لیپوساکشن عمل جراحی است که طی آن چربی‌های زائد بدن که نمی‌توان آن‌ها را با ورزش و رژیم سوزاند، برداشته می‌شود. چربی زائد شکم، پهلو، ران، صورت و دیگر قسمت‌ها با لوله توخالی باریک به اسم کانولا برداشته می‌شود. در این مطلب هر آن‌چه را که در خصوص لیپوساکشن باید بدانید آورده شده است.

لیپوساکشن برای چه کسانی مناسب است

به طور کلی داشتن سلامت جسمانی و هم‌چنین انتطارات واقع بینانه‌ای از لیپوساکشن، اهمیت بسیاری دارد. اگر به بیماری چاقی مبتلا هستید و پوست شل و افتاده‌ای دارید، شاید کاندید مناسبی برای لیپوساکشن نباشید. در این شرایط بهتر است به دنبال روش‌های دیگر مانند لیفت صورت و جراحی بایپس معده باشید.

تا چه حد لیپوساکشن جراحی تهاجمی است

لیپوساکشن تا حد کمی تهاجمی است. اندازه برش روی بدن بسیار کم و در حدود  سه تا پنج میلی‌متر می‌باشد. معمولا این برش‌ در قسمتی از بدن صورت می‌گیرد که می‌توان آن را پنهان کرد. این روش شاید اندکی تهاجمی باشد، اما مطمئنا با مشاهده نتیجه کار شگفت زده خواهید شد.

آیا لیپوساکشن باعث کاهش وزن می‌شود

اول از همه باید بگویم لیپوساکشن به منظور کاهش وزن انجام نمی‌شود. هدف از انجام لیپوساکشن فرم دهی به بدن و برداشتن چربی اضافی است. بنابراین لیپوساکشن عمل جراحی برای کاهش وزن نیست.
با این وجود لیپوساکشن می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و به همین علت در کاهش وزن نقش دارد. اما دو تا سه هفته بعد از لیپوساکشن ممکن است به همان وزن سابق برگردید. اما در دراز مدت این مسئله رفع می‌شود و می‌تواند موجب لاغری نیز بشود.

به طور ایده‌آل بیمار باید تا رسیدن به وزن مطلوب انجام لیپوساکشن را به تعویق بیاندازد.

آیا لیپوساکشن برای افراد دارای اضافه وزن مناسب است

در ابتدا میزان اضافه وزن باید بر حسب قد یک فرد سنجیده شود. افرادی که BMI یا شاخص توده بدن  30 دارند دارای اضافه وزن هستند. به طور ایده‌آل بیمار باید تا رسیدن به وزن مطلوب انجام لیپوساکشن را به تعویق بیاندازد.

در صورت داشتن اضافه وزن چه روشی پیشنهاد می‌شود

افراد با شاخص توده بدن (BMI) بیش‌تر از 34 می‌توانند از جراحی چاقی استفاده کنند.  این روش بسیار مناسبی برای کاهش وزن است. هم‌چنین روش‌های کم‌تر تهاجمی مانند حلقه گذاری معده و حتی رژیم غذایی در کاهش وزن موثر هستند و می‌توانند شما را به سرعت برای لیپوساکشن  آماده کنند.

آیا لیپوساکشن سلولیت را از بین می‌برد

سلولیت به تجمع بافت چربی در بدن گفته می‌شود. به طور کلی دو نوع سلولیت سفت و شل وجود دارد. سلولیت سفت نتیجه‌ی تجمع چربی است. لیپوساکشن در بیرون کشیدن این چربی‌ها موثر است. سلولیت شل بدلیل افتادگی و شل شدن پوست می‌باشد که در این صورت باید به دنبال جراحی کشیدن پوست باشید.

آیا لیپوساکشن برای چربی پهلو استفاده می‌شود

لیپوساکشن بهترین گزینه برای خلاص شدن از چربی پهلو است. چربی پهلو با رژیم غذایی و ورزش کردن به آسانی قابل سوزاندن نیست.

آیا برای حفظ نتیجه عمل نیاز به انجام لیپوساکشن مجدد وجود دارد

همان‌طور که قبلا هم گفته شد یکی از اثرات لیپوساکشن افزایش سوخت و ساز بدن است. بنابراین با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانید وزن و فرم بدن خود را برای همیشه حفظ کنید.

معمولا بارداری و وضع حمل در نتیجه‌ی لیپوساکشن تاثیر گذار نیست.

آیا بارداری بعد از لیپوساکشن تاثیری در بازگشت چربی دارد

معمولا بارداری و وضع حمل در نتیجه‌ی لیپوساکشن تاثیر گذار نیست و موجب بازگشت بافت چربی در نواحی لیپوساکشن شده نمی‌شود.

روش غیر تهاجمی و جدیدتر مانند لیزرسرد یا زرونا موثر است 

همه این روش‌ها جهت فرم دهی و از بین بردن چربی موثر هستند. لیزر سرد و زرونا کاملا بی‌خطر هستند، اما اثربخشی آن‌ها به نسبت لیپوساکشن کم‌تر است. بنابراین لیپوساکشن برای برداشتن چربی بیش‌تر مناسب‌تر است.
روش دیگر فرم دهی سرد یا CoolSculpting است  که در آن چربی زیر پوست منجمد می‌شود. این روش هم غیر تهاجمی است و به پوست آسیبی نمی‌زند. اما میزان اثربخشی این روش هم به نسبت لیپوساکشن محدودتر است. گاهی اوقات افراد قصد از بین بردن چربی در قسمت کمی از بدن خود را دارند که در این صورت روش‌های اشاره شده بالا مناسب‌تر هستند.

چه زمانی نتیجه لیپوساکشن مشخص می‌شود

این مسئله به دو عامل بستگی دارد. یکی تورمی است که بعد از جراحی به وجود می‌آید و معمولا یک ماه پس از لیپوساکشن از بین می‌رود. عامل دوم افزایش متابولیسم بدن است. این افزایش متابولسیم یعنی نتیجه نهایی لیپوساکشن ظرف سه تا شش ماه قابل مشاهده خواهد بود.

آیا ماساژ لنفاتیک بعد از لیپوساکشن موثر است

جواب این سوال مثبت است. ماساژ لنفاتیک باعث کاهش تورم در ناحیه‌ی لیپوساکشن شده می‌شود. کاهش تورم نیز باعث از بین رفتن درد و تسریع فرآیند بهبودی می‌شود.

چه نوع لباسی باید بعد از لیپوساکشن پوشید

توصیه می‌شود برای یک هفته‌ی اول بعد از لیپوساکشن از گن‌‌های تنگ استفاده شود. پوشیدن گن تنگ باعث کاهش تورم می‌شود و به فرآیند بهبودی سرعت می‌بخشد.

منبع : Realself