یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران عینک،هماهنگ بودن‌ آن با چهره و سبک زندگی آنان است. در قرن بیست و یکم با پیشرفت علم و فن‌آوری، یک چشم پزشک قادر است گستره وسیعی از عینک‌های مناسب با چشم شما را پیشنهاد دهد. اما شاید این پیشنهادات نتواند رضایت شما را جلب کند. بهتر است قبل از انتخاب هر‌گونه عینک ابتدا به شکل، اندازه، رنگ و جنس فریم آن فکر کنید. قبل از انتخاب فریم عینک مورد نظر، به چند نکته توجه کنید.

ابتدا در نظر داشته باشید که چند ساعت از روز قرار است از عینک استفاده کنید

 یکی از جنبه‌های تاثیرگذار و مهم در انتخاب عینک مناسب، زمان استفاده از آن در طول شبانه روز است. افرادی که مدت کمتری از روز از عینک استفاده می‌کنند، می‌توانند عینک ارزان‌تر با فریمی سنگین‌تر انتخاب کنند. برعکس افرادی که زمان‌های بیشتری را با عینک سپری می‌کنند، باید عینک‌های گران‌تر با فریمی سبک را انتخاب کنند.

سبک زندگی خود را در نظر بگیرید

 سبک زندگی و فعالیت‌های روزانه‌ی شما می‌تواند فاکتوری مهم در انتخاب عینک باشد. به‌طور مثال فعالیت در جای نمناک یا در کنار آب، در کنار دستگاه‌ها و یا گرد و غبار می‌تواند گزینه‌ایی تاثیر‌گذار در تعیین شکل و جنس فریم عینک باشد. اگر شما در حین کارهای سنگین از عینک استفاده می‌کنید، عینک‌های متداول برای‌تان گزینه‌ی مناسب نخواهد بود. به همکاران خود نگاه کنید، فریم عینک آن‌ها می‌تواند ایده‌هایی به شما بد‌هد تا انتخاب سریع و راحت‌تری داشته باشید. افرادی که در تمام طول روز‌ مجبور به استفاده از عینک هستند باید از عینک‌های مقاوم در برابر شکستگی یا خمیدگی استفاده کنند. انتخاب این‌گونه عینک‌ها باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها می‌شود.

ببینید چه مدلی از فریم عینک را می‌پسندید

 برخی از افراد بیشتر به قیمت و کارایی تاکید دارند و برای آنان ظاهر و استایل عینک در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. اما برخی دیگر از افراد به جهت انجام مسائل حرفه‌ای بیشتر به خاطر ظاهر عینک،  آن‌ها را انتخاب می‌کنند. این افراد بیشتر به دنبال عینک‌هایی با فریم‌های زیبا و براق هستند. قبل از انتخاب یک عینک فکر کنید که جزء کدام دسته از این افراد هستید. اگر به کیفیت و کارایی تاکید دارید، می‌توانید با هزینه‌ی کم‌تر عینک مورد نیاز خود را تهیه کنید. اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به ظاهر و استایل عینک توجه دارند، ممکن است این انتخاب موجب ایجاد هزینه‌های بیشتری برای‌تان شود.

قالب صورت‌تان را ارزیابی کنید و با توجه به این قالب عینک مناسب خود را انتخاب کنید.

به قالب چهره خود توجه کنید

 انتخاب یک فریم مناسب برای چهره‌ی شما به شکل ظاهری صورت‌تان که به آن قالب صورت می‌گویند بستگی دارد. برای درک این موضوع می‌توانید روبه روی یک آینه ایستاده و با نگاه به چهره خود، قالب صورت‌تان را ارزیابی کنید و با توجه به این قالب عینک مناسب خود را انتخاب کنید.
  • اگر قالب چهره‌ی شما دایره‌ای بود، بهتر است از عینک‌هایی با فریم مستطیل استفاده کنید. این عینک‌ها چهره‌ی شما را دراز‌تر و لاغر‌تر نشان می‌دهند. به طور جدی از انتخاب عینک‌هایی با فریم دایره‌ای، بیضی یا عینک‌های بدون فریم پرهیز کنید.
  • اگر قالب صورت شما بیضی یا تخم‌مرغی شکل بود، بهتر است از عینک‌هایی که پل‌هایی ضخیم دارند استفاده کنید. در صورت داشتن صورتی بیضی شکل انتخاب یک عینک با فریم بزرگ می‌تواند صورت شما را کوچک‌تر نشان دهد.
  • در صورت برخورداری از قالب صورت لوزی و عدم تمایل به نشان دادن پیشانی باریک بهتر است از عینک‌هایی با فریم‌های عریض خودداری کنید. فریم‌های دایره‌ای کوچک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی با قالب چهره‌ی لوزی باشد.
  • افرادی که دارای قالب صورت قلبی شکل‌اند دارای چانه کوچک و پیشانی بزرگ می‌باشند. این افراد بهتر است مقداری عینک خود را پایین‌تر آورده تا مرکز صورت‌شان کمی پایین‌تر و متعادل‌تر به نظر برسد.

از نداشتن حساسیت پوستی به جنس عینک مورد نظر اطمینان حاصل کنید

 قبل از انتخاب جنس از فریم عینک بهتر است در خصوص احتمال داشتن حساسیت پوستی به جنس آن فریم کمی تحقیق کنید. برای این کار بهتر است به متخصص آلرژی روجوع کرده تا با انجام آزمایش‌هایی به نوع آلرژی احتمالی خود پی ببرید. به هر حال مواد تشکیل دهنده فریم عینک‌ها می‌توانند موجب صدمات پوستی شوند که در خرید آن‌ها باید به این موضوع توجه شود.
  • فریم‌های پلاستیکی و یا ترکیب پلاستیک که در گستره قیمت‌های گوناگون وجود دارد به‌طور عمده ضد آلرژی هستند.
  • فریم‌های فلزی با توجه به تعداد و تنوع آن‌ها متفاوت هستند. برخی از آن‌ها ضد حساسیت بوده ولی برخی دیگر مانند آلومینیوم، برلیوم و تیتانیوم می‌توانند باعث ایجاد حساسیت پوستی شوند.
  • فریم‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند چوب و استخوان معمولا  سبب ایجاد حساسیت نمی‌شوند.

رنگ چهره گرم یا سرد‌ در فرم و رنگ فریم عینک موثر است.

رنگ چهره شما گرم است یا سرد‌

‌اکثر انسان‌ها از لحاظ رنگ چهره به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند. برای درک این‌که جز کدام‌ یک از این دسته‌ها هستید، رو به‌ روی یک آینه ایستاده و یک برگ کاغذ سفید را در کنار صورت خود بگیرید. اگر چهره‌ی شما کمی متمایل به زرد، قهوه‌ای یا بر‌نزی شود شما از چهره‌ای گرم برخوردار هستید اما اگر چهره شما به آبی و یا صورتی متمایل گشت، شما صاحب چهره‌ای سرد خواهید بود. برای پوست‌های گرم فریم‌های عینک  با رنگ سبز پر رنگ و قهوه‌ای بهتر از رنگ‌های سفید و روشن هستند و برای پوست‌های سردتر، رنگ‌های سفید یا رنگ‌های تیره‌ای مانند سیاه مناسب‌تر می‌باشند.

رنگ موها

 همانند پوست صورت، رنگ موها نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شود. برخی از این رنگ ها مانند بلوند، قرمز، آبی، مشکی و سفید رنگ‌های سرد هستند و برخی دیگر مانند سیاه مایل به قهوه‌ای، بلوند طلایی و جو‌گندمی رنگ‌های گرم محسوب می‌شوند. انتخاب عینک با فریم مناسب با رنگ موها هم از قانون رنگ پوست چهره تبعیت می‌کنند.
 علاوه بر این، نکات و مواردی نیز وجود دارند که در خرید یک فریم عینک باید به آن‌ها توجه داشت. 
  • ابتدا پس از تعیین نمره‌ی چشم و انتخاب شیشه‌ی عینک مناسب، ممکن است چشم پزشک در مطب خود عینک‌هایی داشته باشد که برای چشم شما مناسب باشد. به‌طور معمول این عینک‌ها قیمت‌های مقطوعی دارند.
  • چنان‌چه در انتخاب عینک‌های ارائه شده توسط چشم پزشک مردد بودید، به یک عینک فروشی مراجعه کرده و قیمت‌های آن را با قیمت‌های ارائه شده در مطب چشم پزشک مقایسه کنید و شکل فریمها را نیز با سلیقه خود تطبیق دهید. پس از قیمت و شکل، به خدمات پس از فروش از جمله ضمانت این عینک‌ها نیز توجه کنید. اما اگر قرار نیست از این عینک‌ها برای مدت زیادی در طول روز استفاده کنید، مسئله‌ی گارانتی و کیفیت زیاد مهم نظر نمی‌رسند. 
  • خود را به یک یا دو فروشگاه محدود نکنید. برای خرید یک عینک مناسب بهتر است به فروشگاه‌های عینک زیادی سر زده و عینک‌هایی با فریمهای مختلف را امتحان کنید. حتی این امکان وجود دارد که در این جستجو‌ها عینکی با کیفیت‌تر از آن‌چه در مطب چشم پزشک به شما معرفی شد، با قیمتی پایین‌تر برای خود پیدا کنید.

برای خرید عینک باید به اطلاعاتی مانند اندازه‌ی دسته و وزن عینک دقت کنید.

 مواردی که در سفارش اینترنتی خرید عینک باید آن‌ها توجه داشت

بهتر است به عینکی که می‌خواهید خریداری کنید فکر کرده و اطلاعات مربوط به آن را به دست آورید. اطلاعاتی در مورد شکل، اندازه، وزن و جنس برای سفارش ضروری هستند. بخشی از این اطلاعات مانند جنس، طرح و اندازه را می‌توان به سادگی و بر حسب سلیقه یا اطلاعات کلی به‌دست آورد. ولی برخی دیگر از اطلاعات مانند اندازه‌ی دسته و وزن را باید از عینک قبلی‌تان  و یا عینک‌های افراد دیگر به دست بیاورید. سپس با توجه به این مشخصه‌ها می‌توانید عینک مخصوص و مناسب خود را سفارش بدهید.

یکی از مهم‌ترین مسائل در سفارش اینترنتی عینک، وارد کردن اطلاعات صحیح اندازه است. برخی از اندازه‌ها برای فیت شدن عینک روی صورت شما بسیار مهم است. این اندازه‌ها شامل پهنای هر یک از شیشه‌های عینک، پل بین این شیشه‌ها، دسته، انتهای قسمت گوشی و ارتفاع شیشه‌‌های عینک است.

سومین موردی که باید در سفارش‌های اینترنتی اندازه‌گیری و در آن وارد کنید، فاصله بین دو مردمک چشم است. برای این اندازه‌گیری می‌توانید به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید. اما با اندازه‌گیری فاصله بین دو مردمک در منزل هم می‌توانید در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید. برای اندازه‌گیری این فاصله می‌توانید در جلوی یک آینه ایستاده و خط‌کشی را جلوی چشمان خود بگذارید و فاصله بین مردمک‌های‌تان را اندازه‌گیری کنید.

در هنگام سفارش‌های اینترنتی به خط‌مشی و قواعد سایت مورد نظر توجه و تحقیق کنید آیا امکان بازپس فرستادن و تعویض عینک به صورت رایگان وجود دارد؟ یا این‌که هزینه ‌ی خرید و پست عینک چه مقدار است. بهتر است به دنبال فروشندگانی بگردید که خدماتی نظیر بیمه و گارانتی را نیز ارائه می‌دهند.

از مهم‌ترین قسمت‌های خرید اینترنتی امتحان کردن و در صورت نیاز بازپس فرستادن عینک است. همیشه احتمال متفاوت بودن عینک فرستاده شده برای شما با آن‌‌چه مد‌ نظر شما بوده وجود دارد، بنابراین پس از دریافت عینک یک روز از آن استفاده و از هر لحاظ آن را چک کنید و در صورت نیاز آن را پس فرستاده و عینک مناسب‌تری دریافت کنید.

منبع : Wikihow