آیا واقعا می‌دانید که معنی «تمام‌ نشدنی» چیست؟ این کلمه معمولا موارد استفاده قرار می‌گیرد اما تعریف دقیق آن برخی اوقات فراموش می‌شود. واژه نامه میریام وبستر این واژه را بدین شکل معنی کرده است «قابلیت استفاده بدون آن که به پایان برسد یا از بین برود، روش‌هایی که کاملا منابع طبیعی را تمام نکرده و به آن‌ها آسیب طولانی مدت نمی‌رسانند.» ضرورتا سازگار با محیط زیست کردن یک چیز به معنای مراقبت از چیزی و انجام کاری است که آن چیز برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.
این تعریف را به یاد داشته باشید و بیایید به 10 دلیل برای این‌که چرا باید تمام‌ نشدنی  بودن مصالح ساختمانی در هنگام ساختن خانه خود مهم‌ترین دغدغه ما باشد بپردازیم. علاوه بر این به تعدادی از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی  و چگونگی استفاده از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خانه‌ای برای سال‌های طولانی

یکی از اهداف استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی این است که خانه‌ای داشته باشیم که دوام بیشتری داشته و بیشتر عمر کند و یک خانه بادوام داشتن به معنی کاهش هزینه‌ی نگهداری و مرمت ساختمان خواهد بود.
کاهش هزینه‌ی نگهداری و تعمیر و افزایش دوام یک خانه می‌تواند دلایلی کافی برای ترغیب هر شخصی برای ساختن یک خانه با استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی باشد. اما سوال این است که چه نوع از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی  بوده و می‌توانند مدت طولانی‌تری را برای عمر یک ساختمان تضمین کرده و هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش خواهد داد؟
تعداد محدودی از این مصالح ساختمانی عبارتند از تجهیزات لوله کشی کم فشار، کفپوش‌هایی از چوب بامبو یا بلوط، پنل‌های خورشیدی، فرش‌های پشمی طبیعی، دیوارها و کف‌های بتونی، چوب‌های تقویت شده به صورت مصنوعی، سقف‌ها و نماکاری‌های فلزی. 
مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی متعددی در اختیار ما قرار دارد پس چرا نباید از آن‌ها استفاده کنیم؟ می‌توانیم دنیا را کمی سبزتر کنیم و طبیعت را نیز حفظ کنیم.

قاب‌بندی پیشرفته به استفاده کمتر از مصالح ساختمانی و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

به کار بردن روش‌های پیشرفته قاب‌بندی

تکنیک‌های پیشرفته قاب بندی معمولا توسط سازندگان وظیفه شناس و دوستدار طبیعت در ساختن خانه‌های به اصطلاح «سبز» مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصولا سعی می‌شود در ساخت این خانه‌ها از کمترین مقدار چوب استفاده شود.
چرا مهم است از این تکنیک‌ها استفاده کنیم؟ در واقع دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. قاب‌بندی پیشرفته به استفاده کمتر از مصالح ساختمانی و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. هم‌چنین مصرف انرژی را در این خانه‌ها کاهش می‌دهد. خانه‌ی ساخته شده با این تکنیک‌ها وظیفه یک خانه معمولی را به خوبی انجام می دهد و همزمان سازه‌ای محکم و بادوام خواهد بود.
قاب‌بندی پیشرفته با چوب‌های بدست آمده از درختان جنگلی محکم و بادوام تنها یکی از مصالحی است که می‌توانید برای داشتن یک خانه بادوام و مستحکم از آن‌ها استفاده کنید. البته همیشه هر موضوعی دو جنبه خواهد داشت و برخی از سازندگان خانه‌‌ها مخالف استفاده از تکنیک‌های قاب‌بندی پیشرفته هستند بنابراین بهتر است از قبل در این زمینه تحقیق کرده باشید.

کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه‌ها 

با استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی در ساخت خانه خود می‌توانید در میزان مصرف انرژی و مقدار هزینه‌ای که برای گرم کردن یا خنک کردن محیط خانه انجام می دهید صرفه جویی کنید. کاهش مصرف دو وجه دارد: یکی این که با استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی که ساخت آن‌ها با ضایعات کمتری همراه باشد و باعث آسیب به محیط زیست نشود، می‌توان در مقیاس بالایی مصرف انرژی را کاهش داده و در سطح گسترده نیز باعث کاهش آسیب به محیط زیست شد. دوم این‌که با استفاده از این مواد تمام‌ نشدنی هزینه‌ها در زمینه‌ی مصرف انرژی را نیز به مقدار زیادی کاهش داده و می‌توانید از این صرفه جویی برای هزینه کردن در جاهای دیگر سود ببرید. برخی از این مصالح ساختمانی عبارتند از لوله کشی‌های کم فشار، مواد عایق طبیعی و سبز که به عایق شدن بهتر دیوارها و در و پنجره‌ها کمک کرده، گرم کننده‌های آب در صورت نیاز و ترموستات‌های قابل برنامه ریزی. بدین ترتیب بهره‌وری این مصالح ساختمانی سبز بسیار بهتر از مصالح ساختمانی مصنوعی است.
سوالی که اکنون پیش می‌آید این است که معنی واژه«بهره‌وری» چیست؟ این واژه بدین معنی است که شما با استفاده از مصالح ساختمانی خاصی در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و همزمان به منابع طبیعی جهان کمک می‌کنید که چند سال بیشتر دوام داشته باشند.

مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی هیچ مواد سمی و شیمیایی خطرناک تولید نمی‌کنند.

داشتن خانه‌ای ایمن، راحت و بادوام

این واقعیت دارد و خانه‌هایی که از مصالح ساختمانی سبز و تمام‌ نشدنی ساخته شده باشند، ایمن‌تر بوده و راحت‌تر هستند. مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی هیچ مواد سمی و شیمیایی خطرناکی مانند مواد سرطان‌زا، ترکیبات سبک ارگانیک و قارچ‌های سمی تولید نمی‌کنند.
مصالح ساختمانی سبز متعددی وجود دارند که هوای خانه را بهبود می‌بخشند از قبیل فرش‌های پشمی طبیعی، مواد عایقی که از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند و لایه هایی که ترکیبات سمی در آن‌ها استفاده نشده است.
یک خانه‌ی سازگار با محیط زیست یک خانه ایمن نیز می‌باشد. می‌توانید در مورد مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی که ایمن بوده تحقیقات گسترده‌ای داشته باشید.

از طریق استفاده از مصالح ساختمانی بادوام می‌توان مقدار ضایعات را کاهش داد

تعداد زیادی از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی از مواد بازیافتی شده و دور ریختنی ساخته شده‌اند. درک این موضوع خیلی ساده است. هر چه دفعات استفاده از یک ماده‌ای بیشتر باشد، نیاز کمتری به مصالح ساختمانی و مواد جدید و از بین بردن منابع طبیعی اطرافمان خواهیم داشت و انرژی کمتری را نیز برای تولید مصالح ساختمانی و مواد جدید مصرف خواهیم کرد.
اگر چه نمی‌توانیم خانه‌ای کاملاً ساخته شده از مواد و مصالح ساختمانی بازیافتی داشته باشیم، اما حس خوبی دارد بدانیم که حتی با استفاده از یک یا دو ماده بازیافتی می‌توانیم تولید کربن در کره زمین را مقداری هر چند ناچیز کاهش دهیم.
بعضی اوقات می‌توان از ترکیب موارد کوچک برای کاهش مصرف انرژی و آسیب رساندن به محیط طبیعی استفاده کنیم. برای مثال لامپ‌های ال ای دی یا ترموستات‌هایی با قابلیت برنامه‌ریزی که از ترکیب آن‌ها می‌توان تاثیر زیادی بر حفظ منابع طبیعی داشت.

مصالح ساختمانی بومی و محلی به دلیل از نقاط دوردست به محل ساخت خانه مقرون به‌صرفه‌تر خواهند بود.

خریدن مصالح ساختمانی بومی و محلی

محصولات بومی و محلی بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا هزینه‌ی حمل و نقل و مصرف انرژی در ساخت و انتقال آنان کاهش یافته و از این لحاظ از مصالح ساختمانی که از نقاط دوردست به محل ساخت خانه منتقل می‌شوند مقرون به‌صرفه‌تر خواهند بود.
اگر برای ساخت خانه‌ی خود از مصالح ساختمانی تولید شده در مناطق نزدیک محل سکونت خود استفاده کنید، مطمئنا در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده‌اید زیرا هزینه‌ی نقل و انتقال مصالح ساختمانی که مبالغ هنگفتی را در بر می‌گیرد حذف می‌شود. علاوه بر این، با این کار می‌توانید اقتصاد محلی خود را نیز تقویت کنید.
با این کار هم هزینه‌های شما را کاهش داده و هم به اقتصاد محلی کمک خواهید کرد. بنابراین بهتر است که سعی کنید در مورد مصالح ساختمانی که در محل زندگی خودتان تولید می‌شوند تحقیق کنید، خواه یک معدن سنگ محلی باشد و خواه یک کابینت ساز. اگر چنین تولید کنندگانی در محل زندگی شما وجود داشت، بهتر است که مصالح ساختمانی مورد نظر خود را از آن‌ها خریداری کنید.

استفاده از چوب در ساختن خانه

می‌توانید یک خانه‌ی سازگار با محیط زیست داشته باشید و همزمان نیز خانه شما رنگ چوبی یا قهوه‌ای دوست داشتنی داشته باشد. البته اگر از مصالح ساختمانی که از چوب‌های ضایعاتی درست شده باشند استفاده کنید. بسیاری از سازندگان کفپوش‌های چوبی از چوب‌های کهنه ساختما‌ن‌های قدیمی برای ساخت کفپوش‌های زیبای مدرن استفاده می‌کنند. با این کار هم کفپوش زیبایی در کف خانه خود خواهید داشت و هم حجم زیادی از درختان را از قطع شدن نجات داده‌اید.
مصالح ساختمانی چوبی ساخته شده از چوب‌های بامبو و پنبه دوام بسیار بالایی داشته و با محیط زیست کاملا سازگار هستند. این گیاهان رشد سریعی داشته و استفاده از آن‌ها آسیب بسیار کمی به محیط زده و می‌توان به راحتی آن‌ها را جایگزین کرد.

جهان را به جایی بهتر تبدیل کنید

ممکن است این تفکر احمقانه و بیش از حد خوشبینانه به نظر برسد، اما اقدامات خود را در این زمینه بی نتیجه ندانید. استفاده از مصالح ساختمانی سبز و تمام‌ نشدنی هم می‌تواند هزینه‌های شما را به مقدار غیرقابل باوری کاهش دهد، هم زندگی راحت‌تری را برای شما رقم بزند.
علاوه بر این می‌توانیم با این کار الگویی برای فرزندان‌مان باشیم. بدین ترتیب کودکان ما نیز نحوه‌ی استفاده از مصالح ساختمانی سبز و تمام‌ نشدنی را فرا گرفته و محیط زیست دوام بیشتری خواهد داشت و آسیب کمتری از این لحاظ به آن وارد خواهد شد.
تبدیل کردن دنیا به یک جای بهتر برای زندگی ممکن است کمی رمانتیک و غیر قابل دسترس به نظر برسد، اما این دقیقاً همان کاری است که با هر بار خرید این مصالح ساختمانی طبیعی و تمام‌ نشدنی انجام خواهید داد.

با استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی ارزش فروش خانه خود را افزایش می‌دهید.

ارزش فروش خانه خود را با این کار به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهید

 انگیزه بزرگ دیگری وجود دارد که شما را به استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی ترغیب می‌کند که سودی فراتر از صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش تولید کربن خواهد داشت. با استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی هم ارزش فروش خانه خود را افزایش داده و هم خانه شما در صورت نیاز خیلی سریع به فروش خواهد رسید زیرا مشتریان زیادی برای چنین خانه‌هایی وجود خواهد داشت.
در تحقیقاتی که اخیراً انجام شده مشخص شده است که خانه‌هایی که گواهینامه‌ی استفاده از مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی و طبیعی داشته‌اند، به طور متوسط 8 درصد گران‌تر از خانه‌های مشابهی که فاقد چنین گواهینامه‌هایی بوده‌اند به فروش رسیده‌اند.
اگر چه ممکن است صاحبخانه‌ها برای بدست آوردن گواهینامه‌های مربوط به استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی و تمام‌ نشدنی تلاش زیادی نکرده و به آن اهمیت ندهند، اما مشاورین املاک اهمیت چنین گواهینامه‌هایی را درک کرده و از آن‌ها برای نشان دادن نقاط قوت خانه در زمینه کاهش مصرف و اتلاف انرژی و کاهش هزینه‌ها برای متقاعد کردن مشتریان به منظور خریدن خانه مورد نظر به قیمتی بالاتر استفاده می‌کنند.

تنوع در ساخت و معماری

فرقی نمی‌کند سبک طراحی مورد علاقه شما مینیمالیستی مدرن یا سبک روستایی و سنتی باشد، می‌توانید یک خانه‌ی سازگار با محیط زیست داشته باشید که هم از مصالح ساختمانی طبیعی و تمام‌ نشدنی برای ساخت آن استفاده شده و هم سبک دلخواه شما در آن لحاظ شده باشد.
تیرک‌های چوبی بازیافتی را می‌توان برای داشتن یک سبک روستایی سنتی استفاده کنید. برای داشتن یک ظاهر مدرن می‌توانید از کفپوش‌های سیمانی براق که هم دوام بالایی دارند و هم با محیط زیست سازگار هستند استفاده کنید. این که شما نگران دنیای طبیعی اطراف خود باشید به این معنی نیست که باید از سبک معماری مورد علاقه‌ی خود چشم پوشی کنید.
با طراحی کردن خانه‌ی خود با استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی تمام‌ نشدنی و با سبک مورد علاقه‌ی خود، می‌توانید بهترین کار را برای دنیای خود و دنیای محیط زیست اطراف‌تان انجام دهید.
با این کارها می‌توانید به اهداف خود در ساخت خانه برسید. مصالح ساختمانی تمام‌ نشدنی هزینه‌های شما را و تاثیرات مخرب بر محیط زیست را کاهش و عمر خانه و ارزش آن را افزایش می‌دهد.
با استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی و تمام‌ نشدنی می‌توانید سطح تولید کربن را کاهش دهید. با گام‌های کوچک و ساده کار را شروع کنید. برای مثال با جایگزین کردن لامپ‌های قدیمی با لامپ‌های جدید یا استفاده از مصالح ساختمانی تولید شده در محل زندگی خود. همه این کارها به اندازه‌ی خودشان موثر خواهند بود.

منبع : Freshome