هیچ چیز بدتر از این نیست که عینک خود را به چشم بزنید و متوجه شوید که به خاطر خراش‌های روی عدسی‌های آن نمی‌توانید به خوبی ببینید. اگر عدسی‌های عینک شما پلاستیکی است، می‌توانید خراش‌‌هاس سطحی آن‌ها را با استفاده از موادی که در هر خانه‌‌ای پیدا می‌شود تمیز کنید. با استفاده از یکی از روش‌های زیر می‌توانید خراش‌های روی عدسی‌های عینک خود را بر طرف کنید و بهتر ببینید.


بر طرف کردن خراش‌های سطحی از روی عدسی‌های عینک

  • عدسی‌های عینک را تمیز کنید تا مشخص شود خراش‌ها در کجای آن‌ها قرار دارند. حتما از تمیز کننده‌های مخصوص عینک و دستمال میکرو فایبر تمیز استفاده کنید. این وسایل را می‌توانید در عینک فروشی‌ها پیدا کنید. در واقع، اگر عینک را هم از همان جا بخرید دستمال میکرو فایبر و محلول پاک کننده را مجانی به شما می‌دهند.
  • ماده‌ی خش گیر را به عدسی‌های عینک بزنید. مواد زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان خش‌گیر استفاده کنید. کار را با مالیدن یک خیمر دندان غیر ساینده به عدسی‌های عینک شروع کنید. خمیر دندان را با یک تکه پنبه با حرکت دایره‌ای به جایی که خش دارد بمالید و سپس با آب سرد بشویید. اگر خراش عمیق باشد ممکن است نیاز باشد این کار را چند بار تکرار کنید. اگر خمیر دندان مناسب دندان‌های حساس ندارید، می‌توانید جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را به عدسی‌های عینک بمالید. جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و و با مقدار کمی آب ترکیب کنید تا یک خمیر غلیظ به دست بیاید. خمیر به دست آمده را مانند خمیر دندان به عدسی های عینک بمالید و وقتی خراش بر طرف شد آن را با آب بشویید.
  • باقیمانده‌ی ماده‌ی خش گیر را پاک کنید. اگر نمی‌توانید آن را با یک پارچه‌ یا یک تکه پنبه تمیز کنید عدسی‌های عینک را زیر آب سرد بگیرید و با یک دستمال نرم پا کنید.
  • اگر خمیر دندان یا جوش شیرین موثر نبود از یک پاک کننده‌ی دیگر استفاده کنید. با پولیش برنج یا نقره و یک دستمال نرم آن را پرداخت کنید. پولیش را به عدسی‌های عینک بمالید و اضافات آن را با یک پارچه‌ی نرم پاک کنید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا خش‌ها بر طرف شود. وقتی از پاک کننده‌هایی که مخصوص عینک نیستند استفاده می‌کنید مراقب فریم عینک باشید. سعی کنید اجازه ندهید ماده‌ی پاک کننده روی فریم‌ مالیده شود چون ممکن است آن‌ را خراب کند.
  • اگر باز هم خراش‌هایی بر روی شیشه‌های پلاستیکی عینک باقی ماند، از ماده‌ی پر کننده خراش استفاده کنید و خراش‌ها به طور موقت با موم پر کنید. ماده‌ی پرکننده را با استفاده از یک دستمال میکروفایبر روی عدسی‌ها بمالید و آن را با حرکت دایره‌ای روی آن‌ها بکشید و سپس با قسمت تمیز پارچه پاک کنید. با این کار می‌توانید به خوبی با عینک خود ببینید اما باید هر هفته این کار را تکرار کنید. بهترین مواد برای پر کردن خراش‌های عینک واکس خودرو و پولیش مبل حاوی موم است.
  • عینک را به چشم بزنید. حال که عدسی‌های پلاستیکی عینک خود را خش گیری کرده‌اید باید بتوانید بهتر ببینید.

برای خش‌گیری عینک ماده‌ی پرکننده را با استفاده از یک دستمال میکروفایبر روی عدسی‌ها بمالید.

بر طرف کردن خراش از روی پوشش عینک

  • مطمئن شوید که عدسی‌های عینک پلاستیکی هستند نه شیشه‌ای. این روش فقط برای عدسی‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد چون عدسی‌های شیشه‌ای را نابود می‌کند، به طوری که دیگر قابل استفاده نخواهند بود. حتی برای عینک‌هایی که عدسی‌های پلاستیکی دارند نیز این روش به عنوان آخرین راه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون تمام پوشش‌های روی عدسی‌های پلاستیکی را از بین می‌برد. این یعنی این که وقتی همه‌ی پوشش‌ها از بین بروند عدسی‌های شما هیچ گونه حفاظی نخواهند داشت و احتمال برداشتن خراش‌های عمیق در آینده بیشتر می‌شود. تنها زمانی این روش را انتخاب کنید که با از بین رفتن پوشش‌های آنتی رفلکس و ضدخش مشکلی نداشته باشید. بسیاری از مواقع این خراش‌های روی پوشش‌های عدسی‌های عینک است که مانع دید شما می‌شود، بنابراین برداشتن این پوشش‌ها به شما اجازه می‌دهد که بتوانید بار دیگر با این عدسی‌ها ببینید. بهتر است قبل از این‌که تصمیم بگیرید عینک نو بخرید این روش را به‌عنوان آخرین راه کار امتحان کنید.
  • سطح عدسی‌های پلاستیکی را مثل همیشه تمیز کنید. از یک پاک کننده‌ی مخصوص عینک و یک دستمال میکرو فایبر استفاده کنید. تمیز کردن عدسی‌ها به شما اجازه می‌دهد ببینید که تا چه حد خش دار شده‌اند.
  • یک ماده ساینده‌‌ی شیشه که برای کارهای هنری روی شیشه ساخته شده خریداری کنید. ماده‌ی ساینده را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم هنری و کار دستی تهیه کنید. ترکیبات ساینده‌ی شیشه حاوی اسید هیدروفلوریک هستند. این اسید هر چیزی غیر از پلاستیک را می‌خورد. هنگامی که آن را به عدسی‌های عینک بزنید پوشش‌ها را می‌خورد، اما عدسی‌های پلاستیکی زیر آن‌ها را دست نخورده باقی می‌گذارد. هنگام کار با این ماده باید از دست‌کش‌های لاستیکی استفاده کنید، بنابراین اگر در خانه دست کش لاستیکی ندارید یک جفت بخرید.
  • قبل از استعمال ماده‌ی ساینده بر روی عدسی‌های پلاستیکی دست کش‌ها را بپوشید و عدسی‌ها را از فریم در بیاورید. یک ظرف پلاستیکی هم برای قرار دادن عدسی‌های آغشته به ماده‌ی ساینده نیاز دارید. مراقب باشید این ظرف را پس از اتمام کار برای خوردن غذا استفاده نکنید.
  • با یک دستمال یا یک تکه پنبه ماده‌ی ساینده را به عدسی‌ها بزنید. سپس عدسی‌های عینک را در ظرف پلاستیکی قرار دهید و چند دقیقه به حال خود رها کنید.
  • ماده‌ی ساینده را به طور کامل با استفاده از یک دستمال یا یک تکه پنبه پاک کنید. عدسی‌های عینک را زیر آب سرد بگیرید. تمام چیزهایی را که با ماده‌ی ساینده تماس داشته در سطل آشغال بیندازید.
  • عدسی‌ها را دوباره در فریم عینک جا بزنید و عینک را روی چشم‌های خود بگذارید. با این که عدسی‌های عینک شما دیگر پوشش آنتی رفلکس یا ضدخش ندارد اما حالا دیگر خیلی بهتر می‌توانید ببینید.


منبع : Wikihow