وقتی صحبت از آموزش تکنیک‌های نقاشان بزرگ به میان می‌آید، بیشتر ما به سراغ معروف‌ترین آثار آن‌ها می‌رویم؛ یک پروژه را مثل برق و باد شروع می‌کنیم و به پایان می‌بریم و بعد آن را رها می‌کنیم. مثلا یکی از این شاهکارها «شب پر ستاره‌» اثر ونگوگ است که ممکن است سراغ آن برویم و همان داستان را برای آن تکرار کنیم.

اگر به وبلاگ Painted paper سری بزنید، متوجه می‌شوید که که قصه‌ی این وبلاگ متفاوت است. لورا لوهمن صاحب این وبلاگ و یکی از پیشگامان آموزش نقاشی  است. 

اما می‌خواهیم قدری با تکنیک منحصر به فرد او در آموزش نقاشی آشنا شویم و ببینیم چطور تا این حد در آموزش نقاشی موفق بوده است.


فلسفه‌ی لورا سه بخش اصلی دارد:

Painted Paper به معنی کاغذ رنگ شده

این در واقع نام وبلاگ اوست و همین اسم جایی برای توضیح بیشتر باقی نمی‌گذارد و به اندازه‌ی کافی گویا است. در کلاس‌های آموزش نقاشی او بخش زیادی از کار با تکنیک نقاشی تمپرا صورت می‌گیرد. خیلی‌ها از این تکنیک فرار می‌کنند اما لورا توصیه می‌کند آن را با آغوش باز بپذیریم. عمق رنگ و دامنه‌ی افکت‌هایی که می‌توانید با لایه‌های رنگ بر روی کاغذ به دست بیاورید، در تکنیک تمپرا امکان پذیر است و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد. در آموزش نقاشی به این روش چند تکنیک خاص را باید به هنرجویان آموزش دهید.


مواد با کیفیت

لورا پیشنهاد می‌کند برای این‌که رنگ‌ها زنده به نظر برسند از تمپرای مرغوب استفاده کنید نه از نوع قابل شستشو. تمپرای قابل شستشو مات نیست و این‌جا است که برخی از افراد از آن دلسرد می‌شوند چون کدر می‌شود. البته برای خرید مواد با کیفیت‌تر ناچارید پول بیشتری بپردازید، اما دوام بیشتری خواهد داشت و ما هم توصیه می‌کنیم به حرف او گوش کنید چون هر چه باشد سال‌ها است در آموزش نقاشی فعالیت می کند.


در آموزش نقاشی کار کردن روی تم باعث می‌شود تا هنرجویان هنر خود را در خلق آن تم نشان دهند.

کنترل و سازماندهی

لورا قبلا روی یک میز چرخدار به آموزش نقاشی می‌پرداخت و اگر می‌خواست از رنگ در کلاس استفاده کند ناچار بود بسیار منظم باشد. او می‌گوید «من کلاس را به صورت علمی می‌چیدم و به هنرجویان یاد می‌دادم لوازم نقاشی را با دقت توزیع کنند، مثل این‌که می‌خواهند روی میز‌های رستوران بشقاب بچینند.» 


هشت روش برنامه ریزی و تکنیک نقاشی از بزرگان نقاشی

روی تم‌ها کار کنید

در آموزش نقاشی کار کردن روی تم اهمیت زیادی دارد. این باعث می‌شود که همه‌ی هنرجویان یک چیز را ببینند و در آن غرق شوند و بعد هنر خود را در خلق آن تم نشان دهند.


روی آثار کمتر شناخته شده تمرکز کنید

این را باید روی مدرک همه‌ی مدرسان نقاشی چاپ کنند. ما به طور سنتی برای آموزش نقاشی در سطوح مبتدی آثار هنری معروف از نقاشانی مثل ونگوگ یا مونه را انتخاب می‌کنیم، هنرجویان را وادار می‌کنیم آن را حفظ کنند، از روی آن کپی کنند و از روی آن بگذرند و دیگر هم سراغ آن نقاش نروند. چرا این کار را انجام می‌دهیم؟ شاید ما هم باید مثل لورا روی روش آموزش نقاشی یک بازنگری داشته باشیم. انتخاب یک تم برای آموزش نقاشی به لورا اجازه می‌دهد تا نه تنها روی آثار مشهور بلکه روی آثار کمتر شناخته شده نیز تمرکز کند.

او می‌گوید: «ما تحقیقاتی انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم با جنبه‌های مختلف زندگی هنرمندان آشنا شویم. عکس‌هایی از هر دوره‌ی هنری نمایش می‌دهیم. ما در کلاس آموزش نقاشی خود به محل زندگی هنرمندان، غذایی که می‌خوردند، کسانی که با آن‌ها دوست بودند و همین‌طور منبع الهام آن‌ها می‌پردازیم.»


خواندن کتاب و منابع مختلف در مورد نقاشی و بزرگان نقاشی می‌تواند منبع غنی الهام برای هنرجویان آموزش نقاشی باشد.

منابع عالی به دست بیاورید

لورا به علاقه‌ی زیاد خود به منابع آموزش نقاشی اشاره می‌کند. او می‌گوید: «من اساسا هر منبعی را که بتوانم در مورد یک هنرمند خریداری می‌کنم یا آن را قرض می‌گیرم.» از کتاب‌هایی در مورد خانه و باغچه‌ی مونه گرفته تا فلیم‌ها و یوتیوب همه و همه، می‌توانند منبع غنی الهام برای هنرجویان باشد. لورا می‌گوید: «حتی تعطیلات من هم منبع الهام هنرجویانم است.»


از تاریخ هنر فرا تر رفته و از رشته‌های دیگر کمک بگیرید

استفاده از رشته‌های دیگر در آموزش نقاشی باعث می‌شود دانش هنرجویان عمیق‌تر شده و آموزش آثار بزرگ نقاشی از حالت کلیشه بیرون بیاید. به عنوان مثال، لورا در هنگام آموزش آثار مونه از علم نیز بهره می‌گیرد و از این طریق هنرجویان با انواع مختلف نیلوفر آبی و همین‌طور فصل‌های مختلفی که مونه در آن‌ها نقاشی می‌کرده آشنا می‌شوند. در حین این‌که هنرجویان با پلان حوض و خانه‌ی مونه آشنا می‌شوند ، لورا ریاضی را هم در این آموزش به کار می‌گیرد. او سایر تجربیات زندگی را هم در حین آموزش نقاشی برای هنرجویان توضیح می‌دهد مثلا می‌گوید مونه چگونه غذا درست می‌کرده است.


از هنرجویان بخواهید کاغذ‌ها را رنگ کرده و برای نقاشی آماده کنند

لورا قبل از این‌که هنرجویان روی کاغذ نقاشی کنند، یک رنگ ساده به کاغذ می‌زند. با افزودن رنگ به کاغذ کار نهایی عمق بیشتری داشته و زنده به نظر می‌رسد. هنرجویان او تعداد زیادی از این کاغذ‌های رنگ شده را آماده می‌کنند تا برای شروع کلاس کاغذ رنگ شده داشته باشند.


در دوره‌های آموزش نقاشی روش‌های مختلفی برای ایجاد لایه با پاستل روغن وجود دارد.

تکنیک‌های لایه

روش‌های مختلفی برای ایجاد لایه با مواد مختلف وجود دارد که می‌توانید در آموزش نقاشی از آن‌ها استفاده کنید. شاگردان لورا دور کاغذ پاستل روغن می‌کشند، سپس روی بافتی که به وجود می‌آید نقاشی می‌کنند. گاهی اوقات کار را با پاستل شروع می‌کنند و بعد کاغذ رنگ شده و در آخر به جزئیات نهایی آن می‌پردازند. لورا می‌گوید: «وجود حداقل سه لایه از مواد باعث غنای بالای اثر هنری می‌شود.» نقاشان بزرگ هم همین کار را می‌کردند.

نکته‌ای که در هنگام ایجاد لایه باید مد نظر داشته باشید این است که هنگام نقاشی از شستشوی قلمو خودداری کنید. 


تکنیک را در اولویت آموزش نقاشی قرار دهید

نمی‌توانیم از بزرگان نقاشی صحبت کنیم و چیزی در مورد تکنیک ناب نگوییم. چیزهای کوچکی مثل استفاده‌ی هوشمندانه از لوازم و مواد و رنگ، استفاده‌ی صحیح از قلمو و این‌که بدانیم در کجا کار را تمام کنیم تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار دارد و این نکات کوچک را باید حتما در حین آموزش نقاشی به هنرجویان گوشزد کنید. فراموش نکنید که بخش مهم آموزش نقاشی، تکنیک است. آموزش نحوه‌ی صحیح استفاده از تکنیک‌ها نتایج حیرت‌آوری در پی خواهد داشت.


به کار گیری حرکت و یادگیری فعالانه

بزرگان نقاشی تمام روز را در یک استودیوی بی روح بدون این‌که حرفی بزنند نمی‌گذراندند. آن‌ها در زندگی و کار خود فعال بودند. آن‌ها به کافه می‌رفتند، بیرون از خانه نقاشی می‌کردند و برای گرفتن الهام خود را در سوژه‌ها و محیط غرق می‌کردند. کدام یک از ما این کارها را می‌کنیم؟ وقت آن رسیده از استودیوی تاریک خود بیرون بیاییم و کمی جستجو کنیم و این شیوه را نیز در آموزش نقاشی به هنرجویان یاد بدهیم.


منبع : Theartofed