دور نگاه داشتن حیوانات خانگی از لباس‌ها، لوازم خانگی و فرش مشکلی تمام نشدنی برای صاحبان آن‌ها است. در این مطلب، نکاتی آورده شده‌اند که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید با حیوانات خانگی پرمو کنار بیایید. 

در تمیز کردن حیوانات خانگی خود سهل‌انگاری نکنید

این کار را با جدیت انجام دهید. با برس کشیدن روزانه موهای حیوانات خانگی در جایی بیرون از منزل، در وقت شما صرفه‌جویی شده و مجبور نخواهید بود هر هفته انرژی زیادی را صرف گردگیری و جارو زدن نمایید. با برس کشیدن موهای سگ یا گربه و جدا شدن موهای سست آن‌ها، شاهد موهای کمتری از حیوانات خانگی در محیط خانه‌تان خواهید بود. 
نکته: یکی از خوبی‌های گربه آن است گلوله موهای زیادی را از دهان خود دفع نکرده و برجای نمی‌گذارد.

برای محافظت از مبلمان از روکش‌های قابل شستشو استفاده نمایید

هیچ‌کس حاضر نیست روی مبلی بنشیند که موی حیوانات خانگی روی آن ریخته است. تعدادی روکش برای مبلمان منزل خود تهیه کنید. بهتر است از روکش‌هایی استفاده نمایید که برای محافظت از موی حیوانات خانگی ساخته شده‌اند. هم‌چنین می‌توانید لوازم خانگی و مبلمان خود را با تعدادی ملافه قدیمی بپوشانید. در مواقع لزوم، روکش‌ها را در لباسشویی بیاندازید یا به خشکشویی تحویل دهید و به جای آن‌ها، از روکش‌های تازه استفاده کنید. هنگامی که یکی از اقوام‌تان برای مهمانی به منزل شما می‌آید، می‌توانید این روکش‌ها را بردارید و به این ترتیب آن‌ها شاهد مبلمان و لوازم خانگی تمیز و عاری از موی حیوانات خانگی خواهند بود. 

برای تمیز ماندن کف اتاق و فرش‌ها از پادری استفاده کنید

پادری‌ها اگر در جاهای مناسبی از منزل قرار داده شوند، میزان زیادی از موهای حیوانات خانگی را به‌خود جذب کرده و مانع از پخش شدن آن‌ها در محیط خانه می‌شوند. به‌علاوه، جلوی هر درب خروجی از منزل یک پادری قرار دهید تا گردوخاک و آلودگی که حیوانات خانگی با پاها و موهای خود به داخل خانه می‌آورد جذب آن شود. از پادری‌های قابل شستشو با ماشین‌ لباسشویی استفاده کنید که روی زمین لیز نخورند. تعویض این پادری‌ها در صورت آلوده یا کهنه شدن، آسان و کم‌هزینه است. 

بعد از برگشتن حیوانات خانگی به خانه، پنجه‌های آن‌ها را با دستمال‌های میکروفایبر تمیز نمایید.

پنجه‌های حیوانات خانگی را تمیز نگاه دارید

بعد از برگشتن حیوانات خانگی به خانه، پنجه‌های آن‌ها را با دستمال‌های میکروفایبر تمیز نمایید. با انجام این کار، هرچند دستمال‌ها به سرعت کثیف می‌شوند اما بقیه منزل‌تان تمیز باقی می‌ماند.  

شاید غیر قابل باور باشد اما لباس پوشاندن به حیوانات خانگی‌ به تمیز ماندن خانه کمک می‌کند

بعد از حمام یا برس زدن موهای حیوانات خانگی، لباس مخصوصی را که از فروشگاه لوازم حیوانات خانگی تهیه نموده‌اید به آن‌ها بپوشانید. اگر بین دفعات نظافت به حیوانات خانگی لباس بپوشانید، موهای ریخته شده جذب لباس می‌شوند و لوازم خانگی تمیز باقی می‌مانند. 

لوازم نظافت حیوانات خانگی

لوازم زیادی برای برداشتن موهای حیوانات خانگی وجود دارد. برای تمیز کردن منزل از موهای حیوانات خانگی خود، می‌توانید از دستمال‌های پارچه‌ای الکترواستاتیک که مو را از سطح چوب سخت بر می‌دارند استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های پرزگیر با کیفیت، سطح لباس‌ها و پارچه‌ها را از موهای حیوانات خانگی بزدایید. جاروبرقی‌های مخصوص متنوعی که برای زدودن موهای حیوانات خانگی طراحی شده‌اند را هم مد نظر قرار دهید. 
بعضی از جاروبرقی‌ها دارای ابزار اضافی مخصوصی هستند که می‌توانید آن‌ها را روی حیوانات خانگی استفاده نمایید. بعضی از حیوانات خانگی، از این‌که روی آن‌ها جارو بکشید خوش‌شان می‌آید. اما باید قبل از جارو کشیدن، آن‌ها را به آرامی و با دقت با این کار آشنا کنید و آموزش دهید. در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب یا جراحت شوید. 
بعضی از وسایل نظافت مانند چنگک‌های موزنی، موی حیوانات خانگی  را به مقدار زیادی کاهش می‌دهند. هنگام استفاده از این وسایل، دقت کنید تا بیش از حد لازم موهای حیوانات خانگی را برندارید تا کم‌مو و زشت به نظر نیاید. 
در نهایت، هنوز هیچ راه حل جادویی برای کنترل موهای حیوانات خانگی وجود ندارد. اما تمیز نگاه داشتن منزل و نظافت منظم حیوانات خانگی، شما را از گزند موهای آن در امان نگاه داشته و پراکنده شدن پرز و کرک آن در محیط خانه را به حداقل می‌رساند.

منبع : Vetstreet