به طور کل جوندگان عمر زیادی ندارند و اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نشود، عمر آن‌ها کوتاه‌تر نیز خواهد شد. اما اگر به آن‌ها توجه کافی داشته باشید زندگی شادتری خواهند داشت. در ادامه با توصیه‌هایی در خصوص مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی کوچک آشنا خواهید شد.

امکانات کافی داشته باشید

برای شادی و امنیت حیوانات خانگی همیشه باید امکانات اولیه داشته باشید. اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی صرف کنید، تعدادی اسباب بازی هم قابل‌قبول است. حتی با یک تکه مقوا هم می‌توان آن‌ها را سرگرم کرد. می‌توانید برخی لوازم مورد نیاز را از مغازه‌های حیوانات خانگی تهیه کنید. حیوانات خانگی کوچک برای زندگی مفید به یک قفس مناسب، چرخ، جای خواب، اسباب‌بازی، آب و غذای تازه، ورزش و توجه نیاز دارند.

منابع خطر را بشناسید

گاهی اوقات چیزهایی می‌تواند به بهترین دوست شما آسیب برساند که حتی تصورش را هم نمی‌کنید. حیوانات خانگی کوچک خیلی حساس و‌ آسیب‌پذیر هستند. گاهی باید آن‌ها را به دامپزشکی برده و گاهی خودتان باید از پس آن‌ها بربیایید.
قبل از صرف هزینه برای کمک به حیوانات خانگی درباره بیماری آن تحقیق کنید ( از درمان‌پذیر بودن آن مطمئن شوید). شپش، علاقه به بالا رفتن از میله‌های قفس، التهاب چشم، التهاب روده، لنگیدن، رفتار عجیب و غریب و زخم‌های ناشی از گزیدگی از این‌گونه موارد هستند.

تمیز کردن مرتب و چند بار در هفته قفس حیوانات خانگی به بهداشت حیوانات خانگی کمک می‌کند.

قفس را به صورت روزانه تمیز کنید

بهتر است در هفته چند بار قفس حیوانات خانگی خود را تمیز کنید. این کار به بهداشت حیوانات خانگی کمک می‌کند. آیا تا به حال بوی قفس حیوانات خانگی پشمالو را استشمام کرده‌اید؟ اگر شما تحمل آن را نداشته باشید پس حیوان بیچاره چه حسی خواهد داشت.

به آن‌ها توجه کنید و عشق بورزید

حتی اگر حیوانات خانگی شما به اندازه‌ی کافی اسباب‌بازی، غذا و آسایش داشته باشند، تنها بودن در قفس او را خوشحال نمی‌کند. تصور کنید یک پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای روزانه چه تاثیری بر روحیه‌ی آن‌ها خواهد داشت.
توپ همستر معمولا مفید واقع می‌شود و دوست پشمالوی شما می‌تواند بدون آسیب و گم شدن در فضای باز گردش کنند. احتیاجی نیست که دائما مراقب آن‌ها باشید، حیوانات خانگی می‌توانند بدون نظارت شما هم سرگرم باشند.

عادت‌های سالم حیوانات خانگی را تقویت کنید

این‌که دوست پشمالوی شما بسیار فعال است و تمام روز استراحت ندارد خیلی خوب است، اما ضمن ورزش به غذای سالم هم نیاز دارد. غذاهای خانگی و موجود در فروشگاه‌ها هر دو مناسب هستند.
برای حیوانات خانگی سبزیجات خرد شده بسیار مناسب است و غذای آماده‌ی فروشگاهی نیز بی‌ضرر است، فقط مراقب باشید که حیوان بیش از حد شیرینی‌جات نخورد.

موفق باشید و با حیوانات خانگی خود اوقات خوشی سپری کنید و این توصیه‌ها را دنبال کنید تا حیوانات خانگی شما عمر بیشتری داشته باشند.

منبع : Wikihow