رونق در خرید و فروش خودرو برای همه خبر خوبی است. اما رشد سریع صنعت خودروسازی، فشار‌های جدیدی بر بازیگران چیره‌دست پشت صحنه، یعنی: سازندگان قطعات و لوازم یدکی وارد می‌کند. در سال 2014، تعداد 17 میلیون خودرو فقط در آمریکا به‌فروش رسید، نرخی که شبیه به دوران پیش از رکود است. این رونق دوباره بازار خودرو بسیار مورد استقبال قرار گرفت و کارخانه‌های خودروسازی دیتروید با تمامی ظرفیت شروع به کار کرده و حتی ماه گذشته در دولت اوباما نیز به این موضوع اشاره شد.
لازم به‌ذکر است که تنها پنج سال پیش، صنعت خودروسازی دچار ورشکستگی شده بود و شرکت جنرال موتورز و کرایسلر شرایط بسیار بدی داشتند.
اما آن‌چه که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چالشی است که این رشد چشم‌گیر در حجم تولید و فشار و تاکید صنایع بر امنیت و تکنولوژی، برای بسیاری از تامین‌کنندگان خودرو به‌وجود آورده و آن‌ها را مجبور به فعالیت در شرایط کاری بسیار مشکل کرده است.
شرکت‌هایی که در زمینه تامین‌ لوازم یدکی خودرو فعالیت دارند، شامل بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ جهانی و شرکت‌های کوچک محلی می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از شرکت آلمانی ZF Friedrichshafen، شرکت کانادایی بین‌الملی magna ، شرکت مهندسی انگلیسی GKN  و شرکت دیترویدی BorgWarner .
درحالی‌که صنعت خودروسازی برای سازندگانی مانند فورد و تویوتا درحال رشد است، بسیاری از شعبه‌های اسمبلی آن‌ها با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند. ارتقا خودرو، چه در زمینه پیشرفت قطعات و چه در زمینه اسمبلی خودرو، کاری پرمخاطره و مشکل است زیرا این پیشرفت‌ها و ارتقای سیستم‌ها هم‌زمان با تولید با ظرفیت بالا صورت می‌گیرد. لوازم یدکی مدل مورد نظر باید دقیقا در زمان خاصی در محل حاضر بوده و اسمبلی خودرو آغاز شود، زیرا هر تاخیری می‌تواند ضربه‌ی بسیار بزرگی به شرکت وارد کرده و هزینه‌ی زیادی را به آن تحمیل کند.
این فشار در زمان‌بندی و سرعت انجام کار، آن‌جا نمود بیشتری پیدا می‌کند که سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو با تعداد بی‌سابقه‌ای از موارد و مشکلات کیفیتی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کنند. برطبق گزارش اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌ها، در سال 2014 بیش از 60 میلیون خودرو به‌علت وجود ایراد به شرکت‌های خودروسازی بازگشت داده شد. این رقم بیشتر شامل مشکل در ایربگ‌ها و مشکل در سوییچ استارت خودرو بود که هر دو این مشکلات باعث چندین مورد مرگ‌ و میر شد. این آمار تقریبا دو برابر آمار ارائه شده در سال 2004 بود که در آن 31 میلیون خودرو تولید شده بود. درحالی‌که تامین‌کنندگان قطعات در تلاشند تا پاسخگوی تقاضاهای شرکت‌های خودروسازی را برای تولید حجم بیشتر و مدل‌های جدیدتر باشند، با بررسی‌های بیشتری در خصوص امنیت سرنشینان خودرو رو به‌رو هستند.

سازندگان خودرو برای سفارشی‌سازی به سازندگان قطعات و لوازم یدکی تکیه می‌کنند.

علاوه‌ بر افزایش تعداد خودروهای تولیدشده و به‌فروش رفته، تامین‌کنندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو هستند که در عملکرد آن‌ها ایجاد مشکل می‌کند. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:
  • تغییر مواد اولیه به‌منظور کاهش وزن: تغییر مواد اولیه و استفاده از آلومینیوم سبک‌تر و فیبرهای کربنی، نیازمند خلاقیت و ابداع هم در زمینه‌ی علوم مواد و هم در زمینه‌ی مهندسی است. امروزه استیل تقریبا دو سوم وزن یک خودرو را تشکیل می‌دهد و تا سال 2030 این میزان به نصف وزن خودرو خواهد رسید. برای مثال اخیرا کمپانی فورد کارخانه‌ی «دیربون میچ» خود را چندین هفته متوقف کرد تا خط اسمبلی (مونتاژ) را مجهز به ابزار جدید کند که قادر به تولید بدنه‌ی تمام آلومینیومی برای کامیون‌های جدید و پرفروش مدل  F-150  باشد.
  • مدل‌های بیشتر ، معماری کمتر: سازندگان خودرو فرآیند تولید را تنها با استفاده از چند اصل معماری خودرو استاندارد می‌کنند، اما برای سفارشی‌سازی مورد نیاز برای تولید مدل‌های بیشتر با تنوع زیاد، به سازندگان قطعات و لوازم یدکی تکیه می‌کنند و کار را بر عهده‌ی آن‌ها می‌گذارند. 
  • راندمان مصرف سوخت: حتی باوجود کاهش قیمت سوخت، تاکید بر ساخت خودروهایی که در هر مایل سوخت کمتری مصرف کنند، در برنامه‌ریزی‌های سازندگان خودرو ازبین نرفته است. کمپانی‌های ساخت خودرو طبق قانون 2025 EPA، موظف به تولید خودروهایی هستند که میانگین راندمان مصرف سوخت آن‌ها  4.5 لیتر در 100 کیلومتر باشد. البته انتظار می‌رود که این مقدار در سال 2017 ، 2018 تغییر چندانی نداشته باشد.
  • پیشرفت‌های تکنولوژیکی: میکروپروسورها، سنسورها، دوربین‌ها، رادارها و دیگر تکنولوژی‌ها هر روزه به خودروها افزوده می‌شوند. هنوز خودروهای خود-ران و بدون نیاز به راننده تولید نشده‌اند اما اغلب این تکنولوژی‌ها موجود هستند و کاربرد دارند.
  • افراد ماهر و باتجربه: مهارت و استعداد مهندسی در صنعت خودروسازی حرف اول را می‌زند. هرچند که با پیشرفت تکنولوژی در پروسه‌های تولیدی، متخصصان ماهر ابزار، برق‌کارها و کارگران خط نیز کمتر پیدا می‌شوند. برای این‌که یک صنعت بتواند به حیات و رشد خود ادامه دهد، یافتن افراد با استعداد و آموزش آن‌ها بسیار اهمیت دارد.
  • تامین‌کنندگان قطعات خودرو و لوازم یدکی نشان داده‌اند که در مدیریت چندین بخش بسیار با استعداد و ماهر هستند. با ادامه رشد صنعت خودروسازی و تکامل آن، تامین‌کنندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو باید مهندسان ماهر و زبده‌ای باشند که خطوط مونتاژ خودرو را به فعالیت واداشته و باعث شوند که تقاضای مشتریان بیشتر شود.

منبع : Marketwatch