بیشتر بچه‌ها در حین رشد با حوادثی روبرو می‌شوند که به آن ها صدماتی وارد می‌کند. این صدمات معمولا از یک زانوی زخمی تا یک استخوان شکسته می‌باشند و جای این زخم‌ها یا شکستگی دندان تا بزرگسالی باقی می‌ماند. زمانی که یک کودک به زمین می‌خورد و دندانش را از دست می‌دهد، چه کار می‌توان کرد؟
از دست دادن اتفاقی یک دندان حاصل از ضربه، یک اورژانس دندانپزشکی بسیار جدی برای دندان دائمی تلقی می‌شود (که در 10% جمعیت رخ می‌دهد‌). زمانی که یک دندان شیری کنده شد یا به عبارتی در اثر تصادف یا ضربه از دهان خارج می‌شود،‌ ایمپلنت کردن آن به طور کلی موفق نخواهد بود. فضای باقی‌مانده معمولا برای رسیدن دندان‌های دائمی باز نگه‌داشته می‌شود. زمانی که دندان دائمی کنده شود،‌ اگر به قدر کافی سرعت عمل داشته باشید، این شانس وجود دارد که دندان کنده شده را بتوان دوباره ایمپلنت کرد.
معمولا دندان وقتی کنده می‌شود که نیرویی کافی برای شکستن پیوند بین دندان و ارتباط (‌لیگامان پریودنتال) با استخوان به آن وارد می‌شود. یک دندان کنده شده هیچ اکسیژن یا جریان خونی ندارد و اگر دوباره ایمپلنت نشود، به سرعت می‌میرد. هدف اصلی از ایمپلنت مجدد، حفظ لیگامان پریودنتال است، به طوری که دندان پس زده نشود. در دندان کنده  شده همیشه نیاز به این است که دندان شکسته شده به دندان دیگر متصل شود، و معمولا و نه همیشه،‌ نیاز به یک کانال برای ریشه است. میزان سرعتی که در آن دندان دوباره ایمپلنت می‌شود،‌ تمیزی آن، و چگونگی هیدراته و مرطوب کردن آن، همه نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دوباره‌ی دندان آوولسد شده دارند.
حالا اگر کودک‌تان خیلی زود دندان دائمی‌اش را از دست دهد چه باید کرد؟ اگر دندان گم شود، آیا کودک من می‌تواند ایمپلنت دندان انجام دهد؟
متاسفانه برای کودکان پاسخ منفی است. ایمپلنت دندانی را تنها زمانی می‌توان در دهان قرار داد که مراحل رشد استخوان فک به پایان رسیده باشد. ایمپلنت دندانی که در طول رشد در دهان قرار داده می‌شوند، رشد فک و هم‌چنین حرکت مناسب دندان درون مکان‌های طبیعی خود در دهان را مختل می‌سازند.
سنینی که می‌توان ایمپلنت دندان انجام داد به شرح زیر هستند:
  • در مردان، حداقل 17 سال
  • در زنان، حداقل 15 سال
عامل تعیین کننده برای مردان و زنان، کامل شدن رشد است. به طور کلی، رشد زنان در سنین پایین‌تری به پایان می‌رسد و از این‌رو می‌توانند زودتر ایمپلنت دندانی را جایگزین دندان از دست رفته کنند.

دندان مصنوعی یکی از درمان‌های جایگزین برای ایمپلنت‌های دندانی است.

درمان‌های جایگزین برای ایمپلنت‌های دندانی

تعداد کمی از کودکان و اکثر نوجوانان خواستار یک جایگزین برای دندان از دست رفته‌ی خود می‌باشند. گزینه‌ها کاملا محدود و شامل موارد زیر هستند:
  • فلیپر: این یک وسیله‌ی متحرک است که می‌تواند فضای دندان از دست رفته را با یک دندان مصنوعی پر کند. این وسیله می‌تواند یک زیبایی ظاهری به‌وجود آورد که دیگران به آن پی نبرند. اگر‌چه می‌تواند بسیار  طبیعی به نظر برسد، اما ممکن است بر‌روی صحبت کردن و غذا خوردن تاثیر بگذارد.
  • پیوند دندان: اگر‌چه بسیار نادر است، نمونه‌هایی وجود دارند که یک دندان «مصنوعی‌» را به یک دندان طبیعی پیوند می‌دهند.
  • ارتودنسی گاهی اوقات فضای دندان از دست رفته را می‌تواند با بریس‌ها بست، یا یک دندان مصنوعی را می‌توان بر روی یک سیم ارتودنسی قرار داد.

نتیجه گیری

اتفاق پیش می‌آید. خوشبختانه، در اغلب موارد از دست دادن دندان برای کودک کوتاه مدت است، زیرا دندان دائمی خیلی زود جایگزین دندان شیری خواهد شد. برای بسیاری از افراد، زیبایی ظاهر چندان اهمیتی ندارد و می‌توانند دندان را به حال خود گذاشته تا به‌طور طبیعی پر شود. برای دیگران، گزینه‌هایی برای کمک به حفظ فضا و زیبایی بعد از دست دادن دندان وجود دارد. بدون در نظر گرفتن اتفاقات، باید برای گزینه‌های مناسب با دندانپزشک مشورت کنید. اگرچه برخی از دندان‌ها در چند ماه با دندان دائمی جایگزین می شوند، ممکن است برخی دیگر چند سال طول بکشد. بهترین گزینه را که برای خود و کودک‌تان جواب می‌دهد انتخاب کنید. اگر یک دندان دائمی از دست برود، کودک‌تان بدون شک بعد از پایان دوره‌ی رشد نیاز به یک جایگزین دارد. وقتی یک کودک به سن بلوغ رسید و رشدش کامل شد، می‌توان ایمپلنت دندانی را جایگزین دندان از دست رفته کرد و یک عمر لبخند او را دید.

منبع : Empowher