همان‌طور که می‌دانید بهره‌وری تأثیر بسیار زیادی روی سودآوری یک مجموعه دارد. بهره‌وری بالاتر موجب عمل‌کرد بالا‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر می‌توان گفت مجموعه‌ای که عمل‌کرد بالاتری را دارد، می‌تواند فعالیت‌های بیشتری را نسبت به مجموعه‌ای با بهره‌وری پایین‌تر انجام دهد. بهره‌وری یک مجموعه را می‌توان با ارزیابی آن، انگیزش نیروی کار، سازماندهی فرآیندها و ساماندهی محل کار بالا برد. با اجرای این اصلاحات و افزایش بهره‌وری می‌توان تولیدات و فروش بیشتری داشت بنابراین می‌توان به سودهای بالاتری دست یافت. تعمیرگاه خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در تعمیرگاه می‌توان با بالاتر بردن بازدهی و بهره‌وری افراد و مکانیک‌ها به موفقیت بیشتر  و‌ سود بالاتری دست یافت. برای بالاتر بردن بهره‌وری نیروهای کار در تعمیرگاه نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد و آن‌ها را به اجرا درآورد.

ابتدا یک تخمین صحیح داشته باشید‌

 از آن‌جایی‌که بهره‌وری مقدار زمان واقعی برای انجام کاری در مقابل زمان تخمین زده شده برای اجرای همان کار است، بنابراین برای یک ارزیابی صحیح از بهره‌وری در یک تعمیرگاه، ابتدا باید یک تخمین صحیح از زمان انجام یک کار در اختیار باشد.

گزارش زمان کار واقعی

همان‌طور که گفته شد، برای اندازه‌گیری بهره‌وری نیاز است تا زمان واقعی انجام یک فعالیت خاص را با زمان تخمین زده شده برای انجام این کار مقایسه نمود. بنابراین پس از  یک تخمین مناسب، لازم است زمان واقعی انجام یک فعالیت به‌نحو درستی اندازه‌گیری و گزارش شود.

محاسبه زمان واقعی در مقابل زمان تخمین زده شده برای انجام یک کار در تعمیرگاه در کار مکانیک موثر است.

محاسبه زمان واقعی در مقابل زمان تخمین زده شده برای انجام یک کار

اگر شما کاری را در یک تعمیرگاه در زمان یک ساعت و نیم انجام می‌دهید در حالی که زمان تخمین زده شده برای انجام این کار یک ساعت است، بهره‌وری شما 75 درصد است و یا اگر زمان تخمین زده شده برای انجام کاری 75 دقیقه و زمان اجرای آن کار توسط شما تنها 45 دقیقه بود بنابراین بهره‌وری شما یک و نیم یا 150 درصد است.

یک میزان بهره‌وری را به‌عنوان هدفی برای دستیابی انتخاب کنید

برای آن‌که به بهره‌وری خود بیافزایید، باید یک میزان از بهره‌وری را به‌عنوان هدف خود برای دستیابی به آن انتخاب کنید. البته بدیهی است که این هدف باید واقع‌گرایانه و منطقی باشد.

در نظر گرفتن پاداش افزایش بهره‌وری و عدم کاهش کیفیت

دستیابی به یک بازده بالاتر در بهره‌وری می‌تواند، کاهش کیفیت را در پی داشته باشد. چرا که برای بالاتر رفتن بهره‌وری مکانیک‌ها تلاش می‌کنند که سریع‌تر کار کنند. این موضوع می‌تواند کیفیت فعالیت‌های یک تعمیرگاه را به خطر بیاندازد. بنابر‌این باید همواره کارکنان مورد تشویق قرار گیرند که علیرغم سریع‌تر کار کردن آن‌ها، کیفیت کارشان پایین نیاید.

مکانیک‌های تعمیرگاه ممکن است بر اساس تعمیراتی که انجام می‌دهند حقوق دریافت کنند.

پاداش پرسنل برای دستیابی به هدف تعیین شده

مکانیک‌های تعمیرگاه ممکن است بر اساس تعمیراتی که انجام می‌دهند حقوق دریافت کنند. بهتر است برای این افراد مقداری پاداش در نظر گرفته شود تا در صورت دستیابی به هدفی که برای آن‌ها تعیین شود، به آنها اهدا شود. برای افرادی که به صورت ماهانه حقوق می‌گیرند نیز می‌توان به روش‌هایی مشابه پاداش تعیین کرد.

ساماندهی محیط تعمیرگاه

یکی از موارد مهمی که روی سرعت کار در تعمیرگاه تأثیر منفی می‌گذارد ریخت و پاش و شلوغی فضای تعمیرگاه است. با مرتب کردن و ساماندهی مناسب آن و هم‌چنین مرتب کردن ابزار و آچار‌ها به کار خود سرعت بخشیده و به بهره‌وری تعمیرگاه خود بیافزایید. 

سازماندهی فعالیت‌های کاری در تعمیرگاه

در صورتی‌که یک برنامه‌ی مدون برای تعمیرات در تعمیرگاه وجود نداشته باشد، احتمال هدر رفتن زمان بالا می‌رود. با ایجاد یک برنامه‌ی مدون تعمیرات در تعمیرگاه خود، از اتلاف زمان در تعمیر ماشین‌ها جلوگیری کنید.

برگزاری جلساتی برای ارتقاء بهره‌وری

اگر کارکنان تعمیرگاه نیز قادر باشند موانع موجود در رسیدن به اهداف‌ خود و افزایش بهره‌وری تعمیرگاه را بیشتر بشناسند، می‌توانند در افزایش بهره‌وری و بازده کاری خود و تعمیرگاه موفق‌تر باشند. بنابراین برنامه‌ریزی و اجرای جلساتی برای توجیح و آموزش آن‌ها می‌تواند به مقدار بسیار زیادی به کارکنان تعمیرگاه‌ها در رسیدگی به اهداف‌شان کمک کند.

منبع : Fasttrakauto