آیا دوست دارید به هیمالیا، جنوب شرق آسیا یا یک جای نزدیک‌تر سفر کنید؟ آیا می‌خواهید سفرتان یک مقصد داشته باشد یا دوست دارید از چند مقصد در یک منطقه دیدن کنید؟ آیا جاذبه‌ی مراکز شهری برای‌تان بیشتر است یا مناطق روستایی و یا هر دو؟ انتخاب یک مقصد یا منطقه کمک می‌کند تا گزینه‌های خود را به حداقل برسانید.

آیا به سرگرمی خاصی علاقه دارید یا عاشق کاری هستید که مایلید آن را دنبال کنید؟ مثلا فرهنگ، هنر، تاریخ، فعالیت‌های بیرون از خانه؟ از آشپزی گرفته تا غار نوردی، تورهایی وجود دارد که در آن‌ها هر فعالیتی که در مخیله‌ی شما بگنجد وجود دارد. اگر دوست دارید کارها و فعالیت‌های مختلف را امتحان کنید برخی از تورها شامل ماجراجویی و کاوش در فرهنگ‌های مختلف می‌شوند. دل را به دریا بزنید و به دنبال نا شناخته‌ها بروید.

با این‌که بسیاری از تورها دوازده ماه سال هم بر قرار هستند، اما برخی از تورها فقط به صورت فصلی برگزار می‌شوند. اگر تاریخ‌های تعیین شده برای تور مناسب شما نباشد، برخی از مجریان تور برای شما یا گروه‌تان یک تور اختصاصی ترتیب می‌دهند. هم‌چنین باید به آب و هوای مقصد در زمان سفر توجه داشته باشید. به‌جای این‌که در فصل باران‌های موسمی تور هندوستان را انتخاب کنید، بهتر است فصل دیگری را برای آن انتخاب کنید.

آیا قصد دارید کل تعطیلات را با تور بگذرانید یا بخشی از تعطیلات را با تور باشید؟ اگر دوست ندارید تمام مدت با تور باشید یا اگر می‌خواهید در حین تور به طور مستقل به سیاحت بپردازید، باید با مجریان تور هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاورید.


برخی از آژانس‌ها و مراکز خدمات مسافرتی هزینه‌ی بلیط هواپیما دریافت نمی‌کنند و آن را به عهده‌ی خود فرد می‌گذارند.

آیا می‌خواهید حداکثر استفاده را از زمان خود ببرید یا این‌که دوست دارید سر حوصله به کاوش در یک منطقه بپردازید؟ برخی از تورها هر روز به یک جا نقل مکان می‌کنند اما برخی دیگر از تورها چند روزی را در یک جا اقامت می‌کنندو آن‌جا را به‌عنوان پایگاهی برای سفر به جاهای مختلف استفاده می‌کنند. هر کدام از این تورها مزایا و معایب خاص خود را دارند. ببینید چه میزان از مدت زمان خود را می‌خواهید برای گشت و گذار صرف کنید و حتما با مجریان تور صحبت کنید تا مطمئن شوید برنامه‌های تور با اهداف مورد نظر هماهنگی داشته باشد.

آیا می‌خواهید به تنهایی به ماجراجویی بپردازید یا با یک همراه، دوست و یا خانواده؟ اگر می‌خواهید به تنهایی سفر کنید، ببینید تورهای مختلف چه هزینه‌هایی را برای افراد مجرد در نظر گرفته‌اند. اگر با افراد دیگر سفر می‌کنید باید خواسته‌ها و علاقه‌های دیگران را نیز مد نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید با بچه‌ها سفر کنید به‌دنبال تور‌های خانوادگی باشید که برای بچه‌ها هم برنامه‌هایی داشته باشند.

یک تور اکتشافی دو روزه با شتر در آفریقا ممکن است نسبتا ارزان باشد، اما یک سفر سه هفته‌ای با تمامی امکانات به تایلند گران‌قیمت است. حتما از مجریان تور سوال کنید که هزینه‌ی تور شامل چه چیزهایی می‌شود و چه هزینه‌های اضافی ممکن است داشته باشد. بسیاری از تورها بلیط هواپیما را هم جزء هزینه‌ی دریافتی حساب می‌کنند که می‌تواند هزینه‌های کلی شما را کاهش دهد. اگر قصد دارید بخشی از تعطیلات خود را همراه تور باشید، زمان‌های پرواز که در تور تعیین شده ممکن است مناسب شما نباشد. برخی از آژانس‌ها و مراکز خدمات مسافرتی هزینه‌ی بلیط هواپیما دریافت نمی‌کنند و آن را به عهده‌ی خود فرد می‌گذارند. برخی دیگر نیز به افراد سالمند، کودکان و یا برای رزروهای لحظه‌ی آخر تخفیف می‌دهند. به علاقه‌ها و بودجه‌ی خود توجه داشته باشید و توری را انتخاب کنید که با جیب‌تان هم‌خوانی داشته باشد.


برخی از آژانس‌ها و مراکز خدمات مسافرتی تورهایی را برای گرو‌های سنی مختلف برگزار می‌کنند.

اکثر تور‌ها به صورت گروهی است. برخی از آن‌ها در گروه‌های کوچک و برخی دیگر بزرگ هستند. از خود بپرسید که آیا دوست دارید با یک گروه باشید و اگر جواب مثبت است می‌خواهید گروه بزرگ باشد یا کوچک. علاوه بر آن برخی از آژانس‌ها و مراکز خدمات مسافرتی تورهایی را برای گرو‌های سنی مختلف برگزار می‌کنند. هم‌چنین تورهایی وجود دارد که مخصوص مجردها، خانم‌ها، خانوده‌ها یا سالمندان است. اگر در تصمیم‌گیری مردد هستید، از آژانس و مرکز خدمات مسافرتی بخواهید تا در صورت امکان شماره تماس افرادی را که قبلا با آن تور سفر کرده‌اند به شما بدهد تا نظر آن‌ها را در مورد آن تور، افراد شرکت کننده در تور و مجری تور جویا شوید.

چه نوع وسایل راحتی می‌خواهید؟ برای این‌که راحت باشید به چه چیز دیگری نیاز دارید؟ آیا مشکلات جسمی و یا مشکلات دیگری دارید که شما را محدود می‌کند؟


در مورد گزینه‌های خود تحقیق کنید

می‌توانید در اینترنت، مجلات سیر و سفر و یا کتابچه‌های راهنمای سفر در مورد گزینه‌هایی که مد نظر دارید تحقیق کنید. به دوستان خود بگویید که دوست دارید چه کارهایی را انجام دهید و هدف‌تان از سفر کردن با تور چیست. برخی مواقع از لابلای صحبت‌های افراد خانواده و دوستان بهترین اطلاعات را می‌توانید به دست بیاورید.

از چندین آژانس و مرکز خدمات مسافرتی بروشور مربوط به تور‌ها را بگیرید و آن‌ها را با دقت بخوانید و با هم مقایسه کنید. ببینید هر کدام از آن‌ها برای تورهای خود چه مدت زمان و امکانات رفاهی را در نظر گرفته‌اند و قیمت هر کدام چقدر است. اگر سوالی داشتید با مجری تور تماس بگیرید. اگر بتوانید با افرادی که قبلا با آن تور سفر کرد‌‌ه‌اند تماس بگیرید اطلاعات بسیار خوبی می‌توانید به دست بیاورید.


منبع : Gonomad