اگر تا به حال تجربه‌ی آموزش نقاشی به بزرگسالان را نداشته‌اید، شاید به خود می‌گویید «کجای این کار سخت است؟» هر چه باشد بزرگسالان مثل بچه‌ها پر شور و شر، بازیگوش و پر جنب و جوش نیستند. دشواری کار استاد در آموزش نقاشی به بزرگسالان این است که بتواند بر تصوراتی که هنرجویان بزرگسال در مورد توانایی نقاشی کشیدن از خود دارند غلبه کند. برای این کار می‌توانید به روش زیر عمل کنید.


گام اول

یک محیط آرام و بدون استرس برای آموزش نقاشی انتخاب کنید که در آن هنر جویان تشویق به خلاقیت شوند. هنر جویان باید از لحظه‌ای که داخل کلاس می‌شوند تا موقعی که آن را ترک کنند احساس راحتی کنند. توجه به این نکات جوی از آموزش نقاشی را به وجود می‌آورد که در آن تاکید بر روی خلاقیت است که به مراتب از کار نهایی مهم‌تر است. متاسفانه، بیشتر افراد تا زمانی که به سن بزرگسالی برسند این باور در آن‌ها شکل گرفته است که توانایی و استعداد نقاشی ندارند. ایجاد یک محیط امن برای آموزش نقاشی اولین گام در کمک به غلبه بر این باور نادرست است.


گام دوم

در شروع کار آموزش نقاشی پروژه‌ها باید ساده و مفرح باشد به صورتی که هنر جویان هیچ مشکلی در انجام آن‌ها نداشته باشند. بزرگسالان در مورد توانایی خود در خلق نقاشی خود آگاهی دارند. شروع کار با پروژه‌هایی که هنر جویان به سادگی و با موفقیت از پس انجام آن‌ها بر می‌آیند باعث ایجاد اعتماد به نفس در آن‌ها شده و در نتیجه تشویق می‌شوند تکالیف سخت و تکنیک‌های پیچده‌تر را هم امتحان کنند.


تشویق در آموزش نقاشی اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب قوت قلب هنرجو می‌شود.

گام سوم

قبل از این‌که هنر جویان دست به کار شوند، تکنیک‌هایی لازم برای پروژه را به آن‌ها نشان دهید. اکثر بزرگسالان به صورت مفهومی فکر نمی‌کنند و با استفاده از وسایل بصری می‌توانند چیزی را درک کنند. توجه به این نکته در آموزش نقاشی و آماده کردن ابزارهای بصری برای هنر جویان باعث می‌شود خودآگاهی کمتری نسبت به قابلیت‌های هنری خود داشته و انگیزه‌ی آن‌ها را برای یادگیری بیشتر می‌کند.


گام چهارم

تشویق در آموزش نقاشی اهمیت بسیار زیادی دارد. هنر جویان را در مدتی که مشغول نقاشی هستند و هم‌چنین در پایان آن تشویق کنید و به آن‌ها قوت قلب بدهید. تاکید کنید که در هنر رقابت و مقایسه وجود ندارد، کشیدن نقاشی روش درست یا اشتباه ندارد و هیچ کاری در آن اشتباه نیست. این  فرآیند خلق اثر است که از هنر، هنر می‌سازد نه تکنیک. اگر می‌خواهید پروژه‌های پایانی هنر جویان را نقد کنید، در مورد نقاشی‌هایی که کشیده‌اند نظر مثبت بدهید و راه‌های بهتر شدن را به آن‌ها توصیه کنید.


گام پنجم

در آموزش نقاشی به بزرگسالان اجازه دهید هنر جویان در حین نقاشی چیزهای بیشتری در مورد خودشان کشف کنند. نقاشی کردن تمرکز را بالا می‌برد، هنر جویان را تشویق به تصمیم گیری و حل مسئله می‌کند و باعث هماهنگی بهتر دست و چشم می‌شود. خلاقیت در هر کاری به درد می خورد. هنر در هر شکلی چه نقاشی باشد یا موسیقی و تئاتر، افق‌های دید انسان را بازتر می‌کند نگاه او را به مسائل تغییر می‌دهد.


منبع : Synonym