه‌ها دچار می‌شوند. به علاوه مواردی نیز وجود دارد که در آن چاقی باعث بزرگ شدن سینه‌ها می‌شود.

حال که با عوامل مختلف بزرگ شدن سینه‌ها آشنا شدید، باید به یک پزشک مراجعه کنید تا این فاکتورها را بررسی کرده و جلوی رشد بیشتر سینه‌ها را بگیرد. در این جا است که مشورت با یک متخصص غدد می‌تواند کارساز  باشد. غدد شناسی به زبان ساده حیطه‌ای از پزشکی است که با هورمون‌ها سر و کار دارد. متخصص غدد بالا و پایین شدن هورمون‌ها و بیماری‌های مرتبط با هورمون‌ها را بررسی می‌کند. بیماری که مشکل گاینکومستیا دارد، می‌تواند از طریق مشورت با یک متخصص غدد از وضعیت هورمون‌های خود مطلع شود و حتی متوجه شود که آیا اختلالات هورمونی دیگر ی نیز در بدن او وجود دارد که به بزرگ شدن سینه‌های او منجر شده است یا خیر.

متخصص غدد در مراجعه‌ی اول سوابق پزشکی بیمار را بررسی کرده و او را یک معاینه‌ی کلی می‌کند و حتی آزمایش خون و ادرار از او می‌گیرد. این بدین معنا نیست که مشورت با متخصص غدد پیش نیاز جراحی است، بلکه برای حصول اطمینان از علت‌های هورمونی بزرگ شدن سینه ضروری است.


منبع : Meltchestfat