بعد از استفاده‌ی طولانی مدت معمولا قاب عینک از جای خودش خارج می‌شود، پل عینک بینی را اذیت می‌کند یا دسته‌ی آن کج و کوله می‌شود. در این مطلب به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد تا بدون این‌که نیاز به صرف هزینه و مراجعه به عینک ساز داشته باشید، بتوانید عینک خود را به راحتی تنظیم کنید.

مشکل عینک را مشخص کنید

جلوی آینه بایستید و مستقیم به آن نگاه کنید. عینک را طوری روی صورت قرار دهید که دقیقا لنز عینک در میانه‌ی چشم‌تان قرار گیرد. این بهترین حالت قرار گیری عینک است. دسته‌های عینک را بررسی کنید. اگر عینک کج و کوله به نظر می‌رسد یا به یک طرف کج شده، به احتمال زیاد علت دسته‌های نامیزان آن است. یکی از راه‌های امتحان کردن دسته‌ها قرار دادن عینک روی سطحی صاف است. دو دسته‌ی عینک باید روی سطح قرار گیرند. اگر دسته‌ها نامیزان بودند، آن‌ها را تنظیم کنید. اگر عینک روی سطح صاف میزان بود اما هنوز هنگام زدن آن به صورت کج است، احتمال دارد یکی از گوش‌های شما بزرگ‌تر باشد.

پل عینک را بررسی کنید

به ارتفاع عینک هنگامی که روی صورت است دقت کنید. اگر لنز زیاد بالا یا پایین قرار گیرد احتمالا مشکل از پل عینک است و باید آن را تنظیم کنید. شل یا سفت بودن عینک را بررسی کنید. بعضی از مواقع عینک مرتبا به سمت پایین سرازیر می‌شود یا آن‌قدر سفت است که بینی را اذیت می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید قسمت انتهایی دسته‌ی عینک را به سمت بیرون یا داخل فشار دهید تا به حالت دلخواه برسد. اگر دسته را به سمت بیرون فشار دهید باعث شل شدن و اگر هم به سمت داخل فشار دهید، عینک سفت می‌شود. میزان لغزش عینک را بررسی کنید. اگر باز هم عینک از صورت سرازیر شود با محکم کردن پیچ‌هایی که دسته را به قاب عینک وصل می‌کنند این مشکل را حل کنید.

تنظیم عینک و دسته‌ی آن بسته به جنس قاب عینک تفاوت دارد.

تنظیم کردن عینک

دسته‌های عینک را میزان کنید. دسته‌ی عینک روی گوش می‌نشیند و قاب را ثابت نگه می‌دارد. حالا باید ببینید که قاب عینک شما پلاستیکی است یا سیمی، چرا که تنظیم آن بسته به جنس قاب عینک تفاوت دارد.
  • قاب سیمی: با یک انبردست کوچک به آرامی دسته‌ها را خم کنید تا صاف شوند. سپس عینک را به صورت بزنید و از تنظیم شدن آن اطمینان حاصل کنید.
  • قاب پلاستیکی: ابتدا دسته را با وسیله‌ای مانند سشوار گرم کنید تا انعطاف پذیر شود. سپس به آرامی دسته‌ی عینک را حرکت دهید تا به‌جای اولیه‌ی خود باز گردد. هنگام گرم کردن دقت کنید که دسته ذوب نشود.
  • راه دیگر برای انعطاف پذیر کردن دسته پلاستیکی قرار دادن آن زیر آب گرم به مدت 15 تا 25 ثانیه است.

پل عینک را تنظیم کنید

میزان انحنای پل عینک را بررسی کنید. اگر عینک بینی را تحت فشار قرار می‌دهد پل را به سمت خارج خم کنید. اگر هم عینک مرتبا به سمت پایین سرازیر می‌شود پل را به سمت داخل خم کنید تا عینک سفت شود. دوباره جنس قاب عینک در نحوه تنظیم کردن آن نقش دارد.
  • قاب سیمی: تنظیم عینک می‌تواند با انبردست یا دست انجام شود. 
  • قاب پلاستیکی: ابتدا باید پلاستیک را انعطاف‌پذیر کنید. این کار می‌تواند از طریق آب گرم یا حرارت دادن صورت گیرد.

پیچ‌های هر دو طرف دسته‌ عینک را محکم کنید

 با محکم کردن پیچ‌های دو طرف عینک مشکل سرازیر شدن را رفع می‌کند. تنها ابزار لازم یک پیچ گوشتی کوچک است.
  • پیچ دسته عینک را بیش از حد سفت نکنید. این کار باعث صدمه دیدن دسته می‌شود.

اگر عینک بیش از حد بالا  قرار می‌گیرد، لازم است پدهای آن را کمی از هم فاصله دهید.

پد عینک را تنظیم کنید

اگر عینک بیش از حد بالا  قرار می‌گیرد، لازم است پدهای آن را کمی از هم فاصله دهید. اگر هم عینک پایین روی صورت قرار می‌گیرد، پدها را کمی به سمت داخل خم کنید. دقت کنید هر دو پد عینک را به یک اندازه خم کنید تا تقارن آن‌ها به هم نخورد.

از نابودی خراب شدن عینک خود جلوگیری کنید

تغییرات جزئی روی عینک انجام دهید. هیچ‌گاه به یک باره فاصله‌ی دسته و یا پل عینک را بیش از حد تغییر دهید. این مسئله بازگرداندن عینک به حالت اولیه را سخت‌تر می‌کند. تغییرات جزئی روی عینک انجام دهید تا به تدریج در حالت مناسب قرار گیرد.

مواظب شکستن دسته عینک باشید

هنگام تنظیم دسته‌ی عینک دقت کنید که نیروی کمی به آن وارد کنید. وارد کردن بیش از حد به دسته پلاستیکی باعث شکستن آن می‌شود.

هنگام استفاده از انبردست احتیاط کنید

توصیه می‌شود دهانه‌ی انبردست را با چسب بپوشانید تا از خراشیده شدن عینک هنگام تنظیم کردن جلوگیری شود.

جنس قاب عینک خود را به خوبی بشناسید

بعضی از انواع قاب عینک مانند قاب‌های تیتانیومی یا آلومینیومی غیر قابل تنظیم و خم کردن هستند.
یک فرد آگاه به خوبی می‌داند کی زمان تعویض عینک فرا رسیده است. اگر با وجود تمام تعمیرات و تنظیم عینک چندان از عملکرد آن راضی نیستید، شاید لازم باشد به فکر تعویض عینک خود باشید. هر سال برای اندازه گیری قدرت بینایی به چشم پزشک مراجعه کنید تا در صورت تغییر آن عینک مناسب برای‌تان ساخته شود.

منبع : Wikihow