در مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه‌ی عمومی سلامت غذایی به چاپ رسیده است، به بررسی ارتباط بین مصرف فست‌ فود و ابتلا به افسردگی پرداخته شده. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که با مصرف بیشتر فست‌ فود خطر ابتلا به افسردگی افزایش خواهد یافت.
در این مطالعه که توسط برخی از اساتید و دانشمندان دانشگاه لاس‌پالماس انجام شد و در نشریه سلامت غذایی عمومی به چاپ رسید، تعدادی از داوطلبین مصرف کننده‌ی فست‌ فود با افرادی که از فست‌ فود بسیار کمی در برنامه‌ی غذایی خود بهره گرفته و یا این‌که به هیچ عنوان فست‌ فود مصرف نمی‌کردند مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این مقایسه نشان داد که احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که میزان مصرف فست‌ فود بالاتری داشتند 51 درصد بیشتر از دیگران بود. بنابراین می‌توان ادعا کرد، با افزایش مصرف فست‌ فود خطر ابتلا به افسردگی افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از مسائل قابل توجه در این مطالعه این است که افراد مصرف کننده‌ی فست‌ فود و یا غذاهای فرآوری و پخته شده صنعتی به‌طور عمده مجرد، دارای اضافه وزن، کم تحرک و دارای عادات غذایی ناهنجار بودند. عادات غذایی ناهنجار این افراد شامل کم یا عدم استعمال خشکبار، میوه‌ی تازه، سبزیجات و روغن زیتون بود. از دیگر مشخصه‌های این افراد ورزش نکردن آن‌ها حداقل به اندازه 45 دقیقه در هفته و یا استعمال دخانیات بوده است.
 

تحقیقات بلند مدت

با توجه به داده‌های این تحقیق که پروژه‌ی خورشید(SUN) نام‌گذاری شد، حتی مصرف مقادیر کم فست‌ فود و یا غذاهای فرآوری شده صنعتی به میزان قابل توجهی به پیشرفت افسردگی کمک می‌کند. در پروژه تحقیقات خورشید از 8964 نفر که هرگز به افسردگی مبتلا نبودند استفاده شد. در مدت 6 ماه تحقیقات بر روی این افراد 493 نفر از این داوطلبین دچار افسردگی شده و یا اقدام به مصرف داروهای ضد افسردگی کردند. نتایج به‌‌دست آمده در این تحقیق با تحقیقی که در همین راستا در سال 2011 در دانشگاه ناوارا انجام پذیرفت و در نشریه  Plosone   به چاپ رسید، هم‌خوانی داشت. در این تحقیقات از 12059 نفر داوطلب286  افسردگی مبتلا شده و یک افزایش 42 درصدی از خطر ابتلا به افسردگی در نتیجه افزایش استفاده از فست‌ فود گزارش شد.
 
هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که بتوان گفت رژیم غذایی بر سلامت روان انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.

تاثیرات رژیم غذایی بر سلامت روان

امروزه بیش از 121 میلیون نفر در سرتاسر دنیا دچار افسردگی هستند. این ناهنجاری یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌تحرکی و بی‌کاری در دنیا به خصوص در کشورهایی با درآمد سرانه پایین و متوسط است. علی‌رغم این‌که هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که بتوان گفت رژیم غذایی بر سلامت روان انسان‌ها تأثیر می‌گذارد، نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مصرف برخی از غذاها نقش پیش‌گیرانه‌ای در پیشرفت افسردگی خواهد داشت. این دسته از غذاها شامل غذاهایی هستند که حاوی ویتامین‌های گروه B، امگا3 و روغن بادام باشند. از نتایج مهم به دست آمده در این تحقیق این است که استفاده از غذاهایی که در منطقه مدیترانه مورد استعمال قرار می‌گیرد علاوه بر نقشه پیش‌گیرانه در پیشرفت افسردگی، تاثیر معنادار و قابل توجهی‌ در کاهش خطر ابتلا به افسردگی خواهد داشت و مصرف این نوع غذاها می‌تواند از احتمال بروز افسردگی تا حد زیادی بکاهد.

منبع : Sciencedaily