بسیاری از کودکان از موسیقی لذت می‌برند و با شنیدن آن ناخواسته به جنب و جوش در می‌آیند. آموزش موسیقی و رقص به کودکان به آن‌ها مهارت‌های جدید خواهد آموخت و هم‌چنین باعث می‌شود که برای هنر ارزش قائل شوند. شادی و یادگیری با ترانه و موسیقی و در کل درگیر شدن با موسیقی باعث می‌شود کودکان کمی از روش‌های یادگیری سنتی فاصله بگیرند و هم‌چنین به تفکر و یادگیری روش‌های نوین و متفاوت تشویق شوند. بازی و انجام فعالیت‌های متنوع همراه با موسیقی به کودکان کمک می‌کند مفاهیم را در طیآموزش موسیقی یاد بگیرند و همزمان هم تمرینی در این زمینه انجام دهند. 

گام نخست

موسیقی پخش کنید و کودکان را تشویق کنید آزادانه برقصند. سعی کنید موسیقی متنوعی انتخاب کنید و به آن‌ها حرکت‌های متفاوت برای رقصیدن با موسیقی را یاد دهید. مثلا با آهنگ‌های ملایم حرکات باله را برای‌شان اجرا  کنید و با آهنگ‌های تند رقص سریع برای‌شان اجرا کنید.

گام دوم

در راستای آموزش موسیقی باید ساز در اختیار کودکان قرار دهید و نحوه‌ی نواختن آن‌ها را به نیز به کودکان آموزش دهید. به آن‌ها بیاموزید که در حین نواختن در فضای اتاق یا سالن رژه بروند و طرز راه رفتن و رژه رفتن با آهنگ را برای‌شان اجرا کنید.

کارشناسان آموزش موسیقی به کودکان معتقدند که کودکان با تحرک به عمق ترانه می‌روند.

گام سوم

ترانه‌ها را همراه با نمایش برای کودکان شرح دهید. کارشناسان آموزش موسیقی به کودکان معتقدند که کودکان با تحرک به عمق ترانه می‌روند و این امر به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در سرودن ترانه‌ها فعالانه شرکت کنند. از این رو با ترانه‌های محبوب کودکان حرکات نمایشی بسازید و از کودکان دعوت کنید که آن‌ها نیز حرکات نمایشی خاص خود را بسازند. 

گام چهارم

طی آموزش موسیقی به کودکان یاد دهید چگونه ترانه بخوانند و با این روش ریتم موسیقی را به آن‌ها بیاموزید. ترانه‌هایی بسازید و از آن‌ها بخواهید هماهنگ با آهنگ ترانه دست بزنند. پس از یاد گرفتن ریتم با دست زدن، از آن‌ها بخواهید پاهای‌شان را به زمین بکوبند، تاب بخورند، دست‌های‌شان را تکان دهند و یا رژه بروند.

گام پنجم

برای آموزش موسیقی بازی‌های همراه با موسیقی اجرا کنید که همراه با حرکت نیز باشند. می‌توانی بازی را امتحان کنید که در آن کودکان باید در لحظه متوقف کردن موسیقی، به همان حالتی که بودند بایستند. وسایل متنوعی جمع آوری کنید و از هر کودک بخواهید صدای حیوان خاصی را تقلید کند و از کودک دیگر درخواست کنید حدس بزند که صدای مذکور صدای چه حیوانی است. 

منبع : Livestrong